• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5940
+
-

مهر تأیید بر کلیات سند دخل و خرج97

سرانجام پس از یک رفت و برگشت، کلیات لایحه بودجه سال آینده با 182رأی موافق، 73رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از تصویب نمایندگان مجلس گذشت.

به گزارش خانه ملت، پس از تصویب کلیات لایحه بودجه مجلس که یک‌بار در روز یکشنبه این هفته مجلس رد شده بود، نمایندگان در ادامه رسیدگی به سند دخل و خرج دولت در سال آینده به بانک‌ها اجازه دادند تا مبلغ 5هزار میلیارد تومان با تضمین وزارت نفت برای سرعت دادن به گازرسانی مناطق محروم روستایی تسهیلات بدهند. در مصوبه‌ دیگری، نمایندگان، شرکت ملی نفت ایران را موظف به تأمین ۴میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان تا سقف ۳هزار میلیارد تومان کردند.

این در حالی بود که تصمیم‌گیری درباره نحوه پرداخت بدهی‌های شرکت ملی گاز به پیمانکاران از محل صادرات گاز طبیعی با رأی نمایندگان به نشست‌های آینده موکول شد تا کمیسیون تلفیق یک‌بار دیگر در این زمینه تصمیم بگیرد. مجلس همچنین به دولت اجازه داد  که درصورت کاهش منابع حاصل از صادرات نفت ۵۰درصد از حساب ذخیره ارزی برای تأمین مابه‌التفاوت حاصل‌شده برداشت کند، مشروط به اینکه میزان درآمد دولت از محل صادرات نفت، میعانات و خالص صادرات گاز در سال آینده کمتر از 100هزار میلیارد تومان باشد.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده صادرات روزانه 2میلیون و 410هزار بشکه نفت و میعانات گازی با احتساب هر بشکه نفت 55دلار رقم بخورد. با تصمیم نمایندگان، سقف درآمد دولت از محل ارزش صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال آینده 95هزار و 6321میلیارد تومان برآورد شده که 3درصد از کل این درآمد صرف توسعه مناطق و شهرستان‌های نفت‌خیز، گازخیز و کمتر توسعه‌یافته خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید