• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59270
+
-

صرفه‌جویی در برداشت آب‌های منابع زیر‌زمینی اراک

مدیر اداره منابع آب شهرستان اراک گفت: اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی در این شهرستان موجب شده که 5/2 میلیون متر مکعب در برداشت آب از منابع زیرزمینی اراک صرفه جویی شود. 

«محمد ظهیری» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: پر کردن ۴۶ حلقه چاه فرم 5، نصب ۴۳ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب کشاورزی مجاز، خارج کردن از مداد یک حلقه چاه تازه حفر شده، شناسایی و توقیف ۲۴ دستگاه حفاری غیرمجاز، شناسایی ۱۴ مورد تخلفات مربوط به کف‌شکنی، جابه‌جایی و لایروبی، آب فروشی، انتقال غیرمجاز و منصوبات از جمله اقدامات این اداره در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی بوده است. 

وی اظهار کرد: با توجه به کم‌آبی و اهمیت حفظ منابع آبی موجود، اقدام برای جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز ضروری است. مدیر اداره منابع آب شهرستان اراک گفت: افت سطح آب‌های زیرزمینی خطراتی همچون خشک شدن چاه‌ها، نشست زمین، تخریب منابع زیرزمینی و از دست رفتن ظرفیت آبخوان‌ها را به دنبال دارد و به همین منظور برخورد با متخلفان در دستور کار این اداره قرار گرفته است. 

ظهیری افزود: تداوم خشکسالی در سال‌های اخیر فشار زیادی را به منابع آب زیرزمینی برای تأمین نیاز بخش‌های مختلف آورده، به طوری که آب خارج شده از چاه‌ها بیش از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوان‌هاست و این موضوع منجر به افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌ها و بروز آثار مخرب شده است.

 وی اظهار کرد: بر این اساس، در سال ۱۳۹۳ طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب تصویب شد که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط به‌خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و حفاظت هر چه بیشتر از آب‌خوان‌های کشور شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید