• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59976
+
-

رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان در آذربایجان شرقی

ابتکار در مراسم رونمایی این سند: بنا بر تاکید رئیس جمهوری تا پایان فعالیت دولت دوازدهم۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی باید به بانوان اختصاص یابد

سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در آذربایجان شرقی با حضور معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، استاندار آذربایجان شرقی، «زهرا ساعی» نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی و سایر مدیران استانی رونمایی شد.

به گزارش فارس، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده استان با اشاره به اجرای سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان، طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار، طرح توان‌افزایی و تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده استان اظهار کرد: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان جزو اسناد ارزشمند حوزه زنان و خانواده‌ استان بوده که با همکاری و همت اساتید دانشگاهی و معاونت امور زنان به اتمام رسیده است‌.

«رقیه صادق‌زاده» افزود: این سند برای تحقق عدالت و توسعه ظرفیت‌های ملی و با تاکید بر شناسایی و رصد مستمر بر وضعیت زنان و خانواده و بهره‌مندی از سرمایه اجتماعی از سوی معاونت زنان به استان‌ها ابلاغ شده است. وی بیان کرد: شناسایی وضع موجود زنان و خانواده و شناسایی فرصت‌ها از جمله اهداف سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان است.

«محمدباقر علی‌زاده اقدم» مجری سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان، گفت: شاخص‌هایی که در این طرح روی آنها تاکید شده شش‌گانه از جمله شاخص جمعیتی، سلامت و بهداشت، ازدواج و طلاق است. این سند در ابتدا به بررسی وضعیت موجود زنان و خانواده استان بر مبنای اطلاعات مستند پرداخته و در مرحله بعدی به پایش وضع زنان پرداخته است.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: طی 2 ماه اخیر، قراردادی بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، معاونت توسعه‌ اشتغال و وزارت تعاون، کار و اجتماعی و سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی تحت عنوان توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار امضا شد.

«اکبر اسماعیلی» ادامه داد: این پروژه در ۲۳ استان اجرا شده بود که آذربایجان شرقی نیز یکی از گروه‌های این پایلوت است‌. وی خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان خانوار در 4 فاز اجرا می‌شود که فاز اول آن شناسایی متقاضیان با دریافت لیست از اداره کل و ارزیابی اولیه و سطح مشخصات افراد است. در فاز دوم شناسایی پشتیبان‌ها به طور ملی و استانی و اعلام فراخوان برای پشتیبانی و دعوت از پشتیبان‌ها در قالب سمن‌ها، بنگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود.

اسماعیلی افزود: در فاز سوم به استعدادسنجی متقاضیان بر اساس استانداردهای پشتیبان‌ها پرداخت می‌شود. فاز چهارم و نهایی نیز صرف اتصال به بازار و تاکید بر تولید محصولات استاندارد، برندسازی، تامین مواد اولیه برای کمک به ارتقای کمیت و کیفیت محصولات و توانمندسازی خواهد شد.


ستاد ملی زن و خانواده

همچنین در این برنامه، معاون رئیس ‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بر اساس دستور و تاکید شخص رئیس‌ جمهوری، مدیران استانی باید تا ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را تا پایان فعالیت دولت دوازدهم، به بانوان متخصص و کارآمد اختصاص دهند. «معصومه ابتکار» در نشست بانوان برگزیده استان آذربایجان شرقی گفت: یکی از مهم‌ترین ابعاد عدالت، عدالت جنسیتی است که در برنامه ششم توسعه و سایر برنامه‌های توسعه‌ای، مورد تاکید و توجه شخص رئیس جمهوری است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد ملی زن و خانواده و حضور دکتر روحانی در جلسات این ستاد تصریح کرد: پس از برگزاری جلسات کارشناسی و تخصصی در این ستاد، شاخص‌های ویژه عدالت جنسیتی تدوین و به تمام استان‌ها ابلاغ شده است. ابتکار همچنین از اهتمام جدی دولت و شخص رئیس جمهوری برای استفاده 30 درصدی از ظرفیت بانوان در پست‌های مدیریتی استان‌ها خبر داد و گفت: بنا بر تاکید دکتر روحانی و ابلاغ این تصمیم به تمام استان‌ها تا پایان فعالیت دولت دوازدهم، باید 30 درصد از پست‌های مدیریتی به بانوان متخصص و کاربلد اختصاص یابد. 

به گفته وی، 41 درصد کارمندان دولت در کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و هیچ مشکلی در زمینه استفاده از توانمندی این قشر در پست‌های مدیریتی وجود ندارد. تبیین آخرین وضعیت اجرای طرح توان‌افزایی زنان در حوزه مشاغل خانگی، اجرای طرح گفت‌وگوی ملی خانواده، تلاش برای کاهش اختلال ارتباطی در بین اعضای خانواده، تقویت مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان و دانشجویان با همکاری وزارت علوم و لزوم حمایت نهادهایی همچون شهرداری‌ها از رویدادهای استارت‌آپی و کارآفرینی از دیگر موضوعاتی بود که ابتکار در این جلسه به آنها اشاره کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید