• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59495
+
-

ارزآوری صادرات گل بردسیر

همایون صنعتی‌زاده، کارآفرین کرمانی، ضمن سرپرستی کودکان یتیم برای آن‌ها مزرعه گل‌محمدی ایجاد کرد و اکنون محصولات این مزرعه به اروپا صادر می‌شود

کشاورزی
ارزآوری صادرات گل بردسیر

پرورش گل‌محمدی در لاله‌زار این روزها یکی از پررونق‌ترین تجارت‌های استان کرمان است. 

کافی است این روزها به سمت دهستان‌های گلزار و لاله‌زار از توابع شهرستان بردسیر بروید. مردمی که تا چند سال قبل به دلیل بیکاری و محرومیت در حال مهاجرت از روستا به شهرهای بزرگ‌تر بودند این روزها برای توسعه گلزارهای خود از یکدیگر سبقت می‌گیرند. 

سرمایه‌گذاران نیز برای ایجاد کارگاه‌های گلاب‌گیری و یا خرید اسانس گل‌محمدی به روستاهای این منطقه می‌آیند. حتی با تلاش روستانشینان لاله‌زار و افزایش سطح تولید گل‌محمدی سرمایه‌گذاران اروپایی هم برای خرید اسانس گل‌محمدی صف کشیده‌اند. 

به گزارش مهر، کشاورزی جزئی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد استان کرمان است؛ با این وجود کشاورزی همیشه سبب توسعه استان کرمان نشده است. برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی استان کرمان موجب شده این استان در سال‌های اخیر با چالش جدی در زمینه تأمین آب شرب مواجه شود؛ به همین دلیل اصلاح الگوی کشت این روزها در دستور کار مسئولان استان کرمان قرار گرفته است.

 با این شرایط اما حدود ۵۰ سال قبل از این‌که مسئولان استان کرمان به این نتیجه برسند که الگوی کشت باید تغییر کند، یک خیر به نام «همایون صنعتی‌زاده» با مهاجرت به یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای استان کرمان به نام لاله‌زار سنگ بنایی را گذاشت که حالا بعد از نیم قرن به بار نشسته است که آن پرورش گل‌محمدی در 
لاله‌زار است. 


ثبت ملی جشنواره گل‌محمدی 

اطراف جاده کرمان به لاله‌زار، رنگ صورتی به خود گرفته و هزاران زن و مرد در حال برداشت گل‌محمدی هستند، مردم کرمان نیز این روزها برای تفریح و حضور در دشت‌های سرسبز دامنه کوه‌های هزار به لاله‌زار می‌روند. 
قرار است سیزدهمین جشنواره گل‌محمدی نیز ۲۹ تا ۳۱ خردادماه در لاله‌زار برگزار شود.

 از هم‌اکنون فرمانداری و دستگاه‌های مربوطه در حال رایزنی برای برگزاری جشن برداشت گل‌محمدی هستند؛ اما آنچه جشنواره امسال را نسبت به ۱۳ سال گذشته متمایز می‌کند، ثبت ملی این جشنواره است. هزاران نفر گردشگر از مناطق مختلف کشور نیز در حال برنامه‌‌ریزی برای حضور در این جشنواره ملی هستند. 


همایون صنعتی و مرکز نگهداری از کودکان یتیم 

نکته جالب توجه در خصوص صنعت گل‌محمدی در این روستا این است که همایون صنعتی‌زاده که چند دهه قبل اقدام به راه‌اندازی یک مرکز نگهداری کودکان یتیم و بدسرپرست در کرمان کرده بود، بسیاری از این کودکان را در سنین بالاتر در کارخانه گل‌محمدی به کار گرفت و حالا این افراد که خود سرپرست صدها خانواده هستند به متخصصان این حرفه تبدیل شده‌اند و هزاران نفر دیگر را به کار گرفته‌اند. 

بسیاری از این افراد فامیل «صنعتی» را بنا به خواسته همایون برخود گذاشته‌اند و زندگی جدیدی را در استان کرمان آغاز کرده‌اند و هر سال از راه صنعت پرورش گل‌محمدی و صنایع وابسته به آن میلیون‌ها دلار را عاید کشور می‌کنند. 


قابلیت‌های گردشگری لاله‌زار 

فرماندار بردسیر در خصوص این صنعت گفت: شهرستان بردسیر یکی از مهم‌ترین مراکز کشاورزی و دام‌داری و نخستین شهرستان در زمینه پرورش گل‌محمدی در استان کرمان است. بعد از توسعه کشت این محصول در شهرستان شاهد گسترش پرورش این گل در استان هستیم. 
 «مجید نجف‌پور» ادامه داد: برای نشان دادن قابلیت‌های گردشگری لاله‌زار اقدام به برگزاری جشنواره گل‌محمدی می‌کنیم که امسال نیز در روزهای پایانی سال جاری این رویداد برگزار می‌شود. 

وی افزود: انتظار داریم ده‌ها هزار نفر در این جشنواره حضور یابند و زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی و مسائل رفاهی آماده می‌شود. 

فرماندار بردسیر ادامه داد: هم‌اکنون 3۵۰۰ هکتار باغ گل در لاله‌زار وجود دارد و از هر هکتار هر سال ۵ تن محصول برداشت می‌شود. 
وی ادامه داد: این حجم بزرگ نیروی کار و باغ‌های گل زمینه را برای سرمایه‌گذاری در خصوص صنایع فرآوری گل محمدی در شهرستان مهیا کرده است. 

نجف‌پور گفت: طبق برنامه‌‌ریزی صورت‌گرفته این جشنواره در سال جاری ثبت ملی خواهد شد و زمینه معرفی بیشتر شهرستان را فراهم خواهد کرد و ما نیز سعی می‌کنیم از این قابلیت استفاده کنیم. 


فعالیت ۲۵ واحد گلاب‌گیری 

نجف‌پور از فعالیت ۲۵ واحد کوچک و بزرگ گلاب‌گیری در لاله‌زار خبر داد و گفت: امکان بازدید از این کارخانه‌ها نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های شهرستان مهیا شده است. این جشنواره در دامنه زیبای کوه هزار برگزار می‌شود. با توجه به بارندگی‌های اخیر که به صورت متناوب در برخی مناطق ادامه دارد، شاهد مناظر بدیع و زیبایی هستیم.

وی با اشاره به حضور کارشناسان شرکت‌های مطرح ادکن‌سازی اروپا در لاله‌زار گفت: بیشترین درخواست اسانس گل‌محمدی از سوی فرانسه، انگلیس و آلمان است. 
نجف‌پور گفت: سال گذشته 5/2 میلیون یورو از محل تولید اسانس در بردسیر عاید کشور شده است و در سال جاری این میزان افزایش خواهد یافت. 

با وجود پتانسیل‌های مطلوب بردسیر طی ۱۳ سال برگزاری جشنواره در این شهرستان، مسئولان ذی‌ربط نتوانسته‌اند زیرساخت‌های لازم را در شهرستان مهیا کنند. 
این روند در حالی است که هر سال بر تعداد گردشگرانی که در فصل بهار از این شهرستان بازدید می‌کنند افزوده می‌شود، اما عملاً بردسیر هم‌اکنون از داشتن هتل محروم است و بیشترین بار اقامت گردشگران روی دوش واحدهای بوم‌گردی است. 


افزایش تولید گل سرخ به دلیل بارندگی‌ها

فرماندار بردسیر با اشاره به ارتفاع بالای لاله‌زار گفت: دمای جوش آب در این منطقه ۸۵ درجه است و همین اختلاف ارتفاع موجب شده کیفیت گلاب تولیدی در منطقه بسیار مطلوب باشد. 
 «مجید نجف‌پور» ادامه داد: بارندگی در سال جاری موجب شده میزان تولید گل در شهرستان افزایش چشمگیری یابد و لاله‌زار به رتبه نخست تولید گل‌محمدی و رتبه دوم تولید گلاب در کشور تبدیل شده است. 

وی گفت: بخشی از گل نیز به صورت غنچه برداشت می‌شود که بیشتر جنبه صادراتی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :