• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5981
+
-

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

سینمای ایران اقتدار دارد

چند برش از افتتاحیه جشنواره فیلم‌فجر

فجر36
سینمای ایران اقتدار دارد

 

مسعود میر/ خبرنگار

 

 سینماهای مردمی جشنواره روز پنجشنبه در حالی نمایش فیلم‌های مسابقه جشنواره سی‌وششم را در سئانس‌های عصرگاهی خود آغاز کردند که در برج میلاد تهران آیین افتتاحیه در حال برگزاری بود. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سیدرضا صالحی امیری وزیر اسبق وزرات فرهنگ و ارشاد و رئیس کمیته ملی المپیک،  محمود صادقی نماینده مجلس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه،  محمد مهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی،  علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی،  حبیب ایل بیگی و علیرضا رضاداد از دولتی‌های حاضر در مراسم بودند و در گروه دیگر مهمانان می‌شد محمد علی نجفی،  اکبر عبدی و منوچهر اسماعیلی را دید که به پاس سال‌ها فعالیت‌شان در نوبت تقدیر بودند و البته سعید راد،  سیامک اطلسی،  بهرام رادان،  مصطفی کیایی،  هومن سیدی،  نوید محمدزاده،  مهدی پاکدل،  رسول صدرعاملی،  سیف‌الله صمدیان،  پژمان بازغی،  کامبیز دیرباز هم روی صندلی‌های سالن همایش‌های برج میلاد جاخوش کرده بودند. به گزارش همشهری، افتتاحیه با پخش کلیپی با صدای پرویز پرستویی و به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) آغاز شد و بعد هم ابراهیم داروغه‌زاده،  دبیر جشنواره به مهمانان خوشامد گفت.احسان کرمی اجرای برنامه را با ارائه پیشنهاد برای جمع‌آوری کمک هزینه برای زلزله زدگان کرمانشاه در ایام جشنواره آغاز و برای مسعود کیمیایی،  جمشید مشایخی،  عزت‌الله انتظامی،  ناصر تقوایی و الناز شاکردوست آرزوی سلامتی کرد. پخش کلیپ یادبود درگذشتگان سینما بخش بعدی این مراسم بود که در آن از سیف جمالی،  خسرو شجاع زاده،  علی رامز،  حبیب‌الله کاسه‌ساز، علی معلم،  فرامرز مهرجو و وحید نصیریان یاد شد. بعد از آن با پخش کلیپی که با صدای خود علی معلم همراه بود و در آن او از مسئولان خواسته بود کاری نکنند وحدت میان سینماگران خدشه‌دار شود،  بخش نکوداشت این هنرمند و منتقد سینما آغاز شد. در این بخش سیدعباس صالحی،  ابراهیم داروغه‌زاده، محمدمهدی حیدریان و فرشته طائرپور روی صحنه رفتند و از آذر معماریان و امید و ایمان معلم (خانواده زنده‌یاد علی معلم) با اهدای لوح یادبود،  تقدیر کردند.در ادامه سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه گفت:«سینمای ایران امروز با 4وجه انسانی،  متفکرانه،  شاعرانه و قصه پیش می‌رود و اقتدار دارد.» یکی از نکات جالب این بخش اجرای موسیقی زنده با دو نوازنده زن بود که سیما از پخش آن خودداری کرد.

 

 

سلام سینما

بخش بعدی افتتاحیه جشنواره سی‌وششم فیلم فجر به بزرگداشت محمدعلی نجفی، نخستین مدیر سینمایی ایران اختصاص داشت که با حضور منوچهر شاهسواری و ابراهیم حقیقی برگزار شد. نجفی پس از حضور روی صحنه گفت:«۴۷ سال قبل زمانی که در محافل مذهبی کمتر می‌شد از سینما صحبت کرد من با 2نفر یعنی همسرم و نیز استادم فخرالدین انوار مسئله نمایش را به‌طور جد در حسینیه ارشاد پی‌گرفتیم.» سپس نوبت به پخش کلیپی برای بزرگداشت منوچهر اسماعیلی رسید.اسماعیلی هم در میان تشویق حضار روی سن آمد و با گفتن سلام و گرفتن جواب گفت: «در همه فیلم‌ها به شما سلام کردم و امشب جواب دادید.» او که حضورش روی سن با همراهی سعید راد و ابوالحسن تهامی همراه بود، بیان کرد که بعد از دیدن این صحنه‌ها توان ایستادن ندارد و حالش زیاد خوش نیست؛ به همین دلیل روی صندلی نشست و تهامی او را از نوابغ کار هنری ایران معرفی کرد. بعد از بزرگداشت این دوبلور فرهیخته نوبت به اهدای جوایز اقلام تبلیغاتی رسید. دیپلم افتخار نامواره (لوگو) به محمد روح‌الامینی برای فیلم‌های «رگ خواب» و «خفه گی» تقدیم شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین آنونس هم به مسعود رفیع‌زاده برای فیلم «خفه‌گی» تعلق گرفت.دراین بخش سیمرغ بلورین بهترین عکس به جواد جلالی برای فیلم «پریناز» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم هم به بابک یادگاریان برای طراحی پوستر فیلم «هجوم» اهدا شد.

 

 

اکبر آقا آکتور سینما

پایان بخش مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر به تقدیر از اکبر عبدی اختصاص داشت که با پخش یک فیلم کوتاه درباره این بازیگر و اینکه آرزو داشته وارد کلانتری شود تا دیگر «اکبر گامبو» خطاب نشود،  دنبال شد.این فیلم کوتاه همچنین به یادآوری نقش‌های متعدد او و گفت‌وگویی با همسرش که دختر دایی‌اش نیز هست و روایت طنزگونه از زندگی و شخصیت او پرداخت. آیین بزرگداشت این هنرپیشه با حضور رسول صدرعاملی،  مسعود ده نمکی،  محمد رضا فروتن و بهرام بدخشانی و نیز احمدرضا معتمدی (به درخواست عبدی) همراه بود که لوح تقدیری را به وی تقدیم کردند. صدرعاملی گفت:« اکبر عبدی یک پدیده است و در عین حال یک بازیگر و همچنین یک مولف. او هیچگاه ادا و اطوار درنیاورد و خودش را به ما تحمیل نکرد تا مجبور باشیم دوستش داشته باشیم.» معتمدی نیز تأکید کرد: «به‌عنوان کسی که بیش از ۳۰سال تدریس کرده‌ام و با 3نسل از بازیگران سینمای ایران همکاری داشته‌ام به جرأت می‌گویم که استاد عبدی پرظرفیت‌ترین استاد نقاش سینمای ایرانی است.» در ادامه محمدرضا فروتن هم در ستایش عبدی گفت: «بزرگان سینمای ایران خیلی زیاد هستند، ولی به دو نفر خیلی ارادت دارم؛ یکی زنده‌یاد خسرو شکیبایی و دیگری آقای اکبر عبدی که نبوغشان حیرت‌انگیز بوده و در سینما بسیار معجزه کرده است.»  سپس اکبر عبدی با قدردانی از مردم که اگر فیلم بد هم بازی کرده چیزی به او نگفته و فیلم‌هایش را تماشا کرده‌اند،  گفت: «از مردمی که خرج ما را می‌دهند و به سینما می‌روند و فیلم‌های مزخرف ما را  هم می‌بینند تشکر می‌کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید