• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59200
+
-

۱۶۹ میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزی خراسان جنوبی

در استان
۱۶۹ میلیارد تومان تسهیلات برای کشاورزی خراسان جنوبی

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال برای اجرای برنامه تولید و اشتغال در بخش کشاورزی ۱۶۹ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یارانه‌دار به استان ابلاغ شد که تاکنون ۳۱ میلیارد تومان آن اختصاص یافته است. به گزارش ایرنا، «مهدی بهدانی» بیان کرد: با برنامه‌‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی امسال همه تسهیلات بانکی یارانه‌دار در قالب ردیف اعتباری «بند الف تبصره ۱۸» با عنوان برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی تدوین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود. 

وی ادامه داد: در این برنامه ۱۰ رسته فعالیت ویژه در بخش کشاورزی از جمله گلخانه‌ها، گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولید محصولات دامی (به غیر از مرغ گوشتی، مرغ تخم‌گذار و زنبور عسل)، شرکت‌های خدمات فنی و مشاوره‌ای بخش کشاورزی، شیلات و آبزیان، دامپزشکی و گیاه‌پزشکی، ساماندهی کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان، مدرن‌سازی و مکانیزاسیون کشاورزی و کسب‌وکارهای بازرگانی بخش کشاورزی اولویت‌بندی شده است. 

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: نرخ سود تسهیلات در برخی رسته فعالیت‌ها 7 درصد و در برخی ۱۲ درصد و سرمایه در گردش نیز ۱۰ درصد در نظر گرفته خواهد شد. بهدانی تصریح کرد: از مجموع تسهیلات ابلاغی به خراسان جنوبی تاکنون ۳۱ میلیارد تومان برای رسته گلخانه‌ها به استان اختصاص یافته است و در رسته صنایع تبدیلی و تکمیلی و دام و طیور نیز به زودی تسهیلات اختصاص خواهد یافت. وی با بیان این‌که متقاضیان برای ثبت‌نام دریافت تسهیلات در رسته فعالیت‌های مذکور باید به سامانه سیتا (سامانه یکپارچه تسهیلات وزارت جهاد کشاورزی) مراجعه کنند، گفت: تاکنون ۴۰ طرح در رسته گلخانه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که بررسی‌های لازم در خصوص این طرح‌ها در حال انجام است. 

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی توضیح داد: اکنون فقط در رسته گلخانه‌ها می‌توان ثبت‌نام کرد و تا زمان ابلاغ بخش دیگری از اعتبار، امکان ثبت‌نام برای سایر رسته‌ها در سامانه نیز فراهم خواهد شد. بهدانی در ادامه درباره تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری یادآور شد: در این زمینه تاکنون ۱۴۳ میلیارد تومان تسهیلات برای ۶۲۵ طرح کشاورزی پرداخت شده است. 

وی گفت: پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری زمینه ایجاد و تثبیت اشتغال برای 1900 کشاورز و بهره‌بردار را در استان فراهم کرده است. این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون تسهیلات همه طرح‌های اشتغال که در بانک‌های عامل مصوب شده پراخت شده است، اما برخی طرح‌ها به دلیل نوسانات ارزی به متمم نیاز داشتند که برای این طرح‌ها مجدد درخواست اعتبار شده است. 

بهدانی با بیان این‌که ۶ طرح اشتغال پایدار روستایی و ملی در بخش کشاورزی به کارگروه ملی ارسال شده است، افزود: اکنون تسهیلات طرح ملی گلخانه ۱۱ هکتاری در شهرستان سربیشه به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در حال پرداخت است. وی ادامه داد: همچنین یک قسط از تسهیلات طرح کشتارگاه صنعتی فردوس پرداخت شده و تسهیلات 3 طرح کارخانه عصاره‌گیری گیاهان دارویی بشرویه، پرورش شترمرغ و زعفران نیز در کارگروه ملی در حال بررسی است. 

مدیر امور سرمایه‌گذاری سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طرح ملی نوین زعفران به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان با مشارکت 3 استان در حال بررسی است. سهم استان ما ۳۷ میلیارد تومان است و تاکنون ۱۳۰ کشاورز و بهره‌بردار استان در این زمینه شناسایی و معرفی شده‌اند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید