• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59627
+
-

مارها مهمان خانه‌های مردم ایلام

این روزها، با گرم‌تر شدن هوا، حضور مارها در شهر ایلام بیشتر و طبق آمارهای آتش‌نشانی، طی یک ماه گذشته ۳۷ مورد زنده‌گیری مار در این شهر انجام شده است. به گزارش مهر، ایلام به عنوان یک استان کوهستانی دارای تنوع زیستی و جانوری بسیاری است و یکی از گونه‌هایی که به وفور در آن وجود دارد، مار است.

طبق اعلام کارشناسان محیط ‌زیست، ۲۵ گونه مار از جمله 5 گونه افعی در ایلام وجود دارد. نکته جالب این‌که این استان تنها زیستگاه اصلی افعی دم‌عنکبوتی در جهان محسوب می‌شود. حضور مارها در فصل گرما در طبیعت و حتی روستاها و شهرهای استان ایلام زیاد می‌شود و امسال این حضور در شهر ایلام بیشتر از سال‌های گذشته شده است.

طبق گفته کارشناسان، بارندگی‌های زیاد که به افزایش پوشش گیاهی در کوهستان‌های استان منجر شده، از علل اصلی افزایش تعداد مارهاست. شهرهای ایلام اکثرا در کنار کوه‌ها قرار دارند و حضور مارها در آنها اجتناب‌ناپذیر است. هرچند تعداد مارها در ایلام بیشتر شده است اما دستگاه‌های متولی مثل محیط ‌زیست اصلا به این مساله توجهی ندارند و آتش‌نشانی اقدام به زنده‌گیری و رهاسازی آنها می‌کند.


۳۷ مورد زنده‌گیری مار در شهر ایلام

رئیس سازمان آتش‌نشانی ایلام اظهار کرد: با افزایش دمای هوا مارها در جست‌وجوی هوای خنک به محیط شهری و خانه‌ها پناه می‌آورند و همین مساله اکنون برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است. «حبیب شریفی» افزود: عوامل متعددی برای ورود مار و جانوران خزنده به داخل شهر وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها افزایش دماست.

وی گفت: یکی دیگر از دلایل آن سیلاب‌ها و روان‌آب‌هایی است که سال گذشته و امسال در استان ایلام جاری شد. تعدادی از این جانوران به وسیله سیلاب‌ به سمت شهر هدایت شدند.شریفی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مهم وجود مارها در شهر ایلام، کوهپایه‌ای بودن و اقلیم آن است.وی بیان کرد: مردم هنگام بازگشت از طبیعت مردم مراقب باشند چون اغلب مارها خود را در قطعات داخلی خودرو پنهان می‌کنند و در شهر رها می‌شوند.این مسئول گفت: طی یک ماه گذشته ۳۷ مورد زنده‌گیری مار در شهر ایلام انجام داشته‌ایم که عموما در حاشیه شهر بوده است.

وی افزود: به شهروندان توصیه می‌کنیم عوامل آتش‌نشانی را امین خود بدانند و در صورت مشاهده هرگونه مار یا دیگر جانوران، بدون این‌که با آنها مقابله کنند، با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند. در اسرع وقت همکاران ما در محل حاضر می‌شوند و مارها را زنده می‌گیرند و خارج از شهر رها می‌کنند.


سرم ضد مار و ضد عقرب به اندازه کافی وجود دارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در زمینه خطر مارگزیدگی و ارائه خدمات اولیه پزشکی به مارگزیده‌ها گفت: به اندازه کافی در مراکز شبانه‌روزی و بیمارستان‌های استان سرم ضد مار و نیز ضد عقرب هست و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.«راضی ناصری‌فر» ادامه داد: برای پیشگیری از چنین حادثه‌ای اولین نکته این‌ است که مردم حتما هنگام حضور در مکان‌های نمناک و مرطوب و همچنین محل نگهداری حیوانات دقت کنند.

وی گفت: اگر مار فردی را نیش زد، اولین اقدامی که لازم است او انجام دهد، این است که آرامش خود را حفظ کند. نکته دوم این‌که محل گزیده شده حتما بی‌حرکت و بالاتر از محل نیش به نحوی بسته شود که یک انگشت از آن بتواند رد شود تا خون جریان داشته باشد. سپس در اسرع وقت به مراکز مجهز درمانی یا بیمارستان‌ها مراجعه یا با فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ تماس گرفته شود.ناصری‌فر افزود: اگر این اقدامات انجام نشود، حتی اگر سرم ضد مار یا ضد عقرب تزریق شود، احتمال خطر و مشکل برای فرد وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید