• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60415
+
-

پرونده جنگل‌های زاگرس روی میز ۱۱ استاندار

نشست بررسی مشکلات جنگل‌های زاگرس و خطرات پیش روی آن با حضور وزیر جهاد کشاورزی و 11 استاندار منطقه زاگرس در شهر ایلام برگزار شد

خبر
پرونده جنگل‌های زاگرس روی میز ۱۱ استاندار

۱۱ استاندار زاگرس‌نشین صبح دیروز به ‌منظور بررسی مشکلات جنگل‌های زاگرس و خطرات پیش روی آنها در استان ایلام گرد هم آمدند. به گزارش ایرنا، در این نشست رؤسای مجمع نمایندگان، رؤسای سازمان‌ جهاد کشاورزی، مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری و استانداران استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، آذربایجان‌غربی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، فارس، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و همدان حضور داشتند.

دبیر ستاد ملی جنگل‌های زاگرس در نشست هم‌اندیشی برنامه اقدام مشترک توسعه صنایع طبیعی و آبخیزداری زاگرس که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ۴۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار خشکیدگی بلوط شده‌اند.«فریبرز غیبی» افزود: زاگرس بزرگ‌ترین ناحیه رویشی و جنگلی کشور با وسعت بیش از ۶ میلیون هکتار است و بیش از ۸۰ درصد جمعیت عشایری کشور در این منطقه به سر می‌برند. وی اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد منابع آبی کشور در مناطق جنگلی زاگرس تامین می‌شود و از نظر طبیعت بکر، زیبا و حیات جانوری و گیاهی در کشور بسیار حایز اهمیت است.

دبیر ستاد ملی جنگل‌های زاگرس ادامه داد: با توجه به اهمیت جنگل‌های زاگرس، خشکیدگی به دلیل طغیان آفت‌ها و امراض جنگل و آتش‌سوزی تهدیدی برای این عرصه‌های طبیعی است. غیبی تاکید کرد: ۷۰ درصد عوامل خشکیدگی شناسایی و برنامه‌های جامعی برای کنترل و مهار آن تدوین شده و در حال اجراست. وی گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری از اهمیت بسیاری برخوردارند. در ۲۰ هزار هکتار از مناطق زاگرس عملیات جنگلکاری آغاز شده و استان ایلام از این نظر بسیار پیشگام و موفق بوده است.

غیبی از شروع برنامه غنی‌سازی جنگل‌های زاگرس در کشور خبر داد و افزود: منابع طبیعی جنگل‌های زاگرس از اهمیت بسزایی برخوردارند و اعتبارات خوبی برای طرح‌های احیا، حفظ، توسعه و غنی‌سازی این جنگل‌ها اختصاص یافته است. دبیر ستاد ملی جنگل‌های زاگرس ابراز امیدواری کرد که عرصه‌های طبیعی و ملی با همکاری مردم حفظ شوند.

«خلیل آقایی» رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: ۷۰ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها در منطقه رویشی زاگرس رخ می‌دهد که البته با برنامه‌ریزی و پیشگیری‌های انجام‌گرفته، آمار این آتش‌سوزی‌ها در منطقه تا حدودی کاهش یافته است. استاندار ایلام نیز اظهار کرد: سال گذشته ۱۳ هزار هکتار و درمجموع بیش از ۶۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در استان ایلام صورت گرفته که این یک رکود بسیار خوب در کشور محسوب می‌شود. «قاسم سلیمانی دشتکی» گفت: ایلام در زمینه مقابله با گسترش بیابان، از استان‌های پیشتاز کشور است.


نگرانی برای جنگل‌های زاگرس

وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: امسال نگران آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع زاگرس هستیم. به گزارش مهر، «محمود حجتی» افزود: به دلیل بارش‌های پربرکت باران، امسال جنگل‌ها و مراتع زاگرس در معرض آتش‌سوزی است و از این بابت نگرانیم. وی ادامه داد: امیدوارم با مشارکت گروه های مردمی و مدیریت مسئولان بشاهد حریقی نباشیم و یا در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به اطفاء حریق اقدام کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۴۰ سال پیش ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشتیم که بخش زیادی روستایی بودند، امروزه جامعه به طور جدی توسعه یافته و بیش از ۸۰ درصد جمعیت روستایی کشور از گاز استفاده می کنند. حجتی اضافه کرد: باید وابستگی‌های تخریب کننده عرصه های طبیعی را کاهش دهیم.

وی گفت: در استان ایلام در بحث جنگل کاری و آبخیزداری کارهای خوبی صورت گرفته و برهمین اساس ما در ایلام گردآمده ایم که چند درس را به ما می دهد چرا که طبیعت ظرفیت بسیار بیشتری نسبت به آنچه که ما فکر می کنیم، دارد. وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: اگر درختان به هر دلیلی از بین بروند دیگر جایگزین کردن آن بسیار سخت خواهد بود، پس باید این سرمایه را باید حفظ کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید