• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5935
+
-

مأموریت استانداران برای تنظیم بازار شب عید

دبیرستاد تنظیم بازار: کارگروه‌های استانی تنظیم بازار به ریاست استانداران تشکیل می‌شود

بازار
مأموریت استانداران برای تنظیم بازار شب عید

علی ابراهیمی| خبرنگار:

با مصوبه هیأت وزیران مبنی بر انتصاب وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس کارگروه تنظیم بازار و ابلاغیه 8بندی 5بهمن محمد شریعتمداری به استانداران مبنی بر تفویض اختیار کارگروه‌های استانی تنظیم بازار، این وزارتخانه متولی تنظیم بازار شب عید شد.

مشکلات وزارت جهادکشاورزی در زمینه تنظیم بازار برخی اقلام کالایی مانند تخم‌مرغ که حتی گلایه حسن روحانی، رئیس‌جمهور از این وزارتخانه را به‌دنبال داشت، جهت‌گیری‌های متفاوت این وزارتخانه در صدور مجوز واردات برنج از یک‌سو و مصوبه مهر‌ماه امسال هیأت وزیران مبنی بر انتصاب محمد شریعتمداری به‌عنوان رئیس کارگروه تنظیم بازار موجب شد تا با ابلاغ مصوبه 8بندی وزیر صنعت به استانداران که رونوشت آن به مسئولان 19دستگاه اجرایی، قضایی و اتاق‌های اصناف و بازرگانی کشور ارسال شده، تنظیم بازار شب عید توسط این وزارتخانه وارد مرحله اجرایی شود.

این در حالی است که براساس قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهادکشاورزی، این وزارتخانه متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی است. با این ابلاغیه کارگروه‌های تنظیم بازار استانی محور اصلی تنظیم بازار شب عید امسال کالاهای اساسی خواهد بود.

 

ابلاغیه 8بندی وزیر صنعت

26 مهر‌ماه امسال، هیأت وزیران تصویب نامه‌ای را با پیشنهاد محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد که براساس آن وزیر صنعت، معدن و تجارت را به‌عنوان رئیس کارگروه تنظیم بازار و رئیس کارگروه ساماندهی گندم، آرد و نان منصوب شد. محمد شریعتمداری پیش از این نیز سابقه فعالیت در تنظیم بازار کالاهای اساسی با مناصب وزیر بازرگانی و معاون اجرایی رئیس‌جمهور را  داشته است. متعاقب این مصوبه، شریعتمداری مصوبه 8بندی را به استانداری‌ها ابلاغ کرد که در آن با اشاره به شرایط حساس اقتصادی کشور به منظور لزوم کنترل تورم، ایجاد رونق و افزایش اشتغال با حمایت توامان از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از طریق حفظ آرامش و تعادل بازار و با رویکرد افزایش رفاه عمومی، روسای کارگروه تنظیم بازار استان‌ها را ملزم به برگزاری منظم جلسات کارگروه تنظیم بازار استان، برنامه‌ریزی، هماهنگی و تعامل مداوم و مستمر استانداری و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های ذیربط استان با سازمان‌های جهادکشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برای حفظ تعادل و آرامش بازار، کنترل روند تغییرات قیمت کالاها و خدمات اساسی، حساس و ضروری به‌ویژه در ایام پایانی سال کرده است.

در این ابلاغیه همچنین بر اجرای بهینه طرح تشدید بازرسی و نظارت با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و تسریع، روان‌سازی‌ و تسهیل فرایند اعطای تسهیلات توسط بانک‌های استان با هدف تأمین بازار کالای استان و حمایت از تولید‌کنندگان داخلی تأکید شده است.

شریعتمداری ضمن تأکید بر پرهیز از ایجاد هرگونه ممنوعیت یا محدودیت در ورود و خروج کالا به استان به‌ویژه در مقاطع زمانی خاص با محوریت لزوم گسترش و ترویج نگاه ملی، خواستار هماهنگی با دستگاه‌های متولی تولید استان برای ارائه آمار و اطلاعات دقیق از میزان تولید کالاهای اساسی، حساس و ضروری و انعکاس مشکلات واحدهای تولیدی برای تسریع در برطرف‌کردن موانع به منظور تولید و توزیع مناسب کالاهای مشمول شده است. برنامه‌ریزی برای تسهیل در کالارسانی، حمل‌ونقل، تأمین و توزیع اقلام پرمصرف ایام پایانی سال و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات در کمیسیون‌های نظارت استان‌ها و تأکید بر اطلاع‌رسانی مستمر از طریق رسانه‌های جمعی برای آگاهی و بهره‌مندی آحاد مردم از تمهیدات و اقدامات انجام شده در راستای تنظیم و کنترل بازار از دیگر محورهای این ابلاغیه است.

 

رصد و پایش تنظیم بازار در کارگروه‌های استانی  

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور با اشاره به مصوبات اخیر هیأت وزیران برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد: در نشست اخیر ستاد تنظیم بازار کشور که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، محورها و موضوعات اصلی که باید ستاد تنظیم بازار کشور برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی مدنظر قرار دهد، مشخص شد.

بر این اساس تنظیم بازار شب عید امسال با تکیه بر تأمین، توزیع و رصد بازار اقلام کالایی مانند گوشت قرمز، مرغ، برنج، روغن نباتی، کیف و کفش و لباس، شیرینی و آجیل و تنقلات، میوه و مرکبات و سایر مایحتاجی که در روزهای پایانی سال بیشتر مورد تقاضای مردم است، صورت خواهد گرفت. در این نشست پس از بررسی وضعیت تولید و عرضه اقلام مختلف کالایی تمهیداتی برای تنظیم بازار شب عید این اقلام اتخاذ شد.

محسن بهرامی ارض اقدس با اشاره به ابلاغیه اخیر وزیر صنعت به استانداران کشور افزود: ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت به استانداران یک بخش از مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور برای تنظیم بازار شب عید کالاهای اساسی است چرا که بعد از انتقال ریاست کارگروه تنظیم بازار کشور از معاونت اجرایی سابق به وزیر فعلی صنعت، معدن و تجارت، عملا دبیرخانه تنظیم بازار کشور نیز به این وزارتخانه منتقل شد.

وی افزود: در راستای اجرای مصوبات قبلی کارگروه تنظیم بازار با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، مقرر شده تا کارگروه‌های تنظیم بازار استانی به ریاست استانداران هر استان تشکیل شود و اقداماتی که ستاد تنظیم بازار در سطح ملی انجام می‌دهد توسط استانداران استان‌های مختلف و در جلساتی با حضور نمایندگان کارگروه ملی تنظیم بازار، رصد و پایش شود.

بهرامی ارض اقدس تأکید کرد: همچنین باید این کارگروه‌های تنظیم بازار استانی دبیرخانه‌ای داشته و به کارگروه ملی تنظیم بازار متصل باشد که در ابلاغیه اخیر وزیر صنعت، بیشتر تشکیل کارگروه‌های استانی و دبیرخانه و محورهای کلی اقدامات که باید این کارگروه‌ها انجام دهند، ابلاغ شده و در مصوبه‌ دیگری ریز اقدامات ستاد تنظیم بازار کشور برای شب عید امسال مشخص شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید