• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 15 بهمن 1396
کد مطلب : 6069
+
-

ایرانی‌ها چگونه سر از رده‌‌بندی عصبانیت گالوپ در آوردند؟

 

محمدامین خرمی | خبرنگار:

نتایج نظرسنجی 2‌ماه قبل مؤسسه گالوپ آمریکا درباره «وضعیت احساسات در جهان» بار دیگر طی روزهای اخیر در کشور مطرح شده است. براساس یافته‌های این نظرسنجی که در میان مردم 140کشور انجام شده، ایرانی‌ها در میان کشورهایی که در طول زندگی روزمره بیشترین میزان احساسات منفی را تجربه‌ کرده‌اند، بعد از عراق و سودان جنوبی در رده سوم قرار دارند. با این حال، در شاخص عصبانیت، ایرانی‌ها بالاتر از مردم 2 کشور عراق و سودان جنوبی قرار گرفته‌اند.

نظرسنجی مربوط به احساسات در جهان هر ساله از سوی گالوپ انجام می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های نظرسنجی‌ این مؤسسه است. در این نظرسنجی، میزان تجربه‌های مثبت و منفی افراد در روز قبل از انجام پرسشگری ثبت شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نتایج نظرسنجی اخیر گالوپ که اوایل آذرماه منتشر شد و مربوط به پایان سال 2017میلادی است، از 149هزار نفر با رده سنی 15سال یا بزرگ‌تر نظرسنجی شده است. بر این اساس، در هر کشور از دست‌کم هزار نفر نظرسنجی انجام شده و گالوپ معتقد است درصد خطای این نظرسنجی حداکثر 5درصد است.

در گزارش نظرسنجی گالوپ آمده که 50درصد از ایرانی‌ها، 49درصد از عراقی‌ها و 47درصد از مردم سودان جنوبی دچار عصبانیت هستند؛ بر این اساس، مردم ایران عصبانی‌ترین مردم جهان خوانده شده‌اند. گالوپ وضعیت احساسات در جوامع مختلف در جهان را طبق درصدگیری بر مبنای پاسخ به 5سؤال انجام داده است: «طی روز گذشته آیا درد جسمی داشته اید؟ نگرانی داشته‌اید؟ استرس داشته‌اید؟ ناراحت بوده‌اید؟ عصبانی بوده‌اید؟»

طبق گزارش گالوپ، عراقی‌ها طی 8سال گذشته همواره در میان 5کشور اول لیست کشورهای دارای بیشترین احساسات منفی در جهان بوده‌اند. مردم در این کشور همچنین در سال‌های 2011، 2013، 2014، 2015و 2016در صدر لیست قرار داشته‌اند. همچنین شاخص جهانی احساسات منفی در تازه‌ترین نظرسنجی گالوپ روی 28درصد قرار گرفته است. پاسخ‌ها به 5سؤال ذکر شده در جهان متفاوت بوده است. یک نفر از هر 3نفر (36درصد) گفته‌است که نگرانی داشته است؛ وضعیت استرس نیز شبیه وضعیت نگرانی است. از هر 3نفر در جهان یک نفر (35درصد) گفته که تجربه نگرانی داشته است. علاوه بر این، تقریبا 3نفر از هر 10نفر (30درصد) گفته‌اند که درد جسمانی داشته‌اند. دست‌کم یک نفر از هر 5نفر (22درصد) نیز گفته‌اند احساس ناراحتی داشته‌اند. وضعیت عصبانیت نیز مشابه وضعیت احساس ناراحتی است و از هر 5نفر 1نفر (20درصد) پاسخ داده است که احساس عصبانیت داشته است.

طبق نتایج نظرسنجی گالوپ، مردم در قرقیزستان، ازبکستان و تایوان کمترین احساسات منفی در زندگی روزمره را داشته‌اند. در سوی دیگر نظرسنجی، مردم در کشورهای پاراگوئه، کاستاریکا و پاناما بیشترین احساس مثبت را در زندگی روزمره‌ داشته‌اند. پاسخ به 5سؤال نتیجه این بخش از نظرسنجی را تعیین کرده است: «طی روز گذشته آیا به اندازه کافی استراحت کرده‌اید؟ آیا با احترام با شما رفتار شده است؟ آیا به اندازه کافی خندیده‌اید؟ آیا چیز جالبی آموخته‌اید؟ آیا تمام روز احساس شادی داشته‌اید؟» مردم در یمن، ترکیه و عراق در انتهای این لیست قرار دارند. فارغ از اینها تجمیع نتایج احساسات مثبت و منفی در این نظرسنجی نشان می‌دهد مردم در کشورهای اکوادور، السالوادور و لیبریا احساسی‌ترین مردم جهان هستند. ایران در رده دهم لیست احساساتی‌ترین ملت‌های جهان قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید