• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59567
+
-

کمبود نیرو در مدارس خراسان شمالی

خبر
کمبود نیرو در مدارس خراسان شمالی

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال ۳۰ هزار ساعت در هفته کسری حق‌التدریس خواهیم داشت که بیشترین مشکل مربوط به شهرهای بزرگ است. به گزارش ایرنا «قنبرعلی خوش‌آئینه» اظهار کرد: از سال ۹۸، شمار نیروهای بازنشسته در این اداره کل زیاد خواهد بود، چراکه تا سال ۱۴۰۰، ۴۳ درصد از نیروها بازنشسته می‌شوند، درنتیجه با کمبود نیرو روبه‌رو می‌شویم. 

وی با بیان این‌که برای این مشکل چند راهکار مد نظر است، افزود: وزارتخانه اجازه داده است، معلمان متوسطه اول و دوم که زیر ۲۵ سال سنوات دارند، افزایش فعالیت داشته باشند. در این زمینه مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها باید مشخص کنند که چند نفر همکاران تمایل به افزایش کار دارند. این مسئول خاطرنشان کرد: وزارتخانه اجازه داده است که بازنشستگان، در صورت تمایل، تا یک سال به همکاری ادامه دهند و بازنشستگان تا ۱۴ ساعت به صورت حق‌التدریس فعالیت خواهند داشت. 

وی درباره جذب نیروی انسانی حق‌التدریسی‌ در سال جاری گفت: امسال قرار است ۵۰۵ نفر نیروی حق‌التدریسی و حدود ۷۰ نفر نیروهای حق‌التدرس سال‌های گذشته تعیین تکلیف شوند و به صورت پیمانی به استخدام آموزش و پرورش درآیند. همچنین وضعیت استخدامی ۲۰۰ نفر از سوادآموزان نهضت سوادآموزی هم امسال مشخص می‌شود. معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: وضعیت استخدام نیروهای حق‌التدریس و سوادآموزی تا تابستان امسال مشخص می‌شود و این افراد پس از یک سال آموزش، از مهر سال ۹۹ در کلاس‌ها حضور می‌یابند. 

خوش‌آئینه درباره تامین نیروی انسانی گفت: امسال رویکرد وزارتخانه بر انقباض نیروی انسانی است و بر این اساس قرار است نسبت نیروهای آموزشی به کل نیروهای آموزش و پرورش افزایش یابد. وی خاطرنشان کرد: در سطح کشور ۵۲ درصد از نیروهای آموزش و پرورش در بخش آموزش خدمات‌رسانی دارند که این رقم قرار است امسال به ۶۵ درصد برسد. بر این اساس از نیروهای کادر و اداری کم شده و به نیروهای آموزشی افزوده می‌شود. 

خوش‌آئینه با بیان این‌که در کشور به ازای هر 7/13 دانش‌آموز یک نیروی انسانی وجود دارد و این رقم در استان 2/12 است، گفت: خراسان شمالی از استان‌هایی است که پراکندگی روستایی در آن زیاد است و هیچ‌وقت به میانگین کشوری نمی‌رسیم. وی با اشاره به این‌که خراسان شمالی در پراکندگی روستایی، استان سوم است افزود: امسال قرار است نسبت دانش‌آموز به نیروی انسانی در سطح کشور به 2/14 برسد و در این استان 2/13 هدف‌گذاری شده است. 

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: اگر نسبت معلمان آموزشی به سایر نیروها نیم‌درصد افزایش یابد، ۷۰۰ نفر کمبود جبران می‌شود. در خراسان شمالی ۱۶۵ هزار دانش‌آموز در بیش از ۲ هزار آموزشگاه زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم مشغول به تحصیل هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید