• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59602
+
-

تب برفکی بعد از سیل را جدی بگیریم

یک دکترای علوم دامی بیان کرد: پس از وقوع سیل خطر شیوع بیماری‎های عفونی و انگلی در گله‎ها بیشتر از هر موقع دیگر می‎شود چون آب‎ها آلوده می‌شوند و آبشخورهای طبیعی صدمه می‎بینند و لازم است که آن را جدی بگیریم. «بهروز یاراحمدی» به ایسنا گفت: این موضوع به خصوص در فصل بهار که زمان شیوع تب برفکی محسوب می‎شود، حادتراست.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری به تلفات دام‌ها و ضرر و زیان اقتصادی دامداران منجر می‎شود. برای همین در مناطق سیل‎زده اگر علائم بیماری مشاهده شد، باید به دامپزشکی اطلاع‌رسانی شود. یاراحمدی با اشاره به این‌که اداره دامپزشکی باید در اسرع وقت با واکسیناسیون و درمان دام‎های مبتلا با شیوع بیماری مقابله کند، گفت: بیماری تب برفکی سبب کاهش تولید شیر، لاغری دام و افزایش تلفات بره‎ها و دام‎های بالغ حین کوچ می‎شود. همچنین راندمان تولیدی و تولیدمثلی گله را کاهش
خواهد داد.

این پژوهشگر علوم دامی تاکید کرد: در این رابطه انجام واکسیناسیون دام‎ها علیه بیماری تب برفکی، سم‌پاشی جایگاه دام‌ها، دفن بهداشتی لاشه دام‎های تلف شده، استفاده از داروهای ضدانگل و... از جمله اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه‎ای هستند که باید مدنظر قرار گیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :