• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59565
+
-

دست گردوکاران در پوست گردو

نماینده مردم تویسرکان در مجلس: سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور باید هرچه زودتر خسارات سرمازدگی باغ‌های گردوی این شهرستان را واریز کنند

زراعت
دست گردوکاران در پوست گردو

وحید الوندی|تویسرکان - خبرنگار :


گردوکاران تویسرکان سال گذشته با سرمازدگی درختانشان مواجه و خسارت‌های مالی زیادی متحمل شدند و هنوز هم منتظر پرداخت این خسارت‌ها از سوی مسئولان هستند.

 مشکل دیگر کشاورزان گردوکار تویسرکانی آفت‌زدگی درختان است که هر سال خسارت‌های زیادی به آنها وارد می‌کند. سازمان جهاد کشاورزی قول مساعد داده است که امسال هر دو مشکل گردوکاران را حل کند تا شهر طلای سبز بتواند همچنان در عرصه کاشت و برداشت و همچنین صادرات گردو یکه‌تازی کند. تویسرکان با داشتن بیش از 5500 هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است. 


خسارت سرمازدگی

ساعت حوالی 5 صبح پنجم اردیبهشت سال 94 سایه سوز و سرمای شدید بر سر باغ‌های تویسرکان افتاد و روزگار گردوی تویسرکان را با خسارت بیش از 100 میلیارد ریالی سیاه کرد.

 در آن روزها رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با پیگیری‌های محمدمهدی مفتح، نماینده مردم تویسرکان در مجلس، به شهرستان آمد. حضور او در شهرستان به صدور دستوری برای پرداخت خسارت کشاورزان منجر شد. با این همه به نظر می‌رسد با وجود تخصیص بودجه لازم برای این امر این مسئولان هستند که دست گردوکاران تویسرکانی را در پوست گردو گذاشته‌اند. 

در این باره سیداسکندر صیدایی رئیس سازمان مدیریت و برنامه بودجه استان همدان در حاشیه بازدید از نهالستان گردوی شهرستان تویسرکان در گفت‌و‌گو با همشهری بیان می‌کند: کاری که مربوط به انتقال موضوع از استان به دولت بود، انجام شد و این موضوع در اولویت اقدامات دولت قرار گرفت.


پیگیری ادامه دارد

مفتح نماینده مردم تویسرکان در مجلس می‌گوید: آنچه موضوع پیگیری بوده به‌ویژه در وزارت کشور، هیات دولت، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور انجام شده است و همچنان ادامه دارد. 

وی ادامه می‌دهد: این روزها بحث پرداخت نقدینگی و پول مطرح است که باید خزانه‌داری کل کشور این کار را انجام دهد. انتظاری که از مسئولان دولتی از جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل کشور می‌رود این است که خسارات سرمازدگی باغ‌های گردوی مردم این شهرستان را هرچه زودتر واریز کنند، چراکه دستور تخصیص آن داده شده است. 


تصویب پرداخت 90 میلیارد تومان اعتبار

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت به باغ‌های گردو در این شهرستان تصریح می‌‌کند: در اردیبهشت سال 94 با سرمایی مواجه شدیم که شاید بتوان گفت به 80 تا 90 درصد محصول گردو و دیگر محصولات زراعی و باغی این شهرستان آسیب جدی وارد کرد و به کاهش درآمد مردم در این سال منجر شد. 

مفتح می‌افزاید: با سفر رئیس سازمان مدیریت بحران به تویسرکان و بازدید وی از منطقه، جلسه مدیریت بحران در شهرستان تشکیل و گزارشی در خصوص برآورد خسارت تهیه شد. 

وی توضیح می‌دهد: پس از آن استانداری همدان نیز اعلام کرد که علاوه بر تویسرکان دیگر شهرستان‌های استان نیز خسارت دیده‌اند و به این ترتیب خسارت کل استان برآورد شد و با پیگیری‌های انجام‌شده، سازمان برنامه و بودجه میزان خسارت مورد نظر را تایید کرد. 


حوادث سیل

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی می‌گوید: پیش‌نویس مصوبه دولت برای پرداخت خسارات به باغداران همدانی نیز تهیه شد اما تصویب آن به دلیل مواجه شدن کشور با حوادث غیرمترقبه متعدد از جمله سیل، زلزله و برف سنگین کمک‌های دولت متوجه آن مناطق شد. 

 نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با پیگیری‌های مجدد، موضوع را به جریان انداختیم و دولت در سوم اردیبهشت سال جاری در مجموع 90 میلیارد تومان برای خسارت به باغ‌های استان همدان بر اثر سرمازدگی تصویب کرد که از این میزان 30 میلیارد تومان برای تویسرکان و 60 میلیارد تومان برای 8 شهرستان دیگر استان همدان مصوب کرد. امیدواریم این اعتبار هرچه سریع‌تر تخصیص پیدا کند تا باغداران بتوانند خسارت آن سال خود را دریافت کنند. 


برنامه مبارزه با آفت سن  مادر

مشکل دیگر گردوکاران تویسرکان آفت‌زدگی درختان است. مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان در این باره می‌گوید: تا 24 اردیبهشت سال جاری در 2320 هکتار از زمین‌های کشاورزی مبارزه با  آفت سن مادر انجام شده است. اکنون هم مبارزه با سن مادر به اتمام رسیده و مبارزه علیه پوره سن در 2 هزار هکتار زمین زراعی انجام شده است. 

مسعود اکبری در گفت‌و‌گو با همشهری بیان می‌کند: هم‌زمان با مبارزه با سن غلات مبارزه علیه علف‌های هرز نیز در بیش از 4 هزار هکتار از اراضی زراعی شهرستان تویسرکان انجام شده است. 

وی ادامه می‌دهد: هزینه مبارزه را خود کشاورز تامین می‌کند و کارشناسان ما فقط در طول زمستان و هم‌اکنون، ردیابی سن موجود را برعهده دارند و به محض این‌که به حد مبارزه رسید به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند. 

مدیر جهاد کشاورزی تویسرکان دلایل افزایش سن غلات را مبارزه نکردن به موقع، سم‌پاشی نکردن مزارع به ‌ویژه در روستاهای خالی از سکنه و نیز مبارزه نکردن با علف‌های هرز برمی‌شمرد. 

اکبری با اشاره به دغدغه‌های اصلی گندم‌کاران می‌افزاید: مشکل اصلی قیمت تضمینی ارائه‌شده از سوی دولت است. قیمت خرید تضمینی اعلام‌شده 1700 تومان است در حالی که دلالان حتی از هم‌اکنون می‌خواهند گندم‌ها را با قیمت 2500 تومان خریداری کنند. 

وی یادآور می‌شود: در این شهرستان 25 هزار هکتار زمین زیر کشت گندم و جو قرار دارند. از این میزان 10 هزار هکتار زیر کشت گندم و 15 هزار هکتار زیر کشت جو است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید