• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60817
+
-

100 روستایی قلعه‌گنج صاحب شناسنامه شدند

پس از پیگیری‌های مسئولان شهرستان قلعه‌گنج از نماینده مردم این منطقه در مجلس گرفته تا فرماندار و دیگر متولیان امر بالاخره با مصوبه شورای تامین طی سال گذشته برای یک‌صد نفر از افراد بالای یک سال و مسن روستاهای دورافتاده این شهرستان شناسنامه صادر شدند. 

به گزارش ایرنا، یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم در روستاهای دورافتاده قلعه‌گنج وجود افرادی است که به دلایل مختلف، بدون شناسنامه و اسناد هویتی مانده‌اند که اتفاقاً بیشتر این افراد بر اثر فقر، تنگدستی و ناآگاهی اقدام به ثبت شناسنامه نکرده‌اند و حالا بدون داشتن اسناد هویتی و شناسنامه به سختی، روزگار می‌گذراندند و به تبع آن‌ها فرزندانشان هم از تحصیل و امورات زندگی عقب مانده بودند. 

ثبت نشدن قانونی ازدواج‌ها، چالش‌های بی‌پایان در انجام ساده‌ترین امور اداری و البته برخوردار نبودن از یارانه نقدی، از مهم‌ترین مسائل و مشکلاتی بود که افرادِ بدون شناسنامه در این شهرستان با آن مواجه بودند. 

فرماندار قلعه‌گنج گفت: ثبت احوال به عنوان یک دستگاه حاکمیتی وابسته به وزارت کشور بر اساس قوانین حکومتی، وظیفه برنامه‌ریزی، هدایت، حمایت و نظارت بر اسناد هویتی در چارچوب وظایف تعیین‌شده را بر عهده دارد و در راستای اجرای بند (د) ماده ۴۶ قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه و استمرار در برنامه ششم توسعه و مصوبه شورای عالی اداری ابلاغ ریاست جمهوری مبنی بر رعایت حقوق شهروندی و تکریم مردم، شناسایی افراد بدون شناسنامه در دستور کار قرار گرفت و شناسنامه‌های آنان صادر شد. 

«عطا ناوکی» افزود: پس از این‌که این افراد در روستاهای شهرستان قلعه‌گنج شناسایی شدند مشکلات اسناد هویتی آن‌ها مورد پیگیری قرار گرفت و نماینده مردم پیگیری‌ها و تلاش‌هایی را در این خصوص انجام داد و نهادهای امنیتی هم همکاری لازم را با ما در رابطه با حل مساله این افراد انجام دادند. 

رئیس شورای تأمین قلعه‌گنج عنوان کرد: اداره کل ثبت احوال استان کرمان و مسئولان و کارکنان اداره ثبت احوال قلعه‌گنج نیز با حضور در روستاها اقدامات اولیه و بررسی‌های لازم را انجام دادند و تابعیت این افراد از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی مورد تأیید قرار گرفت. 


۷۰ ساله‌هایی که شناسنامه‌دار شدند

رئیس اداره ثبت احوال قلعه‌گنج نیز گفت: تمامی این افراد فاقد شناسنامه در قالب طرح «ده گردشی» اداره ثبت احوال که ماهانه در روستاهای این شهرستان انجام می‌شود، شناسایی شدند و در بین آن‌ها افراد ۶۵ ساله و ۷۰ ساله هم وجود داشت. 

«جواد اقتدارنژاد» افزود: بیش از ۱۵ نفر آن‌ها سند ثبت وقایع نداشتند و فرزندانشان هم به تبع آن‌ها سند نداشتند و مجموعاً ۳۰ نفر بودند. 

وی ادامه داد: فرزندان آن‌ها بزرگ بودند و حتی ازدواج هم کرده بودند اما مابقی افراد، سند ثبت وقایع داشتند و جلد شناسنامه به آن‌ها تحویل داده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید