• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60285
+
-

آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان

سلامت
آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش‌دبستان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی اجرا می‌شود.


سنجش سلامت ۶۵ هزار نو‌آموز در آذربایجان شرقی

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اعلام کرد: ثبت‌نام طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود دبستان و پیش دبستان از ۲ تیرماه ۹۸ شروع می‌شود. به گزارش ایرنا، «جعفر پاشایی» در جلسه ستاد سنجش سلامت جسمی و آمادگی جسمانی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش‌دبستانی سال تحصیلی ۹۸-۹۹ در سالن اجلاس تالار معلم تبریز گفت: اطلاع‌رسانی جامع نقش اساسی در تحقق اهداف سنجش سلامت دارد.

وی گفت: برنامه‌ریزی، اجرا، هماهنگی بین‌بخشی و نظارت برای اجرای هر چه بهتر طرح سنجش ضروری است. زمان دقیق سنجش سلامت، تعداد و محل پایگاه‌های سنجش سلامت در اختیار اولیا قرار می‌گیرد.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اعلام کرد: امسال بیش از ۶۵ هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان و نو‌آموز پیش دبستانی استان سنجش سلامت خواهند شد که از این تعداد بیش از ۳۳ هزار دانش‌آموز پایه اولی و ۳۲ هزار نوآموز بدو ورود به پیش دبستانی هستند.

«مریم خوشبخت» گفت: ۴۶ پایگاه سنجش سلامت در نواحی و مناطق مختلف آذربایجان ‌شرقی برای اجرای این طرح مهیا شده است. تبریز با ۱۳ پایگاه، مراغه و مرند هر کدام با 2 پایگاه دارای بیشترین تعداد پایگاه سنجش سلامت هستند. وی اعلام کرد: هزینه سنجش برای هر نوآموز ۳۰ هزار تومان است که باید به صورت غیرنقدی و توسط دستگاه پوز پرداخت شود.

خوشبخت گفت: سنجش سلامت شامل ارزیابی شنوایی، گفتاری، بینایی، دید و رنگ، قد و وزن، تعیین بی‌ام‌ای و معاینات بالینی و پزشکی است. رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان بیان کرد: اگر در پایگاه‌های اولیه در سنجش نوآموزان مورد مشکوکی تشخیص داده شود نوآموز برای ارزیابی دقیق به پایگاه‌های تخصصی معرفی می‌شود و اگر متخصصان پایگاه‌های تخصصی، نوآموز را مشکل دار تشخیص دهند، برای دریافت خدمات آموزشی ویژه، نوآموز را به مدارس یا مراکز ویژه معرفی می‌کنند.


61 هزار نوآموز در آذربایجان غربی سنجش سلامت می‌‌شوند

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از اجرای طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی 61 هزار نوآموزان در استان خبر داد. «ابراهیم محمدی» درباره سنجش سلامت نوآموزان افزود: شاخص‌های سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان به تعداد 61 هزار نوآموز در استان ارزیابی می‌شود. محمدی گفت: 37 پایگاه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در استان فعالیت خواهند کرد. 

وی با بیان این‌که نوبت‌دهی توسط مدیران مدارس عادی انجام می‌شود گفت: از 37 پایگاه که در استان فعالیت خواهند کرد 20 پایگاه از نوع «الف» هستند که روزانه 39 تا 42 نفر را پذیرش و ارزیابی می‌کنند. مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: هفت پایگاه نوع «ب» هستند و روزانه حدود 28 نفر را ارزیابی می‌کنند. 9 پایگاه نیز نوع «ج» هستند و روزانه 14 نفر را ارزیابی می‌کنند.

محمدی بیان کرد: 6 پایگاه در شهر ارومیه از روز شنبه 25 خرداد فعالیت خود را آغاز کرده و تعدادی پایگاه عشایری در شهرستان‌های اشنویه، پلدشت، ماکو، خوی و بخش‌هایی از ارومیه در این طرح مشارکت می‌کنند. در این برنامه دانش‌آموزان در زمینه‌های بینایی، شنوایی، قد و وزن، دهان و دندان، آمادگی تحصیلی، اختلال رفتاری، گفتاری و اوتیسم مورد سنجش قرار می‌گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :