• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59332
+
-

صید ماهیان استخوانی در گلستان به 3 هزار تن می‌رسد

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان گفت: با اقداماتی که در خصوص رهاسازی بچه ماهیان شده، در 3 سال آینده میزان صید ماهیان استخوانی از 347 تن فعلی به 3 هزار تن خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، «محسن یحیایی» اظهار کرد: در گلستان هزار و 420 صیاد داریم که در قالب 21 تعاونی پره در شهرستان‌های بندر گز، بندر ترکمن و گمیشان اقدام به صید ماهیان استخوانی می‌کنند.

وی با بیان این‌که در این سال‌ها نسبت به سال‌های گذشته با کاهش صید مواجه هستیم، تصریح کرد: امسال پس از پایان مهلت صید و وقفه‌ای 15 روزه برای تکثیر طبیعی ماهیان، مجددا مجوز صید به صیادان داده شد. در این مدت ماهیانی صید شدند که تکثیرشان انجام شده بود.

یحیایی با اشاره به این‌که این اقدام باعث شد امسال با 347 تن صید ماهیان استخوانی و افزایش 37 درصدی صید مواجه باشیم، افزود: در صید گونه با ارزش ماهی سفید 160 درصد افزایش صید داشتیم. میزان صید ماهی کپور نیز در 2، 3 سال اخیر روند افزایشی داشته است.

وی درخصوص کاهش صید کپور در سالیان اخیر گفت: تالاب گمیشان زیستگاه اصلی ماهی کپور بود اما به دلیل کم‌آبی‌های سنوات اخیر و پسروی آب دریای خزر این تالاب خشک شد و زیستگاه اصلی این ماهی از بین رفت. 

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان تصریح کرد: سیل اخیر با این‌که خسارت‌های زیادی وارد کرد، اما باعث ایجاد فرصت‌هایی در زمینه شیلات شد.

 بعد از سیل استخرهای مراکز بازسازی ذخایر ماهیان را به نحو بسیار خوبی آبگیری کردیم.  یحیایی بیان کرد: 65 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی در این مراکز، تولید شده و طی 2 ماه آینده در 2 رودخانه قره‌سو و گرگانرود رها‌سازی می‌شوند. 

وی ادامه داد: از ساحل‌نشینان می‌خواهیم این ماهیان را صید نکنند تا در 3 سال آینده ماهیانی که به وزن یک کیلوگرم رسیدند را بتوان صید کرد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گلستان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم اگر حداقل 5 درصد این ماهیان ضریب بازگشت داشته باشند بتوانیم در 3 سال آینده 3 هزار تن صید داشته باشیم.

 این افزایش تولید باعث افزایش درآمد و تثبیت شغل صیادان و رونق بازارهای ماهی خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید