• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60812
+
-

800 بیمار دیالیزی استان؛ منتظر پیوند کلیه

سلامت
800 بیمار دیالیزی استان؛ منتظر پیوند کلیه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زاهدان گفت: در حال حاضر بیش از 800 بیمار دیالیزی در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند که می‌توانند با دریافت کلیه یک زندگی نسبتاً عادی را از سر بگیرند. 

به گزارش ایسنا «قاسم میری‌علی‌آباد» افزود: تکنیک دیالیز با حذف مواد سمی از خون بیمارانی که دچار نارسائی کامل کلیه هستند امکان زنده ماندن را برای آنان فراهم می‌کند اما این تکنیک خطر، عوارض و سختی‌های خاص خود را نیز به دنبال دارد. 

به گفته میری‌علی‌آباد عوارض جسمی و درد و رنج ناشی از دیالیز‌های مکرر فقط بخشی از مشکلات بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیوی است و این افراد با مشکلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. 

وی افزود: بیماران دیالیزی مجبورند حداقل چند بار در هفته برای دیالیز به مراکز درمانی مراجعه کنند و این موضوع علاوه بر این‌که خود بیماران را از چرخه کار و تولید خارج می‌کند، درگیری‌ها و مشکلات جانبی اقتصادی را برای خانواده آنان نیز به همراه دارد. 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تشریح خدمات نظام سلامت به بیماران دیالیزی گفت: انجام دیالیز در کشور ما رایگان است و نظام بهداشت و درمان تلاش می‌کند با این اقدام حداقل بخش کوچکی از مشکلات بیماران دیالیز را کاهش دهد. 

وی افزود: بر اساس بررسی‌های کارشناسی هزینه ارائه رایگان خدمات دیالیز در هر سال برای هر بیمار کلیوی به طور متوسط بیش از 35 میلیون تومان است که این هزینه از سوی دولت پرداخت می‌شود. 


هزینه سالانه هر بیمار پیوند کلیه

به گفته میری‌‌علی‌آباد هزینه سالانه هر بیمار پیوند کلیه تقریبا یک‌پنجم یک بیمار دیالیزی است و حتی اگر صرفاً از دیدگاه اقتصادی هم به این موضوع نگاه کنیم با دفن ارگان‌های حیاتی و سالم بیماران مرگ مغزی امکان زندگی سالم‌تر و باکیفیت‌تر را از برخی افراد جامعه سلب می‌کنیم. 

معاون درمان دانشگاه با اشاره به راه‌اندازی بخش پیوند کلیه و وجود امکانات پیوند از بیمار مرگ مغزی در بیمارستان علی‌بن ابی‌طالب(ع) زاهدان گفت: در حال حاضر مهم‌ترین مانع و مشکل ما برای پیوند کلیه به بیماران دیالیزی، عدم موافقت خانواده و اطرافیان بیماران مرگ مغزی به اهدای اعضا و ارگان‌های قابل استفاده متوفیان است. 

وی با ذکر این واقعیت که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد، گفت: امروزه اهدای کلیه از بیماران مبتلا به مرگ مغزی رایج‌ترین و پایدارترین روش درمان بیماران مبتلا به نارسایی کلیه است و این موضوع در همه جای دنیا رواج دارد. 


فرهنگسازی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تقدیر از حمایت معنوی و فتاوای راهگشای روحانیون و ائمه جمعه اهل تشیع و تسنن در صدور جواز دینی پیوند عضو از بیمار مرگ مغزی گفت: در حال حاضر به یک همت عمومی و فرهنگ‌سازی مناسب و گسترده نیاز داریم تا با آغاز نهضت پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی، تحولی اساسی را در زندگی بیماران نیازمند به ارگان‌هایی مثل کلیه، قرنیه، قلب، کبد و ریه ایجاد کنیم.

 میری‌علی‌آباد با اشاره به اعلام آمادگی جوانان و فرهیختگان کشور برای اهدای عضو و دریافت کارت اهدا گفت: در حال حاضر جمع کثیری از مدیران و کارکنان حوزه بهداشت و درمان استان و کشور نیز با مراجعه به پایگاه مربوطه یا واحد فراهم‌آوری اعضای حوزه معاونت درمان آمادگی خود را برای مشارکت در این اقدام خداپسندانه اعلام کرده‌اند و امیدواریم خانواده بیمارانی که مرگ مغزی آنان تأیید می‌شود نیز همکاری و مساعدت لازم را در زمینه انجام این صدقه جاریه انجام دهند. 

 وی گفت: واحد فراهم‌آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی زاهدان که در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) زاهدان مستقر است، با شماره تماس 05433229865 آماده پاسخ‌‌گویی به سوالات و ارائه راهنمایی‌های لازم به کسانی است که تمایل دارند کارت اهدای عضو دریافت کنند. 

همچنین تمامی هموطنان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https: //ehda. center/fa/organ_donation_card نسبت به ثبت‌نام و دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید