• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59271
+
-

توسعه پایداربا اجرای طرح اشتغال روستایی

اشتغال
توسعه پایداربا اجرای طرح اشتغال روستایی

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و مدیران اقتصادی استان، طرح اشتغال روستایی گام بلند دولت برای توسعه پایدار بوده و به اهداف خود در کاهش نرخ بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی دست یافته است. 

به گزارش ایرنا، امروزه اشتغال به یکی از مهم‌ترین مطالبات و درخواست‌های مردمی از مدیران و مسئولان جامعه تبدیل شده است و کارگروه‌ها و جلسات اصلی و فرعی متعددی در خصوص آن برگزار می‌شود. 

قانون اشتغال پایدار روستایی یا به صورت دقیق‌تر «آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی» به عنوان یکی از طرح‌های دولت در ابتدای سال ۹۶ به اجرا درآمد و در رفع معضل بیکاری در روستاهای استان و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها نقش مؤثری ایفا کرد. در این زمینه جمعی از مدیران اشتغال استان در خصوص محاسن، مزایا و جزئیات این طرح به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 


معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین در این باره گفت: در سال گذشته به‌رغم همه مشکلات و فشارهای اقتصادی چند اقدام بسیار مثبت و مطلوب برای موضوع اشتغال انجام شد که باید از تلاش‌ها و همکاری‌های استاندار قزوین، معاونان استاندار، نمایندگان استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این زمینه قدردانی کرد. 

ناصر شفیع‌آبادی بیان کرد: یکی از این اقدامات مثبت، قانون اشتغال پایدار روستایی بوده است که می‌توان مزایای متعددی برای اجرای آن ذکر کرد. وی با بیان این‌که امروزه فضای جمعیتی شهرهای ایران ۷۵ درصد و جمعیت روستایی ۲۵ درصد شده است، افزود: یکی از اهداف اجرای این قانون، مهاجرت معکوس به روستاها بود که با پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال روستایی تا حدودی تحقق یافت. 

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: همچنین با اجرای این طرح به مردم شریف و نجیب روستاها که بسیار کم‌توقع و متواضع هستند، بیشتر توجه شد و زمینه توسعه متوازن در روستاهای کشور نیز فراهم آمد. 

شفیع‌آبادی گفت: در این زمینه، کارگروه اشتغال استان قزوین برای توسعه متوازن استان، توزیع اعتبارات اشتغال پایدار را براساس شاخص‌های جمعیت، نرخ بیکاری و مناطق محروم در دستور کار قرار داد تا سهم دستگاه‌های اجرایی از این اعتبارات به‌صورت هدفمند و قانونی تعیین شود. 

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سهم دستگاه‌های اجرایی در ماده چهار آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری مشخص شده است. براساس آن بخش کشاورزی و منابع طبیعی ۴۵ درصد، صنایع و معادن کوچک ۱۰ درصد، فعالیت‌های خدماتی و فناوری اطلاعات ۱۵ درصد، گردشگری و صنایع دستی، سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت هر کدام ۱۰ درصد از این اعتبارات بهره‌‌مند خواهند شد. 

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین توضیح داد: طبق این ماده قانونی، اعتبارات اشتغال پایدار روستایی استان قزوین در ۶ ماه اول سال تعیین تکلیف شد و بالغ بر ۱۳ هزار نفر در سامانه برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند. 

شفیع‌آبادی افزود: به دنبال آن پرونده 3 هزار نفر در کمیته‌های شهرستانی بررسی شد و در نهایت ۶۵۰ طرح اشتغال روستایی به بانک‌های عامل معرفی و 1۴۸۰ میلیارد ریال در این زمینه پرداخت شد. 

وی یادآور شد: مجموع اعتبارات استان قزوین از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی کشور 23/2 درصد سهم استان‌ها یعنی معادل 1۸۷۰ میلیارد ریال بوده که یک بخش متعلق به دستگاه‌های حمایتی و بخشی دیگر متعلق به طرح‌های اشتغال روستایی بوده است. 

این مسئول با اشاره به فرایند پرداخت تسهیلات گفت: مبالغ زیر ۲۵۰ میلیون ریال بعد از فراخوان دستگاه‌های شهرستان‌ها و نظردهی آنها مستقیم به بانک احاله شده و مبالغ ۲۵۰ میلیون ریال تا ۶ میلیارد ریال نیز با تصمیم‌گیری ستاد استانی به بانک ارجاع داده شده است. 

شفیع‌آبادی تصریح کرد: مبالغ بالای ۶ میلیارد ریال از طریق ستاد مرکزی در تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و در خصوص پرداخت تسهیلات به آنها تصمیم‌گیری شده است. 


انحرافات اندک طرح‌های اشتغال پایدار روستایی

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با اشاره به راستی‌آزمایی طرح‌ها توضیح داد: خوشبختانه قزوین از استان‌های پیشگام در این زمینه بوده است و از همان ابتدای کار از دستگاه‌های نظارتی و بازرسی برای نظارت بیشتر بر تسهیلات پرداخت‌شده درخواست شد. 

شفیع‌آبادی افزود: خوشبختانه انحرافات طرح از بابت اجرای قانون بسیار اندک بوده، اما متأسفانه نوسانات اقتصادی و تورم در بازار بسیاری از طرح‌های اشتغال روستایی را با مشکل کمبود اعتبار و نقدینگی مواجه کرده است. 

وی ابراز کرد: امیدواریم دولت تدبیر و امید و مسئولان کارگروه اشتغال استان بخشی از اعتبارات را برای طرح‌های زخمی و نیمه‌کاره قرار دهند تا هرچه سریع‌تر شاهد به ثمر نشستن این طرح‌ها و اشتغال‌زایی بیشتر در روستاهای استان باشیم. 


ضابطه‌مندی و قانون‌مداری طرح اشتغال روستایی

شفیع‌آبادی با بیان این‌که طرح اشتغال روستایی ضابطه‌‌مند و دارای چهارچوب خاصی بود، گفت: در این طرح 2۸۷۰ میلیارد ریال طی 3 مرحله به استان ابلاغ شد که 1600 میلیارد ریال پرداخت شده و 1100 میلیارد ریال آن باقی مانده است. 

معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین ادامه داد: از این رقم حدود ۶۰۰ میلیارد ریال متعلق به دستگاه‌های حمایتی است و حدود ۴۰۰ میلیارد ریال سهم اداره تعاون در بانک‌هاست که باید به طرح‌های باقیمانده پرداخت شود. 

وی افزود: امروز هیچ‌گونه پولی از این محل در استان وجود ندارد و به محض ابلاغ اعتبارات جدید، از طریق رسانه‌های جمعی و ادارات شهرستانی اطلاع‌رسانی خواهد شد. شفیع‌آبادی یادآور شد: برای این طرح در کمیته استانی و شهرستانی شیوه‌نامه نظارتی محکمی تدوین شده است تا با کسانی که تسهیلات را دریافت و در جای دیگر صرف کرده‌اند یا اشتغال‌زایی نکرده‌اند به طور جدی برخورد شود. 

این مقام مسئول تصریح کرد: طبق شیوه‌نامه نظارتی این طرح، در صورت تأیید انحراف تسهیلات‌گیرندگان یا بیمه نکردن کارگران با متخلفان به صورت جدی برخورد می‌شود و نرخ تسهیلات پرداختی تغییر خواهد کرد. 

وی توضیح داد: در این زمینه لیست کامل مشخصات وام‌گیرندگان برای شفاف‌سازی به خبرگزاری ایرنا، صداوسیما و نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است تا هرجا سوالی وجود داشت به اداره کار منعکس کنند تا از بروز انحرافات در این زمینه جلوگیری شود. 


تخصیص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان تاکستان نیز در این باره گفت: حدود ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار اشتغال پایدار روستایی به شهرستان تاکستان ابلاغ شد و در نهایت حدود ۱۷۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافت. 

سیدمجید موسوی اظهار کرد: ۹۳ طرح اشتغال روستایی برای دریافت تسهیلات در سامانه ثبت‌نام کرده بودند. این طرح‌ها در ۵۵ کمیته فرعی بررسی شد و برای ایجاد ۶۷۳ فرصت شغلی جدید بیش از ۲۷۰ میلیارد ریال دریافت کردند. 

وی ادامه داد: از این طرح‌ها، بانک توسعه تعاون به 5 طرح در حدود ۶۰ میلیارد ریال، صندوق کارآفرینی امید به ۴۵ طرح حدود ۳۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی به ۲۰ طرح در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال و پست بانک به ۲۳ طرح در حدود ۵۹۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند. 

این مسئول با اشاره به میزان تسهیلات پرداخت‌شده به دستگاه‌ها براساس طرح‌ها افزود: جهاد کشاورزی با ۳۵ طرح بیشترین میزان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را در شهرستان تاکستان دریافت کرده است. بخش صنعت و معدن با ۳۶ طرح، میراث فرهنگی با ۶ طرح، ارتباطات با ۱۴ طرح و صندوق کارآفرینی امید با ۲ طرح در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 


طرح اشتغال روستایی کارآمد 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان البرز نیز در این میزگرد با بیان این‌که سال ۹۷ اقدامات خوبی برای اشتغال روستایی انجام شد، گفت: در سال‌های بعد از انقلاب همواره دولت‌های مختلف، طرح‌های گوناگونی از قبیل طرح‌های ضربتی اشتغال تا حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی را اجرا کرده‌اند. 

می‌توان گفت طرح اشتغال روستایی در دولت تدبیر و امید پخته‌تر از قبل و کارآمد‌تر از طرح‌های گذشته بود. وحید انتظامی با بیان این‌که ایجاد اشتغال در روستاها کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر است، افزود: باید با شناسایی نقاط ضعف طرح اشتغال پایدار روستایی و با راستی‌آزمایی طرح توسط کارشناسان از ایجاد هرگونه انحراف در این طرح‌ها جلوگیری شود. 

وی توضیح داد: یک دستگاه نمی‌تواند به تنهایی انتظارات جامعه را در خصوص اشتغال که امروز با تعداد بالای نرخ بیکار مواجه است، برطرف کند. رسانه‌ها نیز می‌توانند در بخش اشتغال کمک شایانی داشته باشند. 


معرفی ۵۰ طرح اشتغال روستایی 

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان البرز بیان کرد: با توجه به بافت جمعیتی شهرستان البرز و حضور ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در آن، حدود ۴۶ میلیارد ریال اعتبار اشتغال روستایی به شهرستان اختصاص یافت که با همکاری و همراهی فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی برای جذب آن اقدام شد. 

انتظامی یادآور شد: در این زمینه ۵۰ طرح با اعتباری بالغ بر ۱۱۵ میلیارد ریال با اشتغال برای ۲۳۰ نفر به دبیرخانه مرکزی استان ارسال شد. از این تعداد ۴۴ طرح در بانک‌های عامل با ۱۰۸ میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال ۲۲۱ نفر مصوب شد. 

وی افزود: در نهایت از مجموع طرح‌های معرفی‌شده به بانک‌ها ۴۱ طرح به عقد قرارداد با کارفرمایان با اعتباری بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال برای اشتغال ۱۸۱ نفر منعقد شد که تاکنون ۸۳ میلیارد ریال آن پرداخت شده است. 

این مسئول توضیح داد: کل طرح‌های اشتغال چندین مرحله توسط ناظران و بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد بازدید و راستی‌آزمایی قرار گرفتند تا اهداف طرح شامل ایجاد اشتغال روستایی و کاهش نرخ بیکاری با کمترین انحراف اجرا شود. 


تخصیص اعتبار به آبیک  

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان آبیک گفت:۱۳۰ میلیارد ریال مجموع اعتبارات ابلاغی به شهرستان آبیک برای طرح اشتغال پایدار روستایی بوده است که ۶۵ میلیارد ریال آن به شهرستان تخصیص یافت. 

حسین بابایی تصریح کرد: در مجموع ۱۷۴ طرح برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی در سامانه ثبت‌نام کرده بودند. از این تعداد ۷۷ طرح مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت ۴۶ طرح از بانک‌های عامل ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار را دریافت کردند. 

وی ادامه داد: طرح‌های اشتغال روستایی شهرستان آبیک ۹۹ درصد در حوزه جهاد کشاورزی و چند طرح در حوزه صنعت بوده است. این موضوع گویای ظرفیت‌های کشاورزی و صنعتی در این شهرستان است. این مسئول افزود: امیدواریم در سال جاری نیز به ۳۳۷ فرصت شغلی که برای شهرستان آبیک تعریف شده است، دست یابیم و بتوانیم مشکلات اشتغال شهرستان را برطرف کنیم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید