• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59470
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PyLw
+
-

تلاطم در بازار نفت

قیمت جهانی هر بشکه نفت پس از یک افزایش 4درصدی، تحت‌تأثیر حمله به نفتکش‌ها، دیروز دوباره روند کاهشی پیدا کرد

انرژی
تلاطم در بازار نفت

درپی حمله به 2نفتکش در دریای عمان، همزمان با دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب بار دیگر بازارهای جهانی دستخوش نوسان قیمت شد. حالا امنیت انرژی در خلیج‌فارس و دریای عمان به چالشی جهانی تبدیل شده است.
 صبح روز پنجشنبه وقوع حادثه آتش‌سوزی دو فروند نفتکش خارجی عبوری در دریای عمان به فاصله یک ساعت از همدیگر، باعث شد تا قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی تا 4درصد افزایش یابد اما دیروز دریافت سیگنال‌های سیاسی تازه موجب شد کمی از بهای طلای سیاه کاسته شود.

هشدار اتحادیه بین‌المللی تانکرها
درپی وقوع این حادثه، اتحادیه بین‌المللی تانکرها اعلام کرد اگر تنگه هرمز ناامن شود، عرضه نفت کشورهای غربی به خطر می‌افتد. این سازمان در بیانیه‌ای تأکید کرد: 30درصد عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز انجام می‌شود و اگر این مسیر ناامن بشود عرضه نفت برای کل کشورهای غربی با خطر جدی همراه خواهد شد. تحلیلگران می‌گویند دریای عمان در اتصال به تنگه بسیار استراتژیک هرمز قرار دارد، به‌ویژه اینکه از تنگه هرمز روزانه بیش از ۱۵ میلیون بشکه و صدها میلیون دلار مشتقات نفتی عبور می‌کند و شاهراه نفتی منطقه به‌حساب می‌آید.

سقوط بورس‌ها؛ صعود طلا
آتش گرفتن دو نفتکش در دریای عمان به سقوط شاخص بورس کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس منجر شد به‌نحوی که شاخص بورس عربستان 1.6درصد، ابوظبی 2.4درصد، بورس دبی 1.2و قطر هم 2.4درصد کاهش یافت. قیمت جهانی طلا هم دیروز رکورد یکساله قیمت را شکست و هر اونس از مرز 1350دلار گذشت که تحلیلگران دلیل اصلی صعود گرانبها‌ترین فلز دنیا را جنگ تعرفه‌ها، تحولات ژئوپلتیک، حمله به نفتکش‌ها و انتظار برای کاهش نرخ بهره در آمریکا اعلام می‌کنند.

جنگ تعرفه‌ها و آتش در نفتکش‌ها
رصد تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد افزون بر ماجرای نفتکش‌ها و به خطر افتادن امنیت انرژی در منطقه خلیج‌فارس، جنگ تعرفه‌های آمریکا با برخی کشورها ازجمله چین، سطح ریسک را در اقتصاد جهان به‌شدت افزایش داده و حالا تحلیلگران نفتی در حال ارزیابی آینده طلای سیاه در فضای جدید هستند. بازارهای آسیایی معاملات روز جمعه را در پی انتشار آمار ضعیف اقتصادی چین با افت شدیدی همراه کردند. اقتصاد چین که به‌دلیل فشارهای آمریکا روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد، با انتشار آماری جدید از فعالیت‌های اقتصادی در ‌ماه می، باید عملکرد خود را به سرمایه‌گذاران و تجار اقتصادی نشان دهد.
رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌هاست که بر طبل جنگ تعرفه‌ها با چین می‌کوبد، در این میان دیروز کریستین لاگارد، مدیر صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد تهدید اصلی ناشی از تداوم تنش‌های تجاری است و برای خنثی کردن این ریسک‌ها، اولویت نخست باید حل تنش‌های تجاری جاری شامل حذف تعرفه‌های فعلی و اجتناب از تعرفه‌های جدید باشد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده جنگ تجاری آمریکا و چین ممکن است ۰.۵ درصد یا معادل ۴۵۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۰ کم کند. اقتصاددانان جهانی می‌گویند: ادامه جنگ تجاری واشنگتن با پکن رشد اقتصادی جهان را با چالش مواجه می‌سازد به‌ویژه اینکه ترامپ تهدید کرده اگر رئیس‌جمهور چین حاضر نشود با او دیدار کند، این تعرفه‌ها را به اجرا خواهد گذاشت. چنین اقدامی به تقاضا برای نفت که هم‌اکنون هم ملایم شده است، ضربه می‌زند.

واکنش کشورهای عربی
همزمان با این رویدادها وزیر نفت عربستان سعودی در واکنش به حادثه نفتکش‌های ژاپنی در اظهارنظری اعلام کرد: به‌رغم حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان و پیش از آن در آب‌های ساحلی امارات، ریاض متعهد به تامین نیازهای نفتی بازار جهانی است. خالد الفالح اظهار داشت: عربستان سعودی آمادگی خود برای مقابله با تهدیدات پس از حادثه عمان را افزایش داده و دو حمله به دو حامل را محکوم کرده است.  وزیر نفت عربستان در ادامه از جامعه جهانی خواست به مسئولیت‌های خود در حمایت از ناوبری بین‌المللی عمل کند. 
نخست‌وزیر سابق قطر به عربستان سعودی توصیه کرد از پادشاهی عمان برای پایان دادن به جنگ در یمن کمک بگیرد. حمد بن جاسم آل ثانی اظهار کرد: انفجارهایی که علیه عربستان صورت می‌گیرد و حوثی‌ها (انصارالله) مسئولیت آن را برعهده می‌گیرند حوادثی هستند که ما امیدواریم علیه دوستان‌مان انجام نشود؛ چرا که ثبات عربستان برای منطقه مهم است. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجی امارات هم با بیان اینکه حملات به نفتکش‌ها در دریای عمان و موشک‌باران فرودگاه أبها در عربستان سعودی تحولی نگران‌کننده و تنشی جدی است، اظهار داشت: این حوادث تحرک جامعه جهانی برای تضمین امنیت و ثبات منطقه‌ای را می‌طلبد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید