• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59732
+
-

تخصیص ارز دولتی به کاغذ «سیگار»


معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از آنچه «دست داشتن مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار»، خواند، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠تومانی هم به کاغذ سیگار دادند؛ درحالی‌که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه‌زنی کنیم.
 به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در حوزه دخانیات گله‌مند هستیم؛ چرا که اراده‌ قوی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، گفت: مافیای قوی در حوزه دخانیات در کشور وجود دارد که جلوی هر برنامه‌ای را می‌گیرد. این در حالی است که همیشه آمار مرگ‌ومیر ناشی از مواد دخانی را می‌دهیم، همه می‌دانیم سیگار بد است و هیچ‌کس هم به فرزندش توصیه نمی‌کند سیگار بکشد.
رئیسی با بیان اینکه «اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی است» به‌عنوان شعار ملی هفته مبارزه با دخانیات انتخاب شده است، گفت: متأسفانه این حق را از ما می‌گیرند و تلاش می‌کنند اماکنی مثل قهوه‌خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند.
وی افزود: جالب است بدانید اگر استفساریه خروج قهوه‌خانه از شمول اماکن عمومی از مجلس رأی بیاورد، می‌توانند برای فرار از دست بازرسان بهداشت قلیان در محل عرضه کنند و در این صورت وزارت بهداشت برای نظارت باید حکم قضایی بگیرد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به رقم نجومی تخصیص ارز به سیگار اشاره کرد و گفت: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بحث تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی داریم و شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار دادند؛ درحالی‌که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه‌زنی کنیم.
 وی افزود: متأسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی به واردات توتون می‌دهند و ١٧٠ میلیون دلار برای واردات توتون ارز نیمایی تخصیص پیدا کرد و به‌رغم تحریم، در سیگار تحریم نیستیم و برترین برندهای سیگار می‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند و در واردات توتون و کاغذ سیگار مافیای قدرتمند دست دارند.
رئیسی با بیان اینکه بهترین راه برای مبارزه با دخانیات این است که نخ فروشی سیگار باید ممنوع شود، گفت: نخ فروشی سیگار، سن را پایین و میزان مصرف را افزایش می‌دهد. بیشتر دکه‌ها جلوی دانشگاه‌ها و مدارس سیگار می‌فروشند، درحالی‌که فروش سیگار در دکه‌ها ممنوع است و در سوپرمارکت‌ها هم براساس قانون فروش سیگار به افراد زیر ١٨ سال ممنوع است.
 او افزود: حدود ۱۱ درصد مصرف‌کننده روزانه سیگار داریم که شامل ۲۰ درصد مردان و کمتر از یک درصد زنان است و ۱۳ درصد مصرف‌کننده کلی سیگار در کشور داریم. از سال ۸۸ تا سال ۹۸ مصرف روزانه قلیان در کشور ۴۰ درصد افزایش داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید