• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59309
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rDrK
+
-

قاسم‌آباد رودسر در آستانه یک رویداد جهانی

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گیلان: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد فرصت خوبی برای احیای چادرشب‌بافی است

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: با ثبت جهانی چادرشب‌بافی روستای قاسم‌آباد رودسر به مقصد گردشگری فرهنگی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایرنا «شهرود امیر انتخابی» در همایش ملی هنرهای سنتی که با محوریت ثبت جهانی چادرشب‌بافی در رودسر برگزار شد، اظهارکرد: با ثبت جهانی چادرشب‌بافی ریشه‌های صنایع‌دستی گیلان تقویت می‌شود و این صنعت بومی از رکود خارج خواهد شد و رونق می‌گیرد.

وی افزود: قاسم‌آباد اولین روستا در گیلان است که ثبت جهانی خواهد شد؛ روستایی که با صنایع‌دستی‌اش مورد علاقه گردشگران فرهنگی قرار دارد. منافع اقتصادی آن به نفع منطقه است و موجب رونق کسب و کار و اقتصاد منطقه خواهدشد.

امیر انتخابی با اشاره به این‌که ۳۶ نوع صنایع‌دستی در گیلان فعال است، تصریح کرد: چادرشب‌بافی در بین صنایع دستی استان نقش برجسته‌ای دارد و سابقه آن به حدود ۴۰۰ سال قبل بر می‌گردد. 

اسناد نشان می‌دهند که از دوره صفویه این صنایع در گیلان رونق داشته‌اند و به همان شکل اولیه به ما رسیده و تاکنون کاربردی نشده‌اند.

این مسئول دومین شاخص ثبت جهانی چادرشب‌بافی را مهارت در تولید آن دانست و یادآور شد: مواد اولیه آن‌ که نوغان و ابریشم است در گذشته به وفور در این منطقه تولید می‌شده و با ثبت جهانی، تحرکی از نظر اقتصادی و کسب و کار در گیلان ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: گیلان استانی تاریخی و میراثی است و با ثبت صنایع دستی آن به ویژه چادرشب‌بافی، بیش از پیش به جهانیان معرفی می‌شود.


نشست تخصصی برای ثبت جهانی 

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی گیلان و دبیر علمی این همایش نیز گفت: چادرشب‌بافی اولین اثر ثبتی جهانی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان به شمار می‌رود. 

به همین مناسبت برای این‌که رویدادهایی در این حوزه تعریف شود، نشست تخصصی در چابکسر در حوزه ترویج ابریشم‌کشی برگزار و همایش ملی در رودسر برگزار شد.

«فرزاد رشیدی» افزود: بخشی از محورهای این همایش معرفی رشته‌های صنایع‌دستی در حال فراموشی، نقش اقامتگاه‌ها در تقویت و ترویج هنرهای سنتی، طراحی و خلاقیت و کاربری‌های جدید صنایع‌دستی است که می‌توانند بازار و اصالت محصول را حفظ کنند.

وی اضافه کرد: از اسفند سال گذشته روند ثبت جهانی چادرشب‌بافی شروع شد. روستاهای دیگر کشور نیز کاندیدای ثبت بودند که در گیلان پس از دفاع‌ها و فعالیت‌هایی که شد، امیدوار هستیم که ثبت جهانی آن با موفقیت انجام شود.

رشیدی بیان کرد: در همین راستا کارگاه ابریشم‌کشی سنتی در قاسم‌آباد افتتاح شد تا بتوانیم اقدامات مورد نیاز را در راستای ثبت جهانی روستا و چادرشب‌بافی انجام دهیم.


استانداردهای لازم برای ثبت جهانی یک اثر 

رئیس مرکز آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی یونسکو هم با اشاره به این‌که ثبت جهانی یک اثر باید شاخص‌ها و استانداردهای لازم را داشته باشد، گفت: برای ثبت چادرشب‌بافی نیازمند مطالعات بیشتر هستیم.

«غادا هیجاوی» در حاشیه سفر 3 روزه به گیلان در دیدار با مدیر کل میراث فرهنگی استان برای ثبت جهانی چادرشب‌بافی در قاسم‌آباد رودسر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

وی در این دیدار با اشاره به جاذبه‌های گردشگری گیلان و فرهنگ اصیل مردم استان به‌ویژه منطقه قاسم‌آباد اظهار کرد: بر اساس مستندهای ارائه شده در زمینه ثبت جهانی چادرشب‌بافی قاسم‌آباد، روند ثبت این اثر تاکنون مثبت ارزیابی می‌شود و نیاز به مطالعات و تحقیقات بیشتری برای ثبت دارد.


 نواییان: روز ملی قاسم آباد ثبت شود

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گیلان هم با بیان این‌که وقتی به چادرشب‌ نگاه می‌کنیم شاهد طبیعت گیلان هستیم، گفت: چادرشب نشانه فرهنگ گیلان است.

«میثم نوائیان» در همایش ملی هنرهای سنتی گیلان اظهار کرد: ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد زمینه خوبی فراهم می‌کند تا روستا یک روز ملی داشته باشد و این روز ثبت شود.

وی ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد را فرصت خوبی برای احیای چادرشب‌بافی دانست و افزود: طرح‌ها و نقش‌های چادرشب نیازمند تحلیل و بررسی هستند. 

حیوانات بومی گیلان در چادرشب نقش شده‌اند و بز کوهی را هم فراوان می‌بینیم، زیرا بز کوهی در فرهنگ اساطیری ما نماد حیات و در حال حاضر در معرض خطر است.

نوائیان وجود نقش شانه را گویای زنانگی و زایش دانست و بیان کرد: شانه‌های یک طرفه و دو طرفه زن و مرد را در کنار هم نشان می‌دهد. 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان این‌که درخت سرو در همه چادرشب‌ها دیده می‌شود و محوریت دارد، تصریح کرد: سرو نماد سرسبزی و تقدس است و در کنار بقاع امامزادگان درخت سرو وجود دارد.

 درخت سرو در چادرشب خطه سرسبز شمال را نشان می‌دهد.این مسئول طرح‌ها و نقش‌های چادرشب را دارای جامعه‌شناسی دانست و یادآور شد: مادربزرگان چادرشب می‌بافتند و این فرهنگ سنتی به صورت مکتبخانه‌ای یعنی از مادر به دختر منتقل شده، اما متاسفانه امروزه از این فرهنگ دور شده‌ایم.

وی با بیان این‌که در گذشته وجود چادرشب در جهیزیه عروس نشانه استطاعت مالی بود، اظهار کرد: مادرها چادرشب را به عنوان نماد ثروت‌اندوزی به دخترانشان می‌دادند و هر چه تعداد چادرشب در جهیزیه بیشتر بود، جهیزیه سنگین‌تر به حساب می‌آمد.

نوائیان رنگ‌های به کار رفته در چادرشب را نیز مرتبط با طبیعت گیلان دانست و تصریح کرد: بی‌تردید صنایع‌دستی راهی برای انتقال باورها و آرمان‌ها و هنجارهای ماست و باید حفظ و به آیندگان منتقل شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید