• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59553
+
-

پل‌های رودخانه خرم‎آبادبلا تکلیفند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار: بهره‌برداری از پل شهدای حاج عمران معطل آسفالت است

گزارش
پل‌های رودخانه خرم‎آبادبلا تکلیفند

۲۷ خرداد سال ۹۷ عملیات اجرایی ساخت ۲ دهنه پل دائم روی رودخانه خرم‌آباد آغاز و اعلام شد این طرح‌ها در مدت 8 ماه بهره‌برداری می‌شوند.به گزارش ایرنا، در آن زمان «وحید رشیدی» شهردار خرم‌آباد گفت: «پل‌های موقت در ایام بارندگی موجب بروز مشکلات بسیاری می‌شوند که برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی باید بسته شوند. با احداث ۲ دهنه پل دائم بتنی روی رودخانه، در تردد تمامی پل‌های موقت خرم‌رود به جز پل منتهی به میدان استانداری تغییراتی اعمال می‌شود. 

در این زمینه توجه ویژه‌ای به مشاوره، انجام مطالعات، طراحی پل‌های جدید و انتخاب پیمانکار شده است.» هنگام آغاز عملیات پل حاج عمران  اجرایی اعلام شد «یکی از این پل‌ها پایین‌تر از پل انقلاب و نزدیک پل فلزی با برآورد اعتبار اولیه ۴۸ میلیارد ریال و پل دوم پایین‌تر از پل صفوی با برآورد اعتبار اولیه ۴۳ میلیارد ریال ساخته می‌شود که در صورت تامین اعتبار، تا پایان سال بهره‌برداری می‌شوند.»

با انجام حجم بالایی از کار اجرایی، پل اول که بعدها «حاج عمران» نام گرفت، حدود 3 ماه پیش کامل شد به نحوی که اکنون مردم از آن به عنوان پیاده‌راه استفاده می‌کنند اما تاکنون بهره‌برداری نشده است.در حالی که گره‌های ترافیکی خرم‌آباد به دلیل تخریب پل‌های موقت و مسدود شدن چند پل به دلیل آسیب دیدن از سیلاب - به گفته شهرداری - بیش از پیش نمایان شده و مردم منتظر بهره‌برداری پل حاج عمران هستند، همچنان این پل یک علامت سوال بزرگ برای مردم است.

پل دوم که به دلیل نزدیکی پل افلاک  به محوطه و حریم قلعه تاریخی فلک‌الافلاک «افلاک» نام گرفته، با شرایط پیچیده‌تری مواجه است و امروز یک مدعی و مخالف به نام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری دارد؛ مخالفی که ساخت ‌و ‌ساز در حریم قلعه مذکور را مانع ثبت جهانی آن می‌داند. این در حالی است که شهرداری و معاونت عمرانی استانداری لرستان می‌گویند میراث فرهنگی پارسال با شرط احداث پل با ارتفاع پایین به نحوی که به محوطه قلعه مشرف نباشد، موافقت کرده است.

پل افلاک حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد و تاکنون ۲۳ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است اما به نظر می‌رسد چندگانگی در تصمیم‌گیری‌ها و اختلاف نظرهای تاریخی و شهرسازی و البته ابهام در تشریح صورت‌جلسه سال گذشته در خصوص این پل، ادامه کار را با مشکل مواجه کرده است.


ساخت و ساز در حریم فلک‌الافلاک ممنوع است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری لرستان گفت: طبق ضوابط میراث فرهنگی، هرگونه ساخت‌ و ‌ساز در عرصه آثار تاریخی ممنوع است.«سید امین قاسمی» افزود: میراث فرهنگی از ابتدای طرح مخالفت خود را اعلام کرده و نظر آن در شورای عالی شهرسازی نیز اعلام شده و معاون میراث فرهنگی کشور هم به آن اذعان کرده است.وی با بیان این‌که همچنان با احداث این پل مخالف هستیم، گفت: برخی عنوان می‌کنند پل پس از احداث به یک پیاده‌رو یا بازارچه فروش صنایع ‌دستی تبدیل شود اما به دلیل ممنوعیت ساخت ‌و ‌ساز در حریم قلعه، این پیشنهاد هم قابل اجرا نیست.

قاسمی در خصوص موافقت میراث فرهنگی با احداث پل به شرط ارتفاع کم توضیح داد: این مساله به ارتفاع ربطی ندارد. در پیشنهادی به سازمان میراث فرهنگی کشور اعلام کردیم پل همسطح آسفالت فعلی باشد، در حریم منظره قلعه نباشد و جایگزین پل گپ شود که بتوان آن را سنگفرش و پیاده‌راه کنیم، ولی این سازمان باز هم مخالفت کرد.

وی ادامه داد: هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت جهانی در یونسکو دارد که تلاش کردیم چنانچه آزادسازی قلعه به طور کامل انجام شود، این اثر به عنوان تنها کاندیدای ایران به یونسکو معرفی شود. اما اگر ساخت ‌و ‌ساز در حریم آن صورت بگیرد، یونسکو با ثبت جهانی آن مخالفت خواهد کرد.این مسئول در مورد صورت‌جلسه سال گذشته مبنی بر موافقت میراث فرهنگی با احداث پل افلاک گفت: مدرکی بیاورید که اجازه ساخت داده‌ایم. ما با ساخت این پل به شدت مخالفت کردیم اما همزمان که پیگیر اخذ مجوز و موافقت از مرکز بودیم، پایه‌های پل ساخته شدند.


مردم خواستار افتتاح پل حاج عمران هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی پل شهدای حاج عمران تقریبا به اتمام رسیده اما شهرداری تاکنون آن را آسفالت نکرده و در این مدت نیز کار خاصی انجام نداده است.«احمد مرادپور» گفت: پل شهدای حاج عمران خیلی وقت است معطل آسفالت و تکمیل جدول‌هاست و شهرداری نبود قیر را دلیل بهره‌برداری نشدن آن عنوان می‌کند که پذیرفتنی نیست. 

وی با انتقاد از بهره‌برداری نشدن این طرحِ اجرا شده افزود: افتتاح طرح و رفتن پل زیر بار ترافیک خواسته مردم است به نحوی که در دیدارها و اماکن عمومی همواره این مهم را یادآور می‌شوند.این مسئول بیان کرد: با توجه به تجربه سیل امسال و افزایش دبی خرم‌رود به حدود ۲ برابر، باید عرشه پل افلاک نیز سازه‌ متحرک باشد تا در زمان بارش‌ مستمر و سیل‌آسا بتوان، با برداشتن عرشه، راه را برای عبور سیلاب باز کرد.

وی در خصوص مخالفت میراث فرهنگی با ساخت پل افلاک گفت: میراث فرهنگی با اجرای این طرح موافقت کرده و ساخت و ساز آن تایید نشده است.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان ادامه داد: میراث فرهنگی در جلسه احداث پل حضور داشت و با آن موافقت کرد. نظر فعلی این اداره کل مطابق نظر تهران نیست و این ادعای میراث لرستان در جلسه شورای عالی معماری تایید نشده است.مرادپور گفت: پیمانکار به اتفاق مشاور ایده عرشه فلزی متحرک را به نقشه تبدیل کنند و میراث اگر مخالف است هزینه‌های اجرای طرح را تقبل و با تکمیل آن، یک پیاده‌رو ایجاد کند.


طرح‌های ناموفق شهری 

در حالی که هتل صخره‌ای، برج امید، زیرگذر بهارستان، برج‌های دوقلو و سایر طرح‌های ناموفق شهری به نمادهای توسعه‌نیافتگی مرکز لرستان تبدیل شده‌اند، امروز هم ۲ پل حاج عمران و افلاک بر گره‌های توسعه شهر افزوده‌اند و به عنوان نشان ناکارآمدی و سردرگمی طرح‌های عمرانی بر خرم‌رود قد علم کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید