• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60762
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EwXN
+
-

پشت پرده طرحی که از اول تابستان کلید می‌خورد

خبرهای رسیده حاکی از این است که طرح زوج و فرد از روز شنبه بایگانی می‌شود و طرح جدید پایتخت برای کنترل آلاینده‌های جوی اجرایی می‌شود. اما طرح جدید چه مراحل و سوابقی را پشت سر گذاشته و قرار است کدام اهداف را در تهران دنبال کند؟
به گزارش همشهری، حسین شهیدزاده، سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره می‌گوید: براساس آخرین مطالعات، وسایل نقلیه مهم‌ترین عامل تولید آلودگی در شهر تهران هستند. خودروهای سواری نو که به بازار عرضه می‌شوند باید سطح استاندارد آلایندگی یورو 4را داشته باشند که از لحاظ سطح آلایندگی وضعیت مطلوبی است. در عین حال مسئله‌ای که در سال 1397مشخص شد این بود که برخی خودروهای نو که به‌صورت داوطلبانه برای اخذ معاینه فنی برتر اقدام کردند از لحاظ آلایندگی موفق به اخذ معاینه فنی برتر نشده و این نشان می‌دهد دستگاه‌های نظارتی باید نظارت سختگیرانه تری بر روند تولید خودروهای نو داشته باشند. حتی تعدادی خودرو بدون داشتن تجهیزات مناسب کاهش آلایندگی از کارخانه به بازار عرضه شده بودند.
سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین درخصوص طرح جدید پایتخت که از شنبه اجرایی می‌شود ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین عوامل در کنترل آلایندگی خودروهای در حال تردد در شهر معاینه فنی است. از سال 1396با اجرای طرح کاهش (کنترل آلودگی هوای شهر) میزان مراجعه به مراکز معاینه فنی شهر تهران افزایش چشمگیری یافته و این نشان می‌دهد تردد خودروهای دودزا در شهر دشوار شده و جذابیت خودروهای فرسوده در شهر در حال کاهش است. البته بایستی این نظارت سختگیرانه بر معاینه فنی وسایل نقلیه به‌صورت 24ساعته، در کل شهر و برای تمامی ناوگان‌های در حال تردد، ازجمله موتورسیکلت‌ها و خودروهای دیزلی اعمال شود. از طرفی شهروندان می‌توانند در این زمینه همکاری کرده و درصورتی‌که خودروی آنها دارای نقص فنی است نسبت به رفع عیب خودرو و تعویض کاتالیست آن اقدام کنند، حتی اگر زمان معاینه فنی آنها فرا نرسیده باشد. چراکه نخستین کسی که در معرض این آلودگی قرار می‌گیرد رانندگان خودرو و خانواده‌شان هستند.
براساس گفته‌های شهیدزاده، اجرای قوانین برای کاهش آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین عوامل است، اما بعضی از قوانین مانند قانون منع تردد خودروهای فرسوده به دلایل اقتصادی اجرا نشده است. هنوز خودروهایی در سطح شهر تردد می‌کنند که فرسوده هستند و منبع تولید آلودگی به‌شمار می‌آیند. به‌خصوص خودروهای دیزل که به میزان بیشتری آلودگی تولید می‌کنند. اخیراً همکاران ما در ستاد معاینه فنی با کمک نیروهای پلیس، شبانه در بزرگراه‌ها خودروهای دیزلی را تست می‌کنند و این امر باعث شده تا دارندگان خودروها دقت بیشتری داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید