• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 23 خرداد 1398
کد مطلب : 59129
+
-

تفاهمنامه تولید مشترک دارو بین ایران و سوئیس امضا شد

سلامت
تفاهمنامه تولید مشترک دارو بین ایران و سوئیس امضا شد

تفاهمنامه همکاری مشترک 2شرکت دارویی ایرانی و سوئیسی برای تولید داروهای xeloda وcellecept با حضور سفیر سوئیس در تهران و رئیس سازمان غذا و دارو امضا شد.

داروی سل‌سپ که با نام مایکوفنولیک اسید یا مایکوفنولات شناخته می‌شود یک داروی سرکوب‌کننده ایمنی برای جلوگیری از رد پیوند عضو است و این کار را با مهار آنزیم مورد نیاز برای رشد سلول‌های T و سلول‌های B انجام می‌دهد. سل‌سپ برای پیشگیری از رد پیوند اعضا در بزرگسالان و رد پیوند کلیه در کودکان بیش از ۲سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولید آن در کشورمان برای نخستین‌بار اقدامی بسیار مهم محسوب می‌شود. همچنین زلود یک داروی ضد‌سرطانی است که در مقابل رشد سلول‌های سرطانی تداخل ایجاد کرده و رشد آنها را کند می‌کند. این دارو برای مقابله با سرطان پستان، روده بزرگ و... استفاده می‌شود. تولید این 2داروی مهم در شرایطی با همکاری شرکت سوئیسی «رش» و «زهراوی» در ایران آغاز می‌شود که در ‌ماه‌های گذشته آمریکا با تشدید تحریم‌ها عملا چالش‌های بسیاری را برای صنعت داروی کشور و تأمین داروهای مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی ایجاد کرده است.

محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اهمیت بالای عقد تفاهمنامه همکاری مشترک بین شرکت‌های زهراوی ایران و رش سوئیس در تبریز و با انتقاد از برخی رفتارهای صورت‌گرفته از شرکت‌های داروسازی خارجی در زمان تحریم‌ها به همشهری گفت: «کمپانی رش سوئیس از سال۲۰۰۲ با ایران همکاری داشته است و در تمام این سال‌ها هیچ‌‌وقت ما را تنها نگذاشته؛ در صورتی که بسیاری از شرکت‌های داروساز خارجی در شرایط حساس دست ما را خالی ‌گذاشتند.» وی در ادامه با اشاره به تحریم‌ها گفت: «با وجود مشکلات بسیار ما تاکنون توانسته‌ایم بخش مهمی از نیاز دارویی کشور را برطرف کنیم اما واقعیت این است که امروز در مقطعی قرار گرفته‌ایم که با مردم ایران نامهربانی می‌شود، چراکه تحریم‌ها به شکل مستقیم رفاه، امنیت و سلامت مردم را هدف قرار داده و این از بعد اخلاقی و انسانی پذیرفته‌شده نیست.»  حسن محمدی، مدیر روابط عمومی شرکت شستا هم روز گذشته در توییتی نوشت: امروز همکاری مشترک شرکت‌های دارویی رش سوئیس و زهراوی ایران، از شرکت‌های تابعه شستا، در تبریز آغاز می‌شود. زهراوی پیشگام تولید کپسول‌های نرم، داروهای مورد استفاده در پیوند اعضا، دیالیز، فرآورده‌های بیوتکنولوژی و سرنگ آماده تزریق کوپامر برای بیماران MS  است.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید