• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59187
+
-

اصلی‌ترین خواسته نابینایان اصفهان

مدیرعامل یک انجمن فعال در زمینه نابینایان و کم‌بینایان گفت: رفع موانع خطرساز در خیابان‌ها و معابر عمومی از مهم‌ترین خواسته‌های نابینایان اصفهان است که این مشکل را مسئولان امر باید برطرف کنند.

به گزارش ایرنا «علیرضا حیدری» در یک نشست خبری در مجتمع مطبوعاتی اصفهان اظهار کرد: مناسب‌سازی در شهرها در سه بخش فیزیکی، مجازی و فرهنگی دسته‌بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها در بخش فیزیکی، رفع موانع خطرساز در معابر عمومی شهر است.

وی ادامه داد: در ارتباط با بخش فضای مجازی باید گفت که تشکیل دولت الکترونیک باید در قسمتی از طراحی و ایجاد خود، جامعه معلولان و به‌ویژه نابینایان را ببیند و شکل‌گیری این دولت، با محدودیت‌ها و ویژگی‌های نابینایان نیز همسو باشد، به این معنا که باید امکانات کنونی در مباحث مختلف بانکداری، سایت‌ها و فضای مجازی برای نابینایان نیز قابل استفاده شود.

مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان با بیان این‌که نابینایان و کم‌بینایان تجهیزات و امکانات خاصی نیاز دارند تا بتوانند خود را نشان دهند و این تجهیزات کمتر در اختیار آنان قرار گرفته است، تصریح کرد: شناسایی استعدادها و بروز و ظهور آنها نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات خاصی است که در بستر آن این افراد بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

حیدری با اشاره به این‌که در کشورهای دیگر رسیدگی و توجه به جامعه معلولان به‌ویژه نابینایان و کمبینایان بسیار بیشتر از ایران است، خاطرنشان کرد: در صورت حمایت و توجه با سرعت بیشتری می‌توان رشد کرد و در این خصوص مناسب‌سازی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

وی درباره گوشه‌گیری و انزوای افراد دارای معلولیت به‌خصوص نابینایان گفت: در این ارتباط باید از مددکاری حرفه‌ای بهره جست که از طریق آن بتوان این افراد را از منازل خارج کرد و در جامعه در کارهای مختلف به کار گرفت.

مدیرعامل این انجمن با اشاره به این‌که درخصوص طراحی شهری، استانداردهای بین‌المللی برای نابینایان وجود دارد، ادامه داد: تصمیمات و برخوردهای سلیقه‌ای با این امر باعث می‌شود نابینایان نتوانند از امکانات شهری به‌طور مساوی و عادلانه استفاده کنند.

وی تصریح کرد علائم موجود در خودپردازها و آسانسورها و همچنین کفپوش‌های کف پیاده‌روها با محدودیت‌های بسیار زیادی روبه‌رو است و هنوز امکانات در ایران به‌روز نشده و همین امر می‌تواند مشکلات و خطراتی را برای نابینایان و کم‌بینایان به وجود آورد.

حیدری به لزوم حمایت‌های قانونی و فرهنگی از این افراد اشاره کرد و افزود: بسیاری از نابینایان در تمام فعالیت‌های مختلف نظیر صنایع دستی، طب سنتی، ماساژ، ورزش، ترجمه و علوم رایانه‌ای مسلط هستند، ولی از توانایی‌های آنان کمتر استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی مسائل اجتماعی و فرهنگی به مقوله معلولیت وارد می‌شود یک معلولیت مضاعف شکل می‌گیرد که معمولا معولیت اصلی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تبعات و گستره آن را بیشتر می‌کند.

مدیرعامل انجمن روشن‌بین اصفهان با ابراز ناخرسندی از این‌که آمار نابینایان بیکار زیاد است، گفت: حمایت و تدوین قوانین مرتبط با کارآفرینان و همچنین ارائه تسهیلات اشتغال، به اشتغال این افراد کمک شایانی خواهد کرد. شمار کم‌بینایان و نابینایان در استان اصفهان حدود ۸ هزار و در کشور حدود ۱۴۰ هزار نفر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید