• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59277
+
-

هجوم پروانه‌ها به همدان تهدید نیست

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت: مردم و کشاورزان نگران نباشند افزایش پروانه روزپرواز نیم‌پالیده در همدان جای نگرانی ندارد و این نوع پروانه آفت محسوب نمی‌شود. 

محمود صمد‌پور در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به نگرانی مردم از افزایش تعداد پروانه‌ها در همدان اظهار کرد: این نوع پروانه به دلیل افزایش ناگهانی رطوبت در محیط بر اثر بارش 700 میلی‌متری در شهر و استان همدان امسال افزایش نسل داشته است.

 این گونه پروانه فقط در روز پرواز می‌کند و تغذیه کمی در دوره کرمینگی از برگ درختان دارد و برای مزارع و باغ‌ها آفت محسوب نمی‌شود. وی ادامه داد: حتی این پروانه‌ها می‌توانند برای افزایش تولید مزارع و محصول هم مفید باشد چون از شهد گیاهان تغذیه می‌کنند و به افزایش گرده‌افشانی گیاهان و افزایش بار و محصول هم کمک خواهند کرد. 

معاون حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انتقال آلودگی قارچی یا میکروبی از طریق این پروانه‌ها به باغ‌ها، مزارع و فضای سبز شهری وجود دارد، گفت: در سوال‌های متعددی که مردم و مسئولان از ما کردند بر آفت نبودن پروانه‌های روزپرواز نیم‌پالیده تأکید کردیم. 

با افزایش دمای هوا و کاهش رطوبت محیط نسل این حشره هم کاهش خواهد یافت و جایی برای نگرانی مردم و کشاورزان نیست. صمد‌پور افزود: این حشره فقط در روز پرواز می‌کند و پرنده‌های حشره‌خواری مانند سار‌، زاغچه، گنجشک و خفاش‌های حشره‌خوار که نزدیک غروب در شهر دیده می‌شوند هم از این حشره و سایر حشرات تغذیه می‌کنند. این پروانه برای زندگی شهر و کشاورزی خطری ندارد. 

وی تصریح کرد: معمولا حشرات افزایش نسلی حدود 5 تا 10 درصد از نوع خود در زمان تولید مثل دارند. با مساعد شدن شرایط محیطی وقتی افزایش نسل هر گونه حشره به 20 تا 30 درصد می‌رسد طغیان رخ می‌دهد، البته این پروانه‌ها همچون برخی حشرات نظیر ملخ تهدیدی برای‌ زیست‌بوم نیستند و با افزایش دما نسل آنان هم کنترل خواهد شد. این افزایش نسل به تامین غذای برخی از پرندگان حشره‌خوار و دوام نسل ‌آنها منجر می‌شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید