• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5987
+
-

تمرین برای مقابله با روز جهنمی

مسئولان شهری کیپ‌تاون با نزدیک شدن به روزی که آب شهر تمام خواهد شد قوانین سختگیرانه‌تری وضع کرده‌اند

تمرین برای مقابله با روز جهنمی

 

جواد نصرتی| خبرنگار:

زندگی در کیپ‌تاون به‌شدت تحت‌تأثیر شمارش معکوس برای رسیدن به روز صفر یا همان روزی است که آب شهر تمام خواهد شد و با تغییر تاریخ دقیق این روز،  شرایط زندگی در این شهر سرشناس توریستی در آفریقای جنوبی هم تغییر می‌کند. به گزارش ای‌بی‌سی،  در آخرین اقدام، ‌ مقامات شهری در کیپ‌‌تاون،  همین آخر هفته قوانین استفاده از آب را سخت‌تر کردند.

روز صفر روزی است که آب شهر برای مصارف عمومی تمام می‌شود و شهروندان دیگر در سیستم لوله‌کشی خانه‌شان آب نخواهند داشت. تاریخ دقیق این روز را میزان منابع سدهای شهر مشخص خواهند کرد؛ ابتدا گفته می‌شود روز صفر، 21 آوریل است، بعدا این روز به 12آوریل تغییر یافت. اما در آخرین اعلامیه رسمی،  روز صفر کمی به عقب رانده شده و 16آوریل یعنی 2‌ماه و نیم دیگر تعیین شده است.

با وجود اندکی پیشرفت اما مقامات شهری محدودیت استفاده روزانه از آب برای شهروندان را شدیدتر کرده‌اند؛ براساس قانون جدید که از همین پنجشنبه اعمال شد،  هر نفر می‌تواند روزانه فقط 13.2گالن (50لیتر) مصرف کند و محدودیت‌هایی هم برای آبیاری کشاورزی درنظر گرفته شده است.

کیپ‌تاون با 4میلیون نفر جمعیت،  یکی از شاخص‌ترین شهرهای توریستی آفریقاست اما این روزها،  به این خاطر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته که نخستین شهر بزرگ دنیاست که دچار بی‌آبی کامل می‌شود. 3سال خشکسالی متوالی و همینطور نزدیک به دو دهه توسعه شهری بدون توجه به زیرساخت‌ها و منابع آبی،  کیپ‌تاون را به این روز انداخته است. در یک هفته گذشته،  حجم سدهایی که آب این شهر را تأمین می‌کنند به 26.3درصد رسیده است و البته تنها 16درصد از این منابع قابل استفاده هستند.

بی‌آبی در کیپ‌تاون،  باعث پرتنش شدن فضای شهر هم شده است. هجوم مردم به چشمه‌های طبیعی در اطراف شهر برای ذخیره آب،  به‌شدت رو به افزایش است و این گردهمایی‌ها،  باعث بروز دعواها و درگیری‌هایی هم شده است. حضور پلیس به‌شدت در اطراف این چشمه‌ها افزایش یافته است.

درحالی‌که یکی از مقامات شهرداری گفته است مردم محدودیت آب را جدی نمی‌گیرند و در مصرف بهینه آن کوشا نیستند،  شهروندان عادی، مقامات شهری در دو دهه گذشته را مسبب این بحران می‌دانند. یکی از این شهروندان در گفت‌وگو با تلویزیون ای‌بی‌سی در همین رابطه گفته است: «در 20سال گذشته هیچ کار خاصی برای ذخیره آب انجام نشده و حالا ما وسط این مخمصه گیر افتاده‌ایم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :