• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 14 بهمن 1396
کد مطلب : 5971
+
-

حرکت کند خودروسازان در مسیر داخلی‌سازی

گزارش خبری
حرکت کند خودروسازان در مسیر داخلی‌سازی

علی ابراهیمی|خبرنگار:

با وجود الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های خودروسازی برای رشد داخلی‌سازی‌ و صادرات خودروهای تولید مشترک با شرکای خارجی، اغلب این قراردادها در حد ساخت داخل 20درصدی باقی‌مانده و عملا خودروسازان به مونتاژکاران خودروهای چینی و اروپایی تبدیل شده‌اند. به گزارش خبرنگار ما، ساخت داخل حداقل 40درصدی، صادرات 30درصدی خودروهای تولید مشترک، انتقال سرمایه و فناوری ساخت قطعات و پیوستن قطعه‌سازان ایرانی به زنجیره تأمین شرکت‌های خودروسازی طرف قرارداد با خودروسازان ایرانی ازجمله الزاماتی است که همواره در این قراردادها مطرح بوده است. تولید مشترک تندر90، نخستین قرارداد از این جمله است که در آن ساخت داخل حداقل 70درصدی هدفگذاری شده بود، اما اکنون با گذشت بیش از 10سال از اجرای این قرارداد، میزان داخلی‌سازی‌ این خودرو همچنان در حد 56درصد باقیمانده است.

پژو2008 به‌عنوان نخستین خودروی محصول قراردادهای تولید مشترک با خودروسازان خارجی در حالی موفق به کسب 4ستاره کیفی با نخستین حضور خود در ارزشیابی کیفی شده است که تازه‌ترین گزارش انجمن خودروسازان ایران حاکی است که ساخت داخل بیشتر خودروهای تولید مشترک توسط خودروسازان داخلی (از نظر مدل) تنها در حد ۲۰درصد باقی‌مانده و آماده نبودن قطعه‌سازان ایرانی یکی از دلایل آن اعلام می‌شود.   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از نبود نگرانی برای اجرای قراردادهای تولید مشترک خبر داده است. محسن صالحی‌نیا، با تأکید بر اینکه پژو، غرامت قرارداد قبلی خود را به ایران پرداخت کرده است، گفت: حدود 8 بند بابت اخذ غرامت از پژو در قرارداد جدید گنجانده شده بود و بخشی از این غرامت در قالب ارسال قطعات و بخشی دیگر به‌صورت آموزش کارکنان هزینه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید