• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60283
+
-

مزارع شمال استان مستعد جذب ملخ‌ها

تصور بر این است که استان سردسیر اردبیل به ندرت شاهد هجوم ملخ‌ها باشد، اما جلگه گرمسیری مغان در شمال این استان با هوای گرم و مرطوب به‌ویژه پس از سال‌ها خشکسالی، قابلیت وسوسه‌انگیزی برای هجوم ملخ دارد و هر از گاهی این آفت زارعان و مسئولان کشاورزی استان را به زحمت می‌اندازد. ملخ‌ها در سالیان گذشته معمولاً اگر قصد هجوم داشتند اواسط خرداد رهسپار مغان می‌شدند اما از چند سال پیش اوایل اردیبهشت حرکت دسته‌جمعی خود را به مراتع مغان شروع می‌کنند و امسال نیز چنین کردند. 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل به دلیل داشتن مراتع وسیع از مناطق اصلی کانون‌های تجمع و تخم‌‌ریزی انواع ملخ‌هاست و با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در اسفند سال گذشته و اوایل فروردین تراکم جمعیت آفت (پوره‌های سنین یک و ۲ آفت) در مناطق کانونی بسیار بالاست. 

«یحیی آذرمی» عنوان کرد: سال گذشته زمستان ملایم و نبود برف و یخبندان باعث شد جمعیت ملخ امسال زیادتر شود و عملیات مبارزه بیش از حد انتظار طول بکشد. امسال هم در سطح ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار با این آفت مبارزه شده و همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود تا اواسط تیرماه سال جاری ادامه داشته باشد و سطح مبارزه به بیش از ۲۵ هزار هکتار برسد. 

آذرمی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در آگاه‌سازی روستاییان در چگونگی مبارزه با آفت ملخ و همکاری مردم با مأموران گفت: در برخی موارد در فضای مجازی عکس این موضوع عمل می‌شود، در این فضا گاهی با انتشار مطالب غیرمرتبط، غیرواقعی و غیرمنصفانه در مورد ملخ تلاش مأموران کشاورزی مظلوم واقع می‌شود. 


ضرورت تأمین اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم عنوان کرد: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی در فصل زمستان سال گذشته، ظهور آفت ملخ زودتر از شرایط نرمال سال‌های گذشته بوده و تراکم جمعیت آفت در مناطق کانونی بسیار بالاست.   

«خلیل نیکشاد» افزود: در تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای خرید سموم و تجهیز امکانات برای ادامه مبارزه با آفت ملخ در استان مشکلاتی وجود دارد و نیاز است این مشکلات به سرعت رفع شوند. مهار به موقع آفت ملخ تاکنون خسارتی به مزارع و باغ‌های شمال استان اردبیل وارد نکرده و انتظار می‌رود با تأمین اعتبار مورد نیاز از طریق سازمان برنامه و بودجه و مدیریت بحران استانداری سموم و تجهیزات مورد نیاز برای تداوم مبارزه با این آفت تأمین شود و کار تا نهایت تداوم یابد.

 نیکشاد تاکید کرد: همکاری مردمی و گزارش‌های محلی و همچنین به کار بستن توصیه‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان حفظ نباتات در جلوگیری از چرای احشام و خودداری از رها‌سازی دام و طیور در مناطق سم‌پاشی‌شده، از بروز خسارت‌های احتمالی به احشام جلوگیری و بستر لازم را برای مبارزه اصولی و مؤثر با این آفت مهیا می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید