2600 کلاس درس کهگیلویهوبویراحمد غیراستاندارد است
مدیرکل آموزش و پرورش: 120مدرسه استیجاری دراین استان وجود دارد که استانداردهای موردنیاز فضاهای آموزشی را ندارند
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2600 کلاس درس غیراستاندارد این استان نیازمند مقاومسازی است.
به گزارش ایسنا«هادی زارع پور» دربیستویکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کهگیلویه و بویراحمد افزود: 120مدرسه استیجاری دراین استان وجود دارد که به دلیل کاربری مسکونی، شاخصها و استانداردهای موردنیاز فضاهای آموزشی را ندارند .
وی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰مدرسه پیش ساخته دراستان بهویژه درمناطق عشایری و روستایی نیاز است، اظهارکرد: همچنین با بررسیهای انجام شده، 5260 کلاس درس دراستان سامانه گرمایشی استاندارد ندارند.
این مسئول ادامه داد: در5 سال گذشته، ۱۶۵مدرسه پیش ساخته در روستاها و مناطق عشایری به آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده شده است .
زارع پور تصریح کرد: این استان با سرانه 2/8درصد، دومین استان ازنظر سرانه فضای آموزشی درکشور است.
وی همچنین ادامه داد: برای مقاومسازی هرکلاس درس، حدود 2میلیارد ریال اعتبار نیاز است .
اقدامات خیران مدرسه ساز
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: همچنین در 5سال گذشته، ۱۳۴فضای آموزشی ازسوی خیران مدرسه ساز دراستان ساخته و به آموزش و پرورش استان تحویل داده شده
است .
زارع پور اظهارکرد: این تعداد فضای آموزشی خیرساز در قالب ۳۰۰کلاس درس و با اعتباری بیش از ۳۵۰میلیارد ریال ساخته شده است .
وی افزود: هماکنون ۶۴مدرسه درقالب ۲۹۴کلاس درس با مشارکت خیران دراستان در دست ساخت است .
تلاش برای رفع کمبودهای مدارس
نماینده شهرستانهای بویراحمد و دنا درمجلس شورای اسلامی نیز گفت: درسالهای اخیر حدود ۵۰درصد منابع مالی مورد نیاز برای ساخت مدارس در کشور و کهگیلویه و بویراحمد ازسوی خیران مدرسه ساز تأمین شده است .
«غلام محمد زارعی» افزود: توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به حوزه آموزش و پرورش کشور ویژه بوده و تاکنون نیز اقدامهای مهمی برای کاهش مشکلات و کمبودهای مدارس انجام شده است .
کاغذبازی اداری؛ زمینه ساز دلسردی خیران
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین نشست گفت: کاغذبازیهای اداری و سختگیریهای بیمورد برخی دستگاههای اجرایی استان برای صدور مجوز یا پاسخ به استعلامها، سبب دلسردی خیران مدرسه ساز و رکود در حوزه مدرسهسازی دراستان میشود.
«سید محمدکاظم نظری» اظهارکرد: شهرداریها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و دهیاریهای استان باید تا حدامکان فرایند ساخت مدرسههای خیرساز درنقاط مختلف استان را تسهیل کنند و نهایت همکاری را با خیران مدرسه ساز داشته باشند.
وی افزود: مشکلات و کمبودهای مدارس کهگیلویه و بویراحمد به صورت مستند و درقالب عکس یا فیلم دراختیار خیران مدرسهساز بومی و غیربومی قرارگیرد.
مشکلات آموزشی در روستاها و حاشیه شهرها
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مناطق روستایی و حاشیه برخی شهرهای استان، بهویژه یاسوج، با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه هستند.
نظری اپهارکرد: انتظار میرود خیران مدرسهساز برای کاهش مشکلات مدارس استثنایی کهگیلویهوبویراحمد نیز اقدامهای لازم را انجام دهند.وی گفت: دانش آموزان استثنایی (دارای نیازهای ویژه) کهگیلویه و بویراحمد نیازمند توجه جدی تر متولیان مربوط و مسئولان اجرایی استان هستند.
نظری افزود: دولت به دلیل محدودیت منابع مالی، نمیتواند به تنهایی اقدام به ساخت مدرسه در کشور کند. برهمین اساس به مشارکت خیران نیاز دارد.
وی اظهارکرد: خیران مدرسهساز تاکنون منشأ خدمات ارزندهای در کشور و کهگیلویهوبویراحمد بودهاند و گامهای مثبتی برای کاهش کمبود فضای آموزشی برداشتهاند.
نظری افزود: خیران مدرسه ساز بازوان توانمند دولت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هستند.
اجرای طرحهای خیرساز
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۵۷طرح مدرسه سازی ازسوی خیران بومی و غیربومی درقالب ۲۷۹کلاس درس و با زیربنای بیش از ۲۸هزارمترمربع دراین استان درحال ساخت است .
«پیروز کرمی» دربیستویکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون هزارو ۵۰۰کلاس درس ازسوی خیران مدرسه ساز در کهگیلویه و بویراحمد ساخته و تحویل داده شده است .
وی تصریح کرد: یکی از سیاستهای اصلی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، گسترش استفاده از انرژیهای پاک و تجدیدپذیر درکلاسهای درس است .
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: انتظار میرود خیران مدرسهساز بومی و غیربومی برای تحقق این موضوع مهم در کلاسهای درس استان همت کنند.
کرمی ادامه داد: رویکرد مهم بیستویکمین جشنواره خیران مدرسه ساز کهگیلویهوبویراحمد، توجه به افزایش ایمنی مدارس این استان است.