• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59243
+
-

ایمنی بازارهای قم در مرز هشدار قرار گرفت

ایمنی
ایمنی بازارهای قم در مرز هشدار قرار گرفت

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی قم وضعیت ایمنی بازارهای این شهر را بسیار نگران‌کننده دانست و گفت: طرح ایمنی بازارها در کشور توسط آتش‌نشانی قم تدوین شد و در سازمان‌های شهرداری‌ها به تصویب رسید و به کل کشور ابلاغ شد.  

«عباس جعفری» در گفت‌و‌گو با ایرنا با اشاره به تدوین طرح ایمنی بازارها توسط سازمان آتش‌نشانی قم افزود: با توجه به اهمیت ساماندهی و ارتقای وضعیت ایمنی بازارها، این موضوع در دستورکار قرار گرفت و با بازدیدها و مطالعات کارشناسی صورت‌گرفته، این طرح در قم تدوین و به سازمان شهرداری‌های کشور پیشنهاد داده شد. 

وی ادامه داد: این طرح پس از تصویب توسط سازمان شهرداری‌های کشور برای اجرا به شهرداری‌های سراسر کشور ابلاغ شد، اما تاکنون در بازاری‌های استان اجرا نشده است. مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی قم با انتقاد از همکاری نکردن اصناف و هیأت مدیره بازارهای قم به‌ویژه بازار قدیم این شهر برای اجرای طرح ارتقای ایمنی بازارها افزود: با وجود این‌که این طرح به هیأت امنای بازارهای استان ابلاغ شده است، اما به دلیل این‌که اهمیت ارتقای ایمنی بازارها برای اصناف به خوبی درک نشده، اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. 

جعفری با اشاره به حادثه آتش سوزی بازار قدیم تبریز و آسیب گسترده به این بازار ادامه داد: تهدیدات جدی در بازار قدیم نسبت به حوادث احتمالی وجود دارد و این بازار از وضعیت مناسبی از نظر ایمنی برخوردار نیست. ضمن این‌که اقدام‌های ناایمن بسیاری زیادی نیز در آن در حال انجام است که ممکن است این اقدام‌ها منجر به حادثه شود. 

وی اظهار کرد: سازمان آتش‌نشانی شهرداری قم در حد توان تذکرهای لازم را داده و علاوه بر خرید موتورسیکلت‌های مخصوص اطفای حریق برای امکان تردد در بازار در مواقع بحرانی، در داخل و خارج بازار نیز شیرهای هیدران نصب شده است تا در مواقع اضطراری امکان تأمین آب مورد نیاز برای اطفای حریق در کمترین زمان وجود داشته باشد. 

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی قم با تأکید بر این‌که تأمین و ارتقای ایمنی بازار در مقابل حوادث غیرمترقبه از جمله آتش‌سوزی نیازمند مشارکت همه دستگاه‌ها و اصناف است گفت: سازمان آتش‌نشانی قم آمادگی دارد تا مشاوره، خدمات و بازدیدهای دوره‌ای از بازارها را به صورت رایگان انجام دهد.

 وی تأکید کرد: در صورتی که دستورالعمل تدوین شده برای ارتقای ایمنی بازارها در قم اجرایی شود، به طور قطع شاهد ارتقای چشمگیر ایمنی این مکان‌ها در برابر حوادث اضطراری از جمله آتش سوزی خواهیم بود. جعفری ادامه داد: ساماندهی تأسیسات زیرساختی از جمله کابل‌های برق و لوله‌های گاز، توجه به اصلاح عبور و مرور در بازارها، بازنگری در چینش انبارها، نصب، به‌روزرسانی و به‌کارگیری سیستم‌های اطفای حریق و همچنین آموزش اصناف و بازاریان از جمله سرفصل‌های مهم برای ارتقای وضعیت ایمنی بازارهای قم است. 

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی قم با تأکید بر این‌که بسیاری از واحدهای صنفی از حداقل تجهیزات اطفای حریق بی‌بهره هستند گفت: بسیاری از کپسول‌های اطفای حریق موجود در واحدهای صنفی نیز به دلیل گذشت تاریخ مصرف و شارژ نکردن این کپسول‌ها در عمل موقع حوادث به کار نمی‌آیند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید