• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60361
+
-

پایان سلطه شماره پلاک بر ترددهای پایتخت

لایه دوم طرح ترافیک از شنبه با اجرای طرح کنترل آلودگی هوا آغاز می‌شود

سیدمحمد فخار _ خبرنگار

طرح کنترل آلودگی هوا از شنبه در محدوده 88کیلومتری سابق طرح زوج و فرد اجرا می‌شود.

از آذر 1384درست چند ‌ماه پس از روی کار آمدن قالیباف طرح موقت زوج و فرد در تهران اجرایی شد تا در برابر ترافیک و آلودگی هوا تردد نیمی از خودروها در بخش‌های مرکزی شهر را متوقف کند اما این طرح که پشتوانه کارشناسی نداشت،  14سال به صورت موقت اجرایی شد. از روز اول تیر اما طرحی نو بر پایه تجربیات جهانی در پایتخت عملی می‌شود که مکمل طرح ترافیک نوی شهر است. اردیبهشت سال گذشته بود که طرح شکست خورده ترافیک سابق پس از 39سال تعطیل شد تا مبنای ترددهای شهری بر میزان آلایندگی و پرداخت عوارض برای خودروهای کم کیفیت استوار شود. از اول تیر طرح ترافیک با تغییر هویت طرح زوج و فرد،  تکمیل می‌شود تا شهروندان همه ترددهای خود را بر پایه معاینه فنی سامان دهند. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دیروز در نشست خبری جزئیات طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) را تشریح کرد. او گفت: سال گذشته اجرای طرح ترافیک جدید موجب کاهش ۲۲ درصدی ورود خودرو به مناطق مرکزی شهر شد و با توجه به موفقیت‌های مرحله اول طرح ترافیک،  مرحله دوم را آغاز کردیم. براساس مطالعات انجام شده،  طرح زوج و فرد پس از ۱۴ سال نتوانسته به اهداف خود که همان کنترل آلودگی هواست برسد. قرار بود طرح زوج و فرد تردد خودروها را نصف کند اما حالا به جایی رسیدیم که بیش از دو برابر خودرو در تهران وجود دارد و عملاً زوج و فرد بی‌فایده است و نتوانسته کنترل آلودگی هوا را محقق کند. در برابر این طرح غلط،  مقرر شد که دیگر ملاک عمل،  پلاک زوج یا فرد نباشد. در گذشته پلاک‌های فرد ۲۶ روز در فصل و پلاک‌های زوج ۳۶ روز در فصل تردد می‌کردند که موجبات بروز مشکلاتی شده بود اما حالا ۲۰ روز ثابت برای هر خودرو با هر پلاکی درنظر گرفته شده که مالکان می‌توانند در هر روز که مایل هستند به‌صورت رایگان وارد محدوده شوند. این 20روز فقط و فقط برای ثبت نام‌کنندگان در سامانه «تهران من» اختصاص خواهد یافت. تا‌کنون یک میلیون خودرو اطلاعات خود را در سامانه «تهران من» ثبت کرده‌اند و این در حالی است که در پایتخت چهار میلیون خودرو وجود دارد. همچنین روزهای پنجشنبه تردد در طرح ترافیک رایگان است اما از ساعت ۶:۳۰ تا 13طرح ترافیک در محدوده کنترل آلودگی هوا یا زوج و فرد سابق اجرایی می‌شود. معاون شهردار تهران در این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار همشهری درباره آلایندگی غیرقابل کنترل وسایل نقلیه دیزلی گفت: همه کامیون‌ها تحت پوشش دوربین‌ها کنترل می‌شود اما در گذشته روش معاینه فنی کامیون‌های دیزلی درست نبود. خوشبختانه وسیله‌ای ابداع کردیم که راننده براساس منحنی سرعت پدال گاز را فشار دهد و توانستیم در کنترل معاینه فنی خودروهای دیزلی در سال گذشته موفق‌تر باشیم. از سویی درآمدزایی در طرح‌های ترافیکی جدید این روزها از تریبون‌های مختلف به شهروندان القا می‌شود. سال 97،  درآمدهای طرح ترافیک ۲۹۶ میلیارد تومان بود که از محل آن ۱۳ اتوبوس دو کابینه و مینی‌بوس‌های جدید مجهز به فیلتر دوده خریداری شد. در عین حال درآمد طرح ترافیک در سال 96،  350میلیارد تومان بود و این یعنی 54میلیارد تومان کاهش درآمدهای شهرداری. همچنین درباره ضمانت اجرای طرح از اول تیر‌ماه و اینکه سایر دستگاه‌ها مانع آن نشوند،  معاون شهردار تهران گفت: اجرای طرح ترافیک جدید مصوبه شورای ترافیک را دارد و طی روزهای گذشته فرمانده تهران بزرگ و رئیس پلیس راهور نیز واکنش‌های مثبتی درخصوص اجرای این طرح داشتند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید