• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59349
+
-

۲۵۰ روستای کردستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

ارتباطات
۲۵۰ روستای کردستان به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۲۵۰ روستای استان کردستان تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات خبر داد. به گزارش ایرنا «محمد جواد آذری جهرمی» در جلسه شورای اداری کردستان اظهار کرد: سفر امروز با دو هدف ارائه گزارشی از عملکرد یک سال گذشته وزارت ارتباطات در کردستان و اقدامات اجرایی برای توسعه این حوزه در استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه این استان استعداد فراوانی به‌ویژه در تعداد جوانان تحصیل کرده، گردشگری و کشاورزی دارد، افزود: کارهایی که در یکسال گذشته انجام شده برای جبران عقب ماندگی و توسعه دسترسی‌ها در مناطق شهری کردستان انجام گرفته و اکنون هر ۳۰ شهر استان متصل به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت شده‌اند. آذری جهرمی اضافه کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته برای اجرای ۴۲ پروژه در این استان هزینه شده و در این راستا تعداد مشترکان پهن باند ثابت و همراه افزایش یافته که این اتفاق نتیجه تلاش مدیران حوزه ارتباطات و فناوری استان بوده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: باید کمبودها و واقعیت‌ها را بپذیریم اینکه در این استان از هزار و ۳۰۹ روستا فقط ۸۹۰ تلفن همراه پوشش تلفن همراه دارند.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه دلیل این عدم پوشش بی توجهی نبوده است، گفت: توپوگرافی استان از جمله دلایل مؤثر در این قضیه است به گونه‌ای که ایجاد سایت تلفن همراه نیاز به سرمایه گذاری حدود ۲۰ میلیارد ریالی دارد و برای شرکت‌های تلفن همراه اقتصادی نیست در هر روستای استان یک سایت ایجاد کنند. وی با اعلام اینکه توسعه پهن باند مستلزم ایجاد فیبر نوری است، یادآور شد: ایجاد ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری در استان آغاز شده است. آذری جهرمی اظهار کرد: برنامه‌ای که مدون شده در چند مرحله بوده که یک مرحله آن تمام شده و در آن ۳۵۵ سایت روستایی که قدیمی بود طی ۶ ماه گذشته نوسازی شده و پوشش ۸۹۰ روستای دارای تلفن همراه را نیز انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ سایت در استان نسل سه و چهار اینترنت روستایی را پوشش می‌دهند و ۲۴ روستا به این سایت‌ها متصل شده‌اند، گفت: این مأموریت در استان را به شرکت ایرانسل واگذار کردیم که ۱۰۰ سایت دکل مخابراتی را در روستاها ایجاد کند که در ۲۰ روستا تا پایان تیر امسال به اتمام می‌رسد.آذری جهرمی با بیان اینکه مرکز داده استان و مجتمع آی سی تی استان در سفر امسال رئیس جمهوری به کردستان افتتاح می‌شود، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم ۵۰ درصد از ۵۰۰ روستای باقی مانده تا پایان سال به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.


تفاهم نامه پیاده سازی پروژه های مرتبط با شهر هوشمند سنندج امضا شد

همچنین تفاهم نامه همکاری مشترک و سرمایه گذاری در پیاده سازی پروژه های مرتبط با شهر هوشمند سنندج عصر چهارشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار کردستان و جمعی از مسئولان اجرایی در پارک علم و فناوری کردستان به امضا رسید. این تفاهم نامه بین استاندار کردستان، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، شهردار سنندج و رئیس پارک علم و فناوری کردستان امضا شد.

شهردار سنندج در آیین امضا این تفاهم نامه گفت: تفاهم نامه همکاری مشارکت و سرمایه گذاری در پیاده سازی پروژه های مرتبط با شهر هوشمند سنندج در راستای طراحی، پیاده سازی و تامین مالی پروژه شهر هوشمند به منظور جهت دار کردن و سرعت بخشیدن به فعالیت های صورت گرفته امضا شد. «حشمت الله صیدی» اظهار کرد: شهر هوشمند یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. وی اضافه کرد: یکی از برنامه های شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج در این دوره اجرای پروژه هوشمند سازی در این شهر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید