• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59196
+
-

2 چالش اساسی محیط زیست بوشهر

آلودگی هوا در نتیجه توسعه صنایع نفت و گاز و ورود فاضلاب به دریا به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب مهم‌ترین چالش‌های بوشهر در حوزه محیط‌زیست است

زیست‌بوم
2 چالش اساسی محیط زیست بوشهر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر آلودگی هوا و ورود فاضلاب به دریا را از چالش‌های اساسی دانست و گفت: استان بوشهر در زمینه پسماند و زباله وضعیت خوبی ندارد. 

به گزارش مهر، «فرهاد قلی‌نژاد» در نشست با سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست استان بوشهر با گرامی‌داشت هفته محیط زیست اظهار کرد: حفظ محیط زیست و کره زمین مهم‌ترین اولویت نام‌گذاری یک روز به نام محیط زیست است.

وی اندیشه حفاظت از محیط زیست و زمین را بخشی از فرهنگ ایرانیان و تأکیدات دین اسلام دانست و اضافه کرد: تخریب محیط زیست در فرهنگ و دین ما نکوهش شده است. 

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان بوشهر با اشاره به این‌که بوشهر دارای ظرفیت بالایی در حوزه محیط زیست است بیان کرد: کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند بوشهر را استانی خشک می‌بینند که دلیل آن این است که بوشهر به‌خوبی دیده نشده است.
وی با اشاره به این‌که استان بوشهر به‌خوبی معرفی نشده است تصریح کرد: گونه‌های گیاهی و جانوری و مناطق طبیعی استان بوشهر خوب معرفی نشده است و باید معرفی شوند و برای حفظ این گونه‌ها تلاش شود.


تنوع بالای زیست‌محیطی استان

قلی‌نژاد با اشاره به برخورداری استان بوشهر از تنوع زیستگاهی و توپوگرافی خاص ادامه داد: تنوع گونه‌ای زیادی در استان بوشهر وجود دارد و این استان دارای جایگاه خوبی در تنوع زیستی است. این تنوع را در بخش دریایی، ساحلی، تالاب‌ها و دشت‌ها و کوه‌ها شاهد هستیم. 
وی با اشاره به این‌که استان بوشهر 2 پارک ملی حفاظت‌شده دارد افزود: 2 اثر طبیعی ملی در استان بوشهر وجود دارد که شامل گنبد نمکی و جزیره خارگو است.


توسعه شتابان صنعت و چالش‌زیست محیطی

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به وضعیت محیط زیست انسانی اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‌های اساسی این حوزه توسعه شتابان صنایع نفت و گاز در جنوب استان بوشهر است که صنایع بسیار عظیمی بدون مطالعات زیست‌محیطی در این مناطق توسعه یافته است. 

وی با اشاره به این‌که طی 2 - 3 سال گذشته هیچ مجوزی بدون مطالعات زیست‌محیطی صادر نشده است خاطرنشان کرد: در استعلام‌هایی که برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه انجام می‌شود تاکید شده که مجوزها پس از مطالعات کامل زیست‌محیطی صادر می‌شود.

قلی‌نژاد از بررسی بافت خاک، جهت باد غالب، مسائل آلودگی و آثار تجمیعی آلایندگی‌ها برای صدور مجوزها خبر داد و گفت: بررسی این مسائل باعث شده که گاهی با جانمایی برخی طرح‌ها مخالفت شود.


چالش آلودگی هوا

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات محیط زیست انسانی استان را آلودگی هوا در جنوب استان عنوان و اظهار کرد: مشکل ورود فاضلاب‌های شهری به دریا از دیگر چالش‌های اساسی در این حوزه است و برای ساماندهی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اقداماتی در حال انجام است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان این‌که استان بوشهر در زمینه پسماند و زباله وضعیت خوبی ندارد ادامه داد: مطالعه وضع موجود و ارائه راهکارها برای عبور از این وضعیت را با جدیت دنبال می‌کنیم.


تشکیل کارگروه ملی عسلویه

وی در مورد آلایندگی عسلویه اضافه کرد: کارگروه ملی عسلویه برای کاهش آلودگی به دستور رئیس جمهوری تشکیل شده است و امیدواریم شاهد اقدامات اساسی در زمینه آلودگی آب و هوا در جنوب استان بوشهر باشیم. قلی‌نژاد با اشاره به شکایت از واحدهای آلاینده در جنوب استان بیان کرد: باید انبارهای مکانیزه گوگرد در جنوب استان بوشهر ایجاد شود تا شاهد کاهش آلایندگی‌ها در این حوزه باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید