• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60629
+
-

جابه‌جایی ژنرال‌ها در پاکستان

درپاکستان، تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی، ازجمله فرمانده سازمان اطلاعات ارتش با ژنرال‌های جدید جایگزین شده‌اند

آسیا
جابه‌جایی ژنرال‌ها در پاکستان


تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش پاکستان، ازجمله فرمانده پست بسیار مهم و حیاتی سازمان اطلاعات ارتش (آی‌اس‌آی)، در یک خانه‌تکانی بزرگ تغییر کرده‌اند.
به گزارش داون، دولت پاکستان بدون اعلام هیچ توضیحی خبر این جابه‌جایی‌ها را منتشر کرده است. در میان همه این جابه‌جایی‌ها، ‌هیچ‌کدام به اندازه تغییر فرمانده آی‌اس‌آی مهم و معنادار نیست؛ براساس اعلام دولت پاکستان، ژنرال عاصم منیر که همین 8ماه پیش به‌عنوان فرمانده آی‌اس‌آی انتخاب شده بود، به واحد دیگری در ارتش منتقل شده و ژنرال فیض حمید جایگزین او شده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دوران حضور عاصم منیر در آی‌آس‌آی، ‌احتمالا کوتاه‌ترین دوره حضور یک فرمانده در این واحد در تاریخ ارتش پاکستان به‌شمار می‌رود. ژنرال فیض حمید، بهار امسال به‌همراه چند ژنرال دیگر ارتقای درجه یافته و به درجه سپهبدی رسیده است. او که از هنگ بلوچ ارتش پاکستان به‌شمار می‌رود، پیش از این هم در آی‌اس‌آی فعالیت داشته و به گفته تحلیلگران، رویکردی رادیکال دارد.
ژنرال عاصم منیر پس از برکناری از فرماندهی آی‌اس‌آی، به فرماندهی سپاه گوجرانوالا در پنجاب منصوب شده است. این سپاه، یکی از یگان‌های عمده و مهم ارتش پاکستان به‌شمار می‌رود.
علاوه بر این، ژنرال شهیر شمشاد میرزا هم به‌عنوان ژنرال آجودان (فرماندهی اداری)‌ در فرماندهی ارتش پاکستان منصوب شده است. همچنین ژنرال امیر عباسی به‌عنوان فرماندهی پشتیبانی و ژنرال معظم اعجاز به‌عنوان فرماندهی مهندسی منصوب شده‌اند. ژنرال میرزا همزمان با ژنرال حمید به درجه سپهبدی ارتقا یافته است.

افراط بیشتر در ارتش
ارتش پاکستان، بانفوذترین سازمان در این کشور است و نظامیان عملا در نیمی از حیات 71ساله پاکستان، حکمرانی را در اختیار داشته‌اند. فرمانده آی‌اس‌‌آی در ارتش پاکستان هم به‌خاطر جایگاه ویژه یگان زیر نظرش، یکی از مهم‌ترین افراد در این کشور به‌شمار می‌رود. این سازمان از مدت‌ها پیش متهم است که از شبه‌نظامیان اسلام‌گرا حمایت می‌کند، در هند رقیب دیرینه پاکستان فعالیت دارد و به طالبان و دیگر شبه‌نظامیان افغانستان پناه می‌دهد.
آی‌اس‌آی، اخیرا به افزایش فشار به رسانه‌ها متهم شده و برخی می‌گویند در انتخابات سال گذشته، به پیروزی عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان کمک کرده است و حالا انتظار می‌رود با حضور ژنرال فیض حمید، رویکرد آی‌اس‌آی حتی از قبل هم سختگیرانه‌تر و رادیکال‌تر شود. فیض حمید، پیش از این هم در آی‌اس‌آی خدمت کرده و مدت‌ها رئیس بخش امنیت داخلی آن بوده است. او که گفته می‌شود یکی از افراد مورد اعتماد ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به‌شمار می‌رود، در سال2017 نقش تعیین‌کننده‌ای در امضای توافق فیض‌آباد داشت. در آن سال، اعضای حزب مذهبی تحریک لبیک، جاده‌های منتهی به اسلام‌آباد را در اعتراض به تغییر مراسم سوگند بستند و به‌مدت 20روز بست نشستند. درنهایت، با توافق بین دولت و معترضان، قانون به حالت اولیه بازگشت و یک وزیر هم برکنار شد. ژنرال فیض حمید، به‌عنوان نماینده دولت و تضمین‌کننده توافق در این مذاکرات حضور داشت.
عایشه صدیق، تحلیلگر مسائل پاکستان که یک کتاب درباره امپراتوری تجاری ارتش این کشور نوشته، درباره انتصاب ژنرال فیض حمید به رویترز گفته است: «او بسیار تندرو است. تصمیمی که گرفته شده، بسیار رادیکال و تندروانه است. این انتصاب به این معنی است که قرار نیست ارتش عقب بنشیند و می‌خواهد بیش از پیش از قوه قهریه استفاده کند.»
ارتش پاکستان توضیح نداده که چرا ژنرال عاصم منیر به این زودی از سمت خود برکنار شده است. دوره فرماندهی در آی‌‌اس‌آی سه‌ساله است. برخی رسانه‌های هندی گزارش داده‌اند که برخورد پرحاشیه آی‌اس آی با جنبش حمایت از پشتون‌ها در پاکستان باعث ناراحتی فرمانده ارتش شده و به برکناری ژنرال عاصم منیر ختم شده است. تجمع جنبش حمایت از پشتون‌ها، که در راستای احقاق حقوق این اقلیت فعالیت می‌کند، در ‌ماه می‌ با برخورد شدید آی‌اس‌آی مواجه شد و 3نفر در درگیری‌ها کشته شدند.
آی‌اس‌آی در سال1948 به‌عنوان یک واحد مستقل برای تقویت شبکه اطلاعاتی پاکستان تأسیس شد و پیش‌تر زیر نظر اداره اطلاعات فعالیت می‌کرد. وظیفه این اداره، به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین نیروهای مختلف ارتش و همینطور جمع‌آوری اطلاعات خارجی بود. اما در سال1950، وظیفه حفظ امنیت و منافع پاکستان در داخل و خارج از کشورش رسما به آی‌اس‌آی سپرده شد.
انتخاب فرماندهی آی‌اس‌آی، یکی از اختیارات ویژه نخست‌وزیر پاکستان است و او بعد از مشاوره با فرمانده کل ارتش، فرمانده این سازمان را انتخاب می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید