• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60547
+
-

چالش‌های محیط‌ زیست گلستان

مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان: به دلیل کمبود نیرو از تکنولوژی برای کنترل جنگل گلستان استفاده می‌شود

اجرای پروژه‌های مهم و محوری گلستان مانند پتروشیمی، آشوراده، تله‌کابین و... همیشه درگیر مباحث زیست‌محیطی بوده تا جایی که برخی از نمایندگان گلستان از محیط زیست به عنوان محیط ایست یاد می‌کنند. 

به گزارش مهر،«محمدرضا کنعانی» کمتر از 3 ماه است به عنوان مدیر کل حفاظت محیط زیست گلستان انتخاب شده و پاسخگوی پرسش‌هایی درباره آشوراده، جدایی از پارک ملی گلستان و واگذاری آن به استان خراسان شمالی است که در ادامه می‌خوانید.


گلستان همیشه با چالش کمبود محیط‌بان دست و پنجه نرم کرده است. آخرین وضعیت استان در این حوزه چگونه است؟

در حال حاضر گلستان با نصف نیروی محیط‌بان پیش‌بینی شده بر اساس چارت سازمانی فعالیت می‌کند. پیگیری‌هایی انجام داده‌ایم و جذب سالانه ۳۰۰ محیط‌بان تا پایان برنامه ششم توسعه در دستور کار است. سال گذشته سهمیه‌ای برای استان در نظر گرفته شد و فرایند جذب تعدادی محیط‌بان انجام گرفت. 

امسال هم این فرایند وجود دارد. با توجه به این‌که تعداد نیروهای حفاظتی ما کم است به این سمت حرکت کردیم تا از تکنولوژی هم در مناطق تحت مدیریت استفاده کنیم.

منظور شما همان طرح هوشمندسازی پارک ملی گلستان است؟

بله؛ با پیگیری‌های انجام شده بالغ بر یک میلیارد تومان برای هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت محیط زیست گلستان با محوریت پارک ملی گلستان جذب کردیم. 

نصب دوربین‌های حفاظتی، حرارتی و دید در شب، تجهیز محیط‌بانان به ردیاب و... را در دستور کار داریم که هم باعث ارتقای عملکرد حفاظتی شده و هم ایمنی محیط‌بانان را به همراه دارد.

این طرح وارد فاز اجرایی شده است؟

طرح جامع آن تدوین شده است. در فاز نخست طرح، پایش تصویری در ایستگاه محیط‌بانی میرزابایلو در پارک ملی گلستان را با توجه به حساسیت‌های این ایستگاه به لحاظ حفاظت و... اجرا می‌کنیم. 

4 تا 5 دوربین در این ایستگاه نصب می‌شود که در بستر وب قابلیت کنترل دارد. ورودی‌ها، ترددها و آتش‌سوزی‌های این ایستگاه در ورودی کمربندی و دره آلمه قابل رصد است.

بسیاری از مناطق تحت مدیریت ما قابلیت پوشش تلفن همراه ندارد و بی‌سیم می‌تواند از تکرار فاجعه شهادت محیط‌بانان در گلستان جلوگیری کند. 

در تلاش هستیم با تجهیز خودروها و کمک گرفتن از فناوری بخشی از کمبود نیروی محیط‌بان را در گلستان جبران کنیم و جذب همیار در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مشکلات در این حوزه فقط به کمبود محیط‌بان خلاصه نمی‌شود و ایستگاه‌های محیط‌بانی گلستان کمبودهای بسیاری دارند.

بله؛ طی یک ماه اول ورودم به گلستان از تمام پاسگاه‌های محیط‌بانی استان بازدید کردم و با محیط‌بانان دیدار داشتم. 

به طور کامل در جریان وضعیت ایستگاه‌های محیط‌بانی هستم و اداره برنامه‌ریزی منابع در اداره کل را برای همین موضوع (تامین اعتبار بر مبنای برنامه) فعال کرده‌ایم. هم‌اکنون نیازهای ایستگاه‌ها مشخص است.

 ناوگان خودرویی (خودرو و موتورسیکلت) استان به شدت فرسوده شده و تلاش داریم در کنار تامین نیازهای خودرویی و لجستیک از ظرفیت کارشناسان در حوزه محیط زیست و حیات‌وحش برای حفاظت بیشتر مناطق تحت مدیریت بهره ببریم. از این‌رو گشت سیار توسط نیروهای بدنه کارشناسی و پایش‌های شبانه را آغاز کرده‌ایم.

در سال‌های اخیر بارها جدایی پارک ملی گلستان و واگذاری مدیریت آن به خراسان شمالی مطرح شده است، به‌طور شفاف راجع به این موضوع توضیح دهید.

درخواستی از سوی استانداری خراسان شمالی برای واگذاری بخشی از پارک ملی گلستان به این استان داده شده است، اما بر اساس سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست و این اداره کل، پارک ملی جزء لاینفک گلستان است و مدیریت آن به طور یکپارچه و در اختیار گلستان خواهد بود.

الگویی که برای پارک ملی گلستان هم در نظر گرفته شده الگویی است که در مکان‌های مختلف دنیا به اجرا درآمده است. 

برای نخستین بار در سطح کشور شورای مشورتی یا راهبری برای مدیریت مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در پارک ملی گلستان با حضور استاندار گلستان، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، جوامع محلی، تشکل‌های مردم‌نهاد و سایر ذی‌نفعان تشکیل شده که موجب شتاب و دقت بیشتر در اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی در این پارک ملی شده است.

سیاست سازمان و اداره کل حفاظت محیط زیست استقلال یا مستقل‌سازی پارک ملی نیست؛ سازمان با تامین منابع مالی (تخصیص بیش از ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته و تصویب ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه سال ۹۸ از محل اعتبارات ملی برای هوشمندسازی، مقابله با خشکسالی و اطفای حریق و...) و امکانات و تجهیزات حفاظتی، مشارکت جوامع محلی و تشکل‌های مردم‌نهاد، سعی در ارتقای سطح حفاظت از پارک ملی گلستان دارد.

با وجود امضای موافقت‌نامه بین استانداری گلستان و سازمان حفاظت محیط زیست کش و قوس در خصوص اجرای طرح گردشگری آشوراده همچنان ادامه دارد و این طرح متوقف است.

تواقفی در اجرای طرح گردشگری آشوراده وجود ندارد. توافق بین سازمان و استانداری گلستان برای اجرای طرح گردشگری در ۲۲ هکتار از اراضی آشوراده انجام شده و این موافقت‌نامه همچنان به قوت خود باقی است اما جاده اسکله یا همان سایت پشتیبان که در حریم تالاب قرار گرفته، مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت نکرده و ما هم این 2 موضوع را از هم تفکیک می‌کنیم. 

تاکید می‌کنم طرح گردشگری آشوراده متوقف نیست و استان باید ضمانت‌نامه بدهد و کار را پیش ببرد.

اما طبق آنچه از مضمون جلسات مرتبط با موضوع آشوراده در استان به خاطر دارم و بارها از سوی مدیر کل سابق حفاظت محیط زیست گلستان مطرح شد، بسیاری از موضوعات از جمله موضوع آشوراده به استان تفویض اختیار شده بود.

صدور مجوز برای طرح پشتیبان از اختیارات اداره کل محیط زیست گلستان نبوده بلکه نظارت بر اجرای طرح گردشگری آشوراده به مدیر کل استان تفویض اختیار شده است.

ظاهرا محیط زیست با ساخت اسکله توسط سازمان بنادر و دریانوردی هم مخالف است؟

محیط زیست مازندران با ساخت آن اسکله مخالفت کرده و قرار است به زودی جلسه‌ای با حضور نماینده محیط زیست مازندران و سازمان بنادر و دریانوردی در گلستان برگزار شود و مشکلات را رفع کنیم.

این اسکله جایگزین اسکله چوبی می‌شود؟

طرح هنوز به ما ارائه نشده است و در سازمان بنادر و دریانوردی در مرحله تدوین قرار دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید