• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59304
+
-

کمبود امکانات درمانی در گرمسار و آرادان

کمبود تجهیزات پزشکی، نبود پزشک متخصص و خدمات‌دهی نامناسب از جمله مشکلات شهروندان سمنانی است

درمان
کمبود امکانات درمانی در گرمسار و آرادان

وضعیت بهداشت و درمان در شهرستان‌های گرمسار،آرادان و ایوانکی در سطح انتظارات مردم نیست. این موضوعی است که در ماه‌های اخیر بارها در محافل مختلف بیان شده و نشان از دردی فراتر از درد بیماران در مراکز درمانی این شهرستان‌ها دارد. به گزارش مهر، مردم این شهرستان‌ها از دیرباز در حوزه درمان و خدمات سلامت دچار مشکل بودند. امکانات و ظرفیت و خدمات سلامت در مراکز درمانی این مناطق یکی از چالش‌های اساسی حوزه بهداشت و درمان است و اغلب مردم از کمبودها و مشکلات بیمارستان گرمسار در حوزه خدمات پزشکی و حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص گلایه‌مند هستند. این بحث که بیمارستان تازه تأسیس گرمسار توان پاسخگویی به نیازهای درمانی مراجعه کنندگان را ندارد این روزها نقل محافل عمومی گرمسار است.

همچنین مردم معتقد هستند که مسئولان در گذشته وعده خدمات درمانی بهتر با ساخت بیمارستان می‌دادند، اما اکنون که چند سالی است این بیمارستان راه‌اندازی شده همچنان با مشکلات زیرساختی روبه‌روست.


کمبود تجهیزات بیمارستانی 

در بازدید میدانی هم مشهود است که کمبود تجهیزات و نیروی متخصص، دیگر مشکل بیمارستان گرمسار محسوب می‌شود. همچنین بیمارستان معتمدی دچار کمبود تخت بیمارستانی به خصوص ناکافی بودن برخی از تجهیزات مانند رادیولوژی، سونوگرافی و تخت‌های بخش اورژانس برای بیماران و نبود کیت لازم آزمایشگاه برای بیماران سرپایی است. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که بیمارستان گرمسار در بخش خدمات پزشکی هم با تعطیلی درمانگاه، نداشتن دستگاه دیالیز، نبود داروخانه شبانه‌روزی و تزریقات در بیمارستان، کمبود پزشک متخصص برای تکمیل شیفت‌ها در بیمارستان مانند سونوگرافی، قلب، مغز و اعصاب و … و نداشتن متخصص دندان‌پزشکی کودکان و متخصص ریشه دندان روبه‌روست.


گلایه‌های شهروندان

«محسن ایزدی» شهروند دیگر گرمساری هم می‌گوید: به علت درد شدید دست فرزندم به مرکز درمانی مراجعه کردم که گفتند دست کودک 4 ساله شما شکسته است و باید گچ گرفته شود، اما اطمینان نکردم و سراغ پزشک دیگری رفتم که اعلام کرد تشخیص پزشک اشتباه است و درد دست فرزندم پس از 2 روز بدون هیچ مشکلی برطرف شد. اصغری، شهروندی هم که از ناحیه پا دچار شکستگی شده بود بیان می‌کند که برای گرفتن عکس رادیولوژی به بیمارستانی در گرمسار مراجعه کرده و آنجا به او گفتند فیلم و سی دی برای ارائه عکس رادیولوژی ندارند.

عامری یکی دیگر از شهروندان گرمساری هم با اشاره به این‌که پزشک قلب در بیمارستان گرمسار در روز فقط 5 اکو قلب آن هم با نوبت قبلی انجام می‌دهد می‌گوید: با بستری یکی از اعضای خانواده در این بیمارستان مشاهده کردم که به علت نداشتن برخی داروها بستگان بیمار داروهای او را از تهران تهیه کردند، حال آن‌که به نظر می‌رسید با اجرای طرح تحول سلامت، داروها را بیمارستان باید تهیه می‌کرد.


 کمبود فضای درمانی در بخش کلینیکی 

از دیگر مشکلات زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی در گرمسار جانمایی نامناسب ساختمان بیمارستان معتمدی و بخش اورژانس این بیمارستان است که امکان توسعه فیزیکی اورژانس وجود ندارد، به گونه‌ای که حتی سالن انتظار نیز برای همراهان بیمار اورژانسی وجود ندارد و درمانگاه بیمارستان معتمدی نیز تعطیل است. از طرفی دیگر زیر ساخت‌ها و خدمات درمانی فقط به بیمارستان معتمدی گرمسار خلاصه نمی‌شود و کمبود فضای درمانی و نامناسب بودن ارائه خدمات پزشکی به‌ویژه در بخش کلینیکی هم جدی است. فضای فیزیکی در یک کلینیک تخصصی دیگر در گرمسار متناسب با تعداد مراجعه‌کنندگان نیست که آن هم موجب اعتراض و نارضایتی مردم شده است.


امکانات بیمارستان پاسخگو نیست

برخی از کارکنان بیمارستان تازه تاسیس گرمسار می‌گویند: در زمان مراجعه بیماران بعضاً به دلیل کمبود امکانات، نگرانی و دلهره درمان و سلامتی قطعی را در افراد مشاهده می‌کنیم، اما بیشتر از این نه اختیار لازم را داریم و نه امکاناتی در دست داریم تا به آنها کمک کنیم زیرا زمانی خدمات ما مطلوب و ارزنده خواهد بود که در انجام امور مراجعه کنندگان با سرعت، دقت، رعایت قوانین و اخلاق و در دست داشتن امکانات کافی همراه باشد.

دیگر سخن کارکنان این بیمارستان این است که تعداد ارباب رجوع با کادر پزشکی و درمانی، منابع و خدمات موجود در شهرستان گرمسار همخوانی ندارد و امکانات کنونی این بیمارستان پاسخگوی میزان تقاضاها نیست.


وضعیت در آرادان هم مناسب نیست

در آرادان درد و رنج و محرومیت و آلام مردم حتی بیشتر هم هست. زیرا باوجود بیمارستان مجهزی که یک خیر آن را ساخته و حتی بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات درمانی این بیمارستان را هم اهدا کرده است، اما به علت نداشتن پزشکان و نیروهای متخصص نمی‌تواند مزایای بیمارستان‌های دیگر را داشته باشد. یک شهروند آرادانی می‌گوید: بیمارستان آرادان که طبق شاخص‌های کشوری تأسیس و راه‌اندازی شده بود، ‌اکنون از هیچکدام از مزایای بیمارستان‌های دیگر بهره‌مند نیست و اقدامی برای بهبود شرایط این بیمارستان انجام نشده است. ظاهراً اینجا بیمارستان است اما عملاً عملکرد آن شبیه یک درمانگاه عمومی ابتدایی است.


خدمات درمانی در ایوانکی ناکافی است

برخی پزشکان متخصص فقط یکی دو ساعت در ایام هفته در ایوانکی خدمات درمانی ارائه می‌دهند که ناکافی است و انتظار مردم را برآورده نمی‌کنند.  بخشدار سابق و یکی از موثران بخش ایوانکی می‌گوید: این بخش و به‌ویژه شهر جدید آن به لحاظ فاصله با شهر گرمسار و تردد و جابجایی زیاد مسافران و حمل نقل جاده‌ای از این مسیر، نیازمند توجه ویژه در حوزه بهداشت و درمان است.

«رضا حسنی» بیان می‌کند: نداشتن چارت اداری درمان بستر ایوانکی و حضور نیافتن مستمر پزشکان متخصص در این شهر ازجمله معضلات مهمی محسوب می‌شود که مردم ایوانکی را درگیر مشکلات عدیده‌ای کرده است. وی در ادامه می گوید: مجمع خیران سلامت، مصوب کرده که رادیولوژی در مرکز درمان بستر ایوانکی راه‌اندازی شود که فقط اتاق برای دستگاه مربوطه در نظر گرفته و سرب‌کوبی شده است اما انتظار تسریع در راه‌اندازی دستگاه رادیولوژی را داریم.


ارائه خدمات درمانی بر اساس امکانات روز

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آرادان در این زمینه می‌گوید: با توجه به این موضوع که خدمات درمانی باید بر اساس دانش و امکانات روز و مبتنی بر برتری منافع بیماران در اختیارشان قرار گیرد، در حال حاضر به‌خاطر برخی مشکلات قادر به انجام آن نیستیم که ناگزیر سبب ارائه نکردن خدمات در این بیمارستان شده است. «محمد نداف» یکی از علل حذف خدمات را توجیه‌ناپذیر بودن آن اعلام می‌کند و می‌افزاید: دلیل رشد شاخص‌های درمانی سابق در این بیمارستان، نبود خدمات درمانی لازم در گرمسار و افتتاح نشدن بیمارستان تخصصی در شهرستان همجوار محسوب می‌شود، اما در حال حاضر مراجعه بیماران در آرادان کاهش یافته است.


پیگیری رفع مشکلات 

نماینده مردم شهرستان‌های گرمسار و آرادان با بیان این‌که در حوزه درمان این شهرستان نیازمند بهسازی و نوسازی برخی دستگاه‌ها و تجهیزات و امکانات بیمارستانی و درمانی و ارتقای کیفی هستیم می‌گوید: افزایش پزشکان متخصص و فوق تخصص و ارتقای کیفی برخی زیرساخت‌های درمانی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است. «غلامرضا کاتب» می‌افزاید: با رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی استان با توجه به دستورات صریح معاون وزیر بهداشت در سفر سال گذشته به گرمسار، استان متعهد به تأمین برخی از تجهیزات و خدمات لازم در حوزه درمان شهرستان گرمسار شده است که در حال پیگیری هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید