• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60550
+
-

برداشت 2برابری عسل از کندوها درگیلان

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: عوامل مختلف باعث شده برداشت عسل استان در هر کندو حدود 2برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

به گزارش ایسنا، «حجت علی‌اکبرنژاد» گفت: پارسال 4 هزار و 640زنبوردار در استان 5 هزار تن عسل به ارزش تقریبی 210میلیارد تومان تولید کردند که البته ارزش اقتصادی گرده‌افشانی این زنبورها، به‌ویژه برای درختان میوه، بسیار بیشتر است. 

وی افزود: اگرچه سهم گیلان در تولید عسل کشور 6درصد است و استان از این لحاظ در جایگاه پنجم تولید قرار دارد، اما آب و هوای مساعد، وجود ییلاق‌های متعدد پر گل و گیاه، درختان پرشکوفه جنگلی از جمله للیکی و خرمالوی جنگلی، باغ‌های مرکبات، کیوی، آلوچه، گیلاس و بوته‌های انبوه تمشک باعث شده برداشت عسل در هر کندوی گیلان حدود 2برابر بیشتر از میانگین کشوری باشد.

علی‌اکبرنژاد ادامه داد: از هر کندو در کشور به طور میانگین 5/11 کیلوگرم عسل برداشت می‌شود که این رقم در گیلان 19کیلوگرم است.

وی پیش‌بینی کرد امسال عسل تولیدی این استان 10درصد بیشتر از پارسال باشد.علی‌اکبرنژاد دلیل این افزایش را رشد خوب گیاهان و گل‌ها به علت بارندگی‌های خوب پاییز و زمستان پارسال و هوای مساعد بهاری امسال در مناطق مرتعی اعلام کرد.


۷۰ درصد مزارع مولد بوقلمون کشور در گیلان

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گیلان به ظرفیت پرورش بوقلمون در استان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد مزارع مولد بوقلمون کشور، در گیلان است.

علی‌اکبرنژاد بیان کرد: استقبال مردم از خرید گوشت بوقلمون افزایش یافته و توسعه این صنعت در گیلان علاوه بر اشتغال‌زایی می‌تواند در افزایش تولید گوشت سالم نقش موثری ایفا کند.

وی با بیان این‌که 100درصد جوجه بوقلمون مورد نیاز کشور در استان تولید می‌شود، گفت: در سیاهکل، املش، رشت و شفت بیش از دیگر شهرستان‌های گیلان جوجه بوقلمون تولید می‌شود.

این مسئول مصرف سرانه گوشت بوقلمون در کشور را ۳۰۰ گرم عنوان و اضافه کرد: با توانمندسازی واحدهای تولیدی قصد داریم این رقم را به ۴۰۰ گرم افزایش دهیم.

علی‌اکبرنژاد گوشت بوقلمون را جایگزین خوبی برای گوشت قرمز دانست و شرایط آب و هوایی مناسب گیلان را زمینه‌ساز توسعه صنعت پرورش بوقلمون عنوان کرد.

وی بیان کرد: تا شهریور امسال با بهره‌برداری از جوجه‌کشی‌های نیمه‌فعال شاهد افزایش تولید جوجه یک‌روزه بوقلمون در گیلان خواهیم بود و جوجه‌های تولید شده در سراسر کشور توزیع می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید