• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59367
+
-

راه‌اندازی پالایشگاه خون با کمک بخش خصوصی

خبر
راه‌اندازی پالایشگاه خون با کمک بخش خصوصی

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: نیازمند سرمایه‌گذاری در زمینه راه‌اندازی پالایشگاه خون از سوی بخشخصوصی هستیم.به گزارش ایسنا «پژمان صالحی‌فر» اظهار کرد: اهدای خون در سراسر دنیا با هدف تامین خون مورد نیاز برای افرادی که دچار سوانح، تصادفات، انواع بیماری‌ از جمله بیماری‌های ژنتیکی و خونی و... انجام می‌شود. 

وی یکی از مهم‌ترین موارد مصرف خون را برای مادران باردار اعلام کرد و افزود: ‌اکنون مرگ مادران باردار سهم قابل توجهی از مرگ زنان را در کشورهای در حال توسعه به خود اختصاص می‌دهد که 27 درصد این مرگ‌و‌میرها به دلیل خونریزی حین زایمان است.
 
به گفته صالحی‌فر، اکنون میزان اهدای خون در دنیا به طور میانگین 15 نفر به ازای هر هزار نفر، در کشورهای توسعه‌یافته 6/32نفر به ازای هر هزار نفر و در ایران 25 نفر به ازای هر هزار نفر است.  وی شاخص دیگری را که در زمینه اهدای خون مطرح است، اهدای خون به صورت داوطلبانه اعلام کرد و یادآور شد: در دنیا 84 درصد خون‌های اهدایی داوطلبانه، حدود 16 درصد به صورت جایگزین و حدود 3/0 درصد نیز پولی است.  مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان این‌که از سال 2007 تمام موارد اهدای خون در ایران داوطلبانه شد، افزود: به هیچ عنوان اهدای خون پولی در ایران نداریم، زیرا فردی که برای پول خون اهدا می‌کند ممکن است خون سالمی نداشته باشد.  صالحی‌فر درباره وضعیت سلامت خون و آزمایش‌هایی که روی آن انجام می‌شود نیز یادآور شد: تست HIV، هپاتیت B و هپاتیت C مهم‌ترین آزمایش‌هایی است که روی خون اهدایی انجام می‌شود.

وی شاخص دیگری را که در زمینه اهدای خون مطرح است، میزان تبدیل خون اهدایی به فراورده‌ها اعلام کرد و گفت: به طور معمول خون اهدایی به صورت کامل در موارد بسیار محدودی مصرف می‌شود و عمده خون به فراورده‎های خونی مانند پلاکت، پلاسما، گلبول قرمز و... تبدیل می‌شود. مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه میانگین تبدیل خون به فراورده‌ها در دنیا را 85 درصد دانست و عنوان کرد: این میزان اکنون در ایران 97 درصد است.  وی از پلاسما به عنوان یکی از مهم‌ترین فراورده‌های خونی یاد کرد و ادامه داد: از پلاسما حدود 30 نوع دارو می‌توان تهیه کرد که در ایران هم به این داروها نیاز داریم، اما متاسفانه تولید آن در داخل کشور صورت نمی‌گیرد. 

صالحی‌فر اظهار کرد: برای این منظور قراردادی با شرکت‌های آلمان و اتریش داریم که پالایش را برای ایران انجام می‌دهند و پلاسما از ایران برای آنها ارسال و پالایش می‌شود. وی معتقد است در چنین روشی نسبت به این‌که داروها را بدون استفاده از پلاسمای ایران وارد کنیم ضریب امنیت و سلامت دارو بسیار بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با بیان این‌که این روند ‌اکنون 10 سال است که انجام می‌شود، گفت: پلاسما از برخی از استان‌های کشور که استانداردهای لازم را داشته باشند تهیه می‌شود که کرمانشاه نیز جزو این استان‌هاست. صالحی‌فر با اشاره به این‌که در ایران دانش فنی برای راه‌اندازی پالایشگاه خون وجود دارد، عنوان کرد: بخش خصوصی می‌تواند برای راه‌اندازی پالایشگاه خون پای کار بیاید که سرمایه لازم برای این منظور نیز حدود 300 میلیون دلار است.  وی تاکید کرد: درآمد حاصل از این کار دست کمی از درآمدهای نفتی برای کشور ندارد. 


وضعیت اهدای خون در استان

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه درباره وضعیت اهدای خون در استان کرمانشاه نیز گفت: شاخص اهدای در کرمانشاه نیز 25 نفر به ازای هر هزار نفر است. صالحی‌فر با اشاره به مراجعه 64 هزار نفر به انتقال خون کرمانشاه در سال گذشته برای اهدای خون تصریح کرد: از این تعداد 51 هزار و 848 واحد خون اهدایی داشتیم که سهم پلاسما و پلاکت هرکدام حدود 760 واحد بود. 

به گفته این مسئول، با این میزان خون اهدایی حدود 88 درصد نیاز مراکز درمانی به واحد خونی تامین شد و در برخی از انواع فراورده‌ها نیز تامین صد درصدی را داشتیم. وی با بیان این‌که امکان گرفتن پلاسما و پلاکت به‌تنهایی در انتقال خون استان فراهم است، یادآور شد: باید فرهنگ‌سازی بیشتری در این زمینه خصوصا در بخش پلاکت که چالش اصلی ما است، داشته باشیم. 

به گفته این مسئول، پلاکت به واسطه عمر کوتاه سه‌روزه و مصرف زیادی که دارد، بیشتر مورد نیاز است. مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه اضافه کرد: بنا داریم در حوزه اهدای پلاسما نیز فرهنگ‌سازی کنیم و امسال 2هزار و 500 لیتر پلاسمای اهدایی داشته باشیم.  وی از پایین بودن سهم بانوان در اهدای خون استان هم خبر داد و گفت: این سهم اکنون حدود 6 درصد و نزدیک به میانگین کشور است.

 این در حالی است که حدود 50 درصد سهم خون دریافتی مربوط به بانوان است.  صالحی‌فر با اشاره به این‌که منعی برای اهدای خون از سوی بانوان وجود ندارد، تاکید کرد: حتی افرادی که احساس کم‌خونی دارند می‌توانند صرفا پلاسمای خون خود را اهدا کنند.  وی از وضعیت مراکز انتقال خون استان هم یاد کرد و افزود: ‌اکنون 3 مرکز ثابت شامل 2 مرکز در کرمانشاه و یک مرکز در قصر شیرین و 2مرکز موقت در کنگاور و اسلام‌آباد غرب داریم و تیم‌های سیار نیز ماهانه به سایر شهرستان‌ها می‌روند.


مصرف خون اهدایی؛ فقط در ایران 

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه در پایان به یک سوال در زمینه اهدای خون هم جواب داد و گفت: برخلاف تصور عده‌ای، خون اهدایی فقط برای داخل کشور و شبکه ملی تامین خون استفاده می‌شود و این تفکر که خون اهدایی به کشورهایی مانند سوریه، یمن و... می‌رود به هیچ عنوان صحت ندارد. ‌صالحی‌فر گفت: اصلا از نظر شرایط بین‌المللی و همچنین سیکل تهیه فراورده‌های خونی چنین امکانی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید