• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60461
+
-

مرگ در کمین شناگران دز

از ابتدای امسال تاکنون سد تنظیمی علی‌کله 5 بار و سد دز ۲ بار برای کشف اجساد غرق‌شدگان در رود دز بسته شده‌اند

گرمای شدید هوا مردم را از نقاط مختلف خوزستان و حتی استان‌های همجوار به دزفول می‌کشاند تا با آب‌تنی در رودخانه دز از گرمای طاقت‌فرسا در امان بمانند. ولی موج‌های خروشان رودخانه از یک‌سو و آگاهی کافی نداشتن شناگران از سوی دیگر گاه حوادث تلخی را رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، انجام حرکات نمایشی در نقاط خطرناک رودخانه و شنا در کانال‌های آبیاری کشاورزی که اصولا محلی برای شنای ایمن نیستند، باعث می‌شوند سالانه افراد زیادی دچار حادثه شوند و در برخی موارد جان خود را از دست بدهند. با وجود نصب تابلو در نقاط حادثه‌خیز و کانال‌های آبیاری ناایمن، اغلب شاهد شنا کردن افراد در همین نقاط هستیم که در موارد بسیاری به حادثه و غرق شدن آنها منجر می‌شود.


بستن سد برای کشف اجساد غرق‌شدگان

معاون عمران و برنامه‌‌ریزی فرماندار ویژه دزفول در این رابطه گفت: از ابتدای امسال تاکنون 5 بار سد تنظیمی علی‌کله و ۲ بار سد دز برای کشف اجساد غرق‌شدگان در رودخانه دز بسته شده‌اند. «عبدالحسین پوررکنی» افزود: کاهش دبی رودخانه به دلیل بستن آب آن باعث شد کشاورزانی که در انتظار آبدهی به زمین‌های خود بودند، دچار مشکل شوند و درخواست خسارت کنند. وی بیان کرد: حدود ۱۰ تا ۱۴ کیلومتر از مسیر رودخانه دز در محدوده شهر دزفول قرار دارد و هر سال در این محدوده شاهد غرق شدن تعدادی از مردم بومی یا غیربومی هستیم.


امسال 7 نفر در دز غرق شدند

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری دزفول نیز گفت: در کل سال گذشته ۱۲ نفر در رودخانه دز غرق شدند اما از ابتدای امسال تاکنون که 3 ماه هم نمی‌شود، 7 نفر در این رودخانه غرق شده‌اند. یکی از آنها غیربومی بود.

«عبدالحسین معظم‌فر» با بیان این‌که یک نفر هم امسال در کانال آبیاری کشاورزی غرق شده است، ادامه داد: پارسال عمق آب زیر پل قدیم دزفول 4 متر بود اما امسال به علت وقوع سیل و افزایش دبی به ۱۸ متر رسیده و شنا کردن در این نقطه خیلی خطرناک است.

وی اظهار کرد: اکنون رودخانه دز به علت بالا آمدن آب از جذابیت خاصی برخوردار شده است که خانواده‌ها به‌ویژه جوانان را به شنا تشویق می‌کند. بنابراین باید در این خصوص اطلاع‌رسانی‌های گسترده صورت بگیرد و فرهنگ‌سازی شود.


کمبود نجات‌غریق و غواص

معظم‌فر در ادامه صحبت خود به کمبود نجات‌غریق و غواص در آتش‌نشانی دزفول اشاره کرد و گفت: استقبال مردم از کت‌ها (خنک‌کننده‌های دست‌ساز انسان‌های کهن که به صورت حفره‌های غارمانند در دیواره رودخانه دز در دزفول حفر شده‌اند) و منطقه چال‌کندی و تردد قایق‌ها در این محدوده زیاد است. برخی مواقع این قایق‌ها خطرساز هستند و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند. البته همین قایق‌ها در برخی موارد اقدام به نجات افراد حادثه‌دیده می‌کنند و نیاز است ساماندهی شوند.

به گفته وی، تمام ادارات دزفول دارای کت هستند که استقرار قایق و نجات‌غریق در محل کت‌ها می‌تواند به نجات افراد حادثه‌دیده کمک کند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی دزفول با تاکید بر لزوم آگاهی‌بخشی به مردم برای استفاده درست از بستر رودخانه دز افزود: اگر نتوانیم امکانات لازم را برای شنا در این رودخانه فراهم کنیم، ممکن است آمار غرق‌شدگان تا پایان سال به بالای ۲۰ نفر هم برسد.‌ وی تاکید کرد: علی‌کله، دووه، زیر پل شریعتی، زیر پل قدیم و حد فاصل بیمارستان نبوی تا پل قدیم 5 نقطه بحرانی برای شنا در رودخانه دز محسوب می‌شوند که باید در این نقاط نجات‌غریق مستقر شود.


گرداب دز

همچنین، مدیر امور آب ناحیه شمال ‌غرب خوزستان اظهار کرد: نجات‌غریق در حوزه شهری بر عهده شهرداری است و سازمان آب و برق وظیفه حفاظت از رودخانه را بر عهده دارد. «محمد سجادیان» با بیان این‌که رودخانه محل امنی برای شنا نیست، ادامه داد: رودخانه دز به دلیل داشتن شرایط زمین‌شناسی خاص گرداب ایجاد می‌کند و افرادی را که با فن شنا آشنایی کافی ندارند، دچار حادثه می‌کند.

وی اظهار کرد: گرمای شدید هوا بسیاری از شهروندان را به سمت کانال‌های آبیاری و رودخانه می‌کشاند اما احتمال غرق شدن آنها زیاد است و باید با تدابیر امنیتی و گشت‌هایی که گذاشته می‌شود، آمار تلفات را کاهش داد. وی با بیان این‌که تردد قایق‌ها در بالادست سد تنظیمی باید مدیریت شود، افزود: حداقل کاری که در این خصوص می‌توان انجام داد، این است که ترددهای مجاز و تحت کنترل برقرار و برای قایق‌ها پلاک‌گذاری شود.


آمار غرق‌شده‌های دز وحشتناک است

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت: افرادی که قصد استفاده از ساحل رودخانه دز را دارند باید مصونیت داشته باشند تا کمترین آسیب به مردم وارد شود. البته برخی حوادث در آب‌های خروشان اجتناب‌ناپذیر است.

«محمد حیدری» با تاکید بر لزوم برنامه‌‌ریزی و اطلاع‌رسانی برای رساندن تلفات به حداقل افزود: هلال احمر، آتش‌نشانی و شهرداری 3 نهادی هستند که می‌توانند در این خصوص کمک‌کننده باشند. وی اضافه کرد: برای نقاط بحرانی رودخانه دز باید تدابیری بیندیشیم و شرایط را نسبت به وضع موجود تغییر دهیم چراکه شرایط موجود نتوانسته است آمار غرق‌شده‌ها را کاهش دهد.

این مقام مسئول با بیان این‌که آمار غرق‌شده‌های این رودخانه امسال وحشتناک بوده و ممکن است تا پایان سال به بالای ۲۰ نفر برسد، گفت: ناتوانی در برنامه‌ریزی، سوءمدیریت و نبود امکانات نباید به غرق شدن شهروندان منجر شود.


راه‌اندازی مدیریت سواحل دز در شهرداری

حیدری در ادامه به این نکته هم اشاره کرد که هنوز تعداد غواصان دزفول مشخص نیست و باید این افراد را شناسایی و به استقرار آنها در نقاط بحرانی اقدام کرد. وی ادامه داد: همچنین باید در ارائه مجوز به قایق‌ها تجدید نظر و مشخص شود فردی که مجوز قایقرانی دارد، از توانایی کافی برای انجام این کار  برخوردار است یا خیر.

سرپرست فرمانداری ویژه دزفول بیان کرد: طبق برنامه پنجم توسعه، ساماندهی سواحل و رودخانه‌های کشور بر عهده وزارت کشور است که پارسال در خصوص مدیریت سواحل از طریق استانداری پیگیری‌هایی صورت گرفت ولی به نتیجه نرسید. امسال باید این موضوع دنبال شود تا بتوان از اعتبارات این وزراتخانه برای مدیریت سواحل دز استفاده کرد.وی گفت: باید به مباحث گردشگری، حفظ حریم رودخانه و منابع طبیعی رودخانه دز نیز توجه شود که این وظایف در حال حاضر بر عهده هیچ نهادی نیست ولی با برقراری مدیریت سواحل دز این خلأها جبران می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید