• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60556
+
-

۳۰۰ هزار هکتار اراضی گلستان در معرض بیابانی شدن

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: تخریب پوشش گیاهی، فرسایش خاک و دیگر شرایط اقلیمی و اکوسیستمی خاص و مختلف گلستان سبب شده تا ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در معرض بیابانی شدن قرار گیرد.

به گزارش تسنیم «ابوطالب قزلسفلو» در همایش روز جهانی مقابله با بیابان‌زدایی در دانشگاه گنبدکاووس اظهارکرد: اراضی شمال گلستان تحت تاثیر شرایط مختلف قرار دارد که زمینه بیابانی شدن آنها را افزایش می‌‎دهد.

وی افزود: بیابان‌های طبیعی مشکل خاصی در زندگی انسان ‌ندارند و تهدیدساز نیستند، اما آن دسته از اراضی که با فرسایش خاک، تخریب پوشش گیاهی و کاهش حاصلخیزی زمین مواجهند که اغلب اوقات توسط انسان به وجود می‌آید، تهدیدی در طبیعت بوده و زمینه برای بیابانی شدن آنها فراهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: در سال‌های اخیر مواد آلی زمین از بیش از 3 درصد به کمتر از 5/1 درصد کاهش یافته است. اگر کاه و کلش بعد از برداشت محصول آتش زده نشود، مواد آلی خاک حفظ می‌شود.

وی ادامه‌ داد: بیابانی شدن اراضی سبب مهاجرت انسان از روستاها به شهرها می‌شود. افزایش جمعیت شهری سبب افزایش گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن اراضی و کاهش پوشش گیاهی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید