خبر: بهزاد اعتمادی، قائممقام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با اشاره به قراردادهای خارجی خودرو در پسابرجام، از احتمال همکاری دوباره با خودروسازان فرانسوی (درصورت لغوتحریمها و بازگشت رنو و پژو به ایران) خبر داده است.
نقد: با فرارسیدن دور نخست تحریمها، رنو و پژو، عطای بازار ایران را به لقای مخالفت با تحریمهای جهانی بخشیدند، اگرچه رنو بهصورت کج دار و مریز به همکاری خود با همتایان ایرانی ادامه داد اما پژو ایران را ترک کرد و در نهایت نیز این عهدشکنی با وعدههای پرداخت غرامت و توسعه همکاریهای جدید توجیه شد. در واقع دستاورد اصلی این قراردادها از دست رفتن جان و مال مشتریان ایرانی در آتشسوزی خودروهای پژو و تحمیل هزینه چند برابری قطعات خودروهای رنو به خریداران ایرانی بدون حتی عذرخواهی این شرکای خارجی بود. اما در دوره پسابرجام نیز لابیهای سیاستگذاران وقت صنعت وبرخی دلالبازیها موجب پهنکردن فرش قرمز برای انعقاد دوباره قرارداد این شرکا با 2خودروساز دولتی ایران شد. درحالیکه بسیاری از کارشناسان نسبت به تکرار سناریوی عهدشکنی خودروساز فرانسوی با تحریمهای احتمالی تأکید میکردند، مدیران بخش صنعت وخودروساز بدون دریافت ضمانت اجرایی لازم، برنامه زمانبندی داخلیسازی محصولات رنو و پژو و وعدههای سرمایهگذاری آنها در ایران را پشتوانه تکرارنشدن رویه ناصواب قبلی تلقی کردند اما دیری نپایید که با بازگشت تحریمها، این بار رنو با سبقت گرفتن از پژو ایران را ترک کرد و اکنون نیز سرگرم خروج کارشناسانش از خطوط تولید مشترک و فروش اموال خود در ایران است. این سابقه همکاری با شرکای خارجی حکم میکند تا ضمن درخواست پیگیری غرامت از آنها، قید این شیوه همکاری زده شود اما با رویکرد اخیر قائممقام ایدرو بهنظرمی رسد بازهم آزمودن چندین باره خطاها، دستور کار اصلی سیاستگذاران صنعت خودرو به بهای تحمیل زیان بیشتر به مشتریان ایرانی و سودجویی برخی برای تداوم همکاری با خودروسازان فرانسوی است. بهتر نیست با تولید محصولات با کیفیت بر مبنای پلتفرمهای داخلی و همکاری با خودروسازان معتبر جهانی، یکبار برای همیشه به دور تسلسل باطل همکاری رنو و پژو با شرکای ایرانی پایان دهیم.
خطای آزمودن دوباره آزموده
در همینه زمینه :