• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59584
+
-

پیش بینی خرید ۴۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان

استاندار مرکزی گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود 400 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شود.
به گزارش ایرنا، «سیدعلی آقازاده» در نشست کمیسیون برنامه‌‌ریزی و مبارزه با قاچاق استان مرکزی افزود: نگرانی از قاچاق گندم از ۲ ماه قبل شروع شد که از پیامدهای ناشی از سیل و اختلاف قیمت ارز و ریال نشأت می‌گرفت، اما این موضوع با تدابیر خاص مقامات ارشد کشور در سطوح انتظامی و اجرایی مدیریت شده است.

وی اضافه کرد: اقدامات راهبردی در سطوح کلان و شورای تأمین استان‌ها دیده شده و با تمهیدات عملیاتی در دست انجام پیش‌بینی می‌شود که قاچاق گندم به خارج مرزها در نازل‌ترین میزان باشد.

استاندار مرکزی توضیح داد: اخبار رسیده از استان‌هایی که گندم زودرس داشته‌اند حاکی از میزان خرید مناسب است و پیش‌بینی می‌شود که این روند برای همه استان‌ها محقق شود.

آقازاده گفت: ۳۱۰ هزار تن گندم در سال زراعی گذشته از بهره‌برداران استان مرکزی خریداری شد.

وی اظهار کرد: مجموعه نظارتی و مدیریتی استان مرکزی با حساسیت روند خرید گندم را رصد می‌کنند و هر گونه تخلف در این راستا شناسایی و با آن برخورد خواهد شد.

استاندار مرکزی بر ساماندهی انبارهای کالا در استان مرکزی تاکید کرد و افزود: به‌روز‌رسانی انبارهای کالایی به عنوان بخش مهمی از سیاست‌های مبارزه با قاچاق کالاست که در این زمینه باید تا نشست بعدی کمیسیون تخصصی با تأمین اعتبار ویژه به صورت واقعی آمارهای این حوزه به‌روز‌رسانی شود.

آقازاده بیان کرد: حدود ۴۵ هزار انبار پراکنده در استان مرکزی تخمین زده شده که در کمترین بازه زمانی باید اطلاعات آن جمع بندی و روند نظارتی بر این مراکز تکمیل شود.

استاندار مرکزی عنوان کرد: استان مرکزی با یک میلیارد دلار کالای صادراتی پارسال در زمره هشت استان برتر کشور در حوزه صادرات بوده است و نیاز است برای حفظ و بهبود این جایگاه تدابیر خاص بر روند تجارت منطقه حاکم و حمایت‌ها و اقدامات بازنگری شوند. آقازاده ادامه داد: آمادگی برای جمع‌بندی بسته پیشنهادی بهبود صادرات در شورای گفت‌و‌‌گوی استان مرکزی برای مراجع فرادستی وجود دارد و این استان با سبقه درخشان در صنعت و تجارت و کشاورزی باید فعالانه در این زمینه تلاش کند. وی اضافه کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور تدوین راهبرد حمایت‌های واقعی و عملی از تولید‌کننده و صادر‌کننده ضروری است و باید بتوان با سیاست‌های منطقی و هماهنگ در میان متولیان و مجریان حوزه صنعت و تجارت چالش‌های موجود را برطرف کرد.


خرید گندم از کشاورزان ساوجی

 رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه گفت: 55 هزار تن خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان ساوجی در سال زراعی جاری پیش‌بینی شد.

«حسن شریفی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تاکنون ۶ هزار تن گندم از کشاورزان ساوه با قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال خریداری شده است و پرداخت پول به گندم‌کاران نیز به روز انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: خرید تضمینی گندم از کشاورزان ساوجی توسط سیلوی اداره غله و خدمات بازرگانی و یک سیلوی بخش خصوصی ذخیره می‌شود و بر اساس تدابیری که دولت اتخاذ کرده هزینه حمل گندم از مزرعه تا سیلو برای کشاورزان رایگان است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: چشم‌انداز تولید گندم در این شهرستان امسال ۶۵ هزار تن است که ۵۵ هزار تن از آن مازاد بر نیاز محسوب می‌شود و به مراکز خرید تضمینی تحویل داده می‌شود.

وی اظهار کرد: میزان مصرف گندم در شهرستان‌های ساوه و زرندیه سالانه ۳۶ هزار تن است که شهرستان ساوه به تنهایی قادر است ۲ برابر این نیازها را هر سال تأمین کند.
شریفی گندم تولیدی در مزارع شهرستان ساوه را مرغوب و از نوع درجه یک دانست.
به گفته رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه، امسال ۵۵ دستگاه کمباین کار برداشت گندم از مزارع این شهرستان را انجام می‌دهند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید