• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59226
+
-

امکان ثبت جهانی بازارچه صنایع ‌دستی سعدالسلطنه قزوین

امکان ثبت جهانی بازارچه صنایع ‌دستی سعدالسلطنه قزوین

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی گفت: بازارچه صنایع ‌دستی سعدالسلطنه قزوین در صورت راه‌اندازی موزه و دانشکده مهارتی می‌تواند ثبت جهانی شود.

به گزارش مهر، غدا هیجاوی رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی و ویدا توحدی مشاور معاون صنایع‌ دستی سازمان میراث فرهنگی کشور با استاندار قزوین دیدار و گفت‌و‌گو کردند. 

در این دیدار که علیرضا خزائلی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان، علی فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین و میریان مسئول دفتر نمایندگی وزارت خارجه در استان نیز حضور داشتند در خصوص ظرفیت‌های مجموعه بازار تاریخی سعدالسلطنه برای ثبت جهانی گفت‌و‌گو شد. 

هیجاوی در این دیدار گفت: آنچه در استان قزوین و در مجموعه بازار سعدالسلطنه دیدم بسیار جذاب و ارزشمند بود که می‌تواند برای بسیاری از مردم دنیا هم جالب باشد. 

وی بیان کرد: در این بازار ورک‌شاپ‌های متفاوت وجود داشت که بیانگر فرهنگ و سنن ایرانی است. از همه مهم‌تر رفت‌وآمد مردم در مراکز عرضه صنایع ‌دستی بود که شور و شوق زیادی را در محل ایجاد کرده و جانی مضاعف به این فضا بخشیده بود. 

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی یادآور شد: بازارچه صنایع ‌دستی قزوین روح مردمی دارد و نه تنها یک بازارچه بلکه مرکز تجمع و گفت‌وگوی مردم و یک مکان اجتماعی ارزشمند است که اگر تکمیل شود، اثر بی‌نظیری می‌شود. 

هیجاوی افزود: انتظار می‌رود با حمایت دولت این مجموعه به سرعت تکمیل شود. اگر برخی الحاقات در آن دیده شود، این مکان می‌تواند به عنوان یک بازارچه صنایع‌ دستی ثبت جهانی شود. وی ادامه داد: در این مجموعه می‌توان آموزش‌های تخصصی داد، چراکه فضای آن بسیار تاثیرگذار است و به آموزش‌ها کمک می‌کند. بسیار علاقه‌مندم در تکمیل و بهره‌برداری نهایی از این مجموعه بار دیگر در ایران باشم. 

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی تصریح کرد: به مسئولان استان قزوین برای داشتن چنین مجموعه زیبایی تبریک می‌گویم و اعلام می‌کنم اگر این بازارچه صنایع‌ دستی کامل شود، نمونه بی‌نظیری خواهد شد که می‌تواند میزبان برگزاری فستیوال جهانی صنایع‌ دستی باشد. 

هیجاوی یادآور شد: تنها مجموعه قابل توجه بازارچه صنایع دستی در ازبکستان و بخاراست که میزبان فستیوال جاده ابریشم است اما این مجموعه ظرفیت‌های بهتری دارد. وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود در این مجموعه موزه‌ای برای اشیای قدیمی راه‌اندازی شود و در کنار عرضه محصولات سنتی و صنایع‌ دستی برای صادرات هم فکر کرد.
 
رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع ‌دستی گفت: همچنین راه‌اندازی دانشکده مهارتی صنایع ‌دستی در بازارچه سعدالسلطنه از دیگر پیشنهادهایی است که می‌تواند به کامل شدن این مجموعه زیبا کمک کند. غدا هیجاوی افزود: داشتن موزه و دانشکده صنایع ‌دستی می‌تواند این مرکز را به یک مجموعه جهانی تبدیل کند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید