افتتاح آزادراه تهران- شمال؛ شاید نوروز 99
پایان سال98، تازهترین وعدهای است که برای افتتاح قطعه یک آزادراه تهران - شمال داده شده. قطعهای که از نوروز95 تاکنون قرار است افتتاح شود و هر بار به بهانهای بهرهبرداری از آن بهتعویق میافتد. حالا اما، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از این پروژه وعده داده است با تأمین اعتبار 600میلیارد تومانی، این قطعه تا پیش از پایان سال به بهرهبرداری برسد و در نوروز99، راه مسافران نوروزی به شمال کشور 64کیلومتر کوتاهتر شود. بهگزارش همشهری، 23سال از کلنگزنی پروژه آزادراه تهران -شمال میگذرد و هرچند قرار بود کل 4قطعه این پروژه در 4سال به بهرهبرداری برسد اما بهجز قطعه4 این پروژه، حدفاصل چالوس تا مرزنآباد که سادهترین قطعه محسوب میشود و در نوروز92 زیر بار ترافیک رفته، 3 قطعه دیگر همچنان روی نقشه مانده و کل تلاشهای انجام شده از سال92 تاکنون برای ساخت قطعه اول نیز نتوانسته است طلسم معطلی این پروژه کهنسال را
بشکند.
آزادراه گرفتار
با روی کار آمدن دولت یازدهم، تکمیل آزادراه تهران - شمال بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی حوزه راه مطرح شد، اما عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت نخست روحانی در نخستین بازدید از این طرح اعلام کرد: این پروژه بهدلیل اعتبار سنگینی که نیاز دارد، نمیتواند در اولویت قرار گیرد و بهتر است اعتبارات موجود صرف 4خطه کردن جاده هراز شود چراکه در سال92 برآورد میشد ساخت قطعات باقیمانده از این آزادراه به 12هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشد که در عمل از بودجه عمرانی چندساله وزارت راه نیز بیشتر میشد؛ آنهم در شرایطی که دولت بهواسطه کسری بودجه، در کل دور تخصیص بودجه عمرانی را خط کشیده بود. در این وضعیت، بازهم بهواسطه تمایل دولت به انجام کاری که به یادگار بماند، تکمیل آزادراه تهران - شمال در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد در نوروز95 زیر بار ترافیک برود. اتفاقی که البته بهدلیل بروز مسائل غیرمترقبه نظیر یخزدگی و رانش محوطه کارگاهی هرگز رخ نداد و هنوز هم وعدههای مکرر آن به آینده موکول میشود. در آخرین اظهارنظر، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بازدید از قطعه یک آزادراه، از درنظر گرفته شدن حدود 600میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل این آزادراه خبر داد و گفت: این اعتبار با تعهد ۳۰۰میلیاردی بنیاد مستضعفان و سهم ۳۰۰میلیاردی دولت برای تکمیل قطعه یک آزادراه تهران- شمال هزینه شده و طراحی برنامه مالی و فنی برای تکمیل سایر قطعات نیز در دستور کار قرار گرفته، اما اولویت، افتتاح قطعه یک است که تا پایان سالجاری انجام میشود. به گزارش همشهری، با اتمام پروژه آزادراه تهران-شمال، مسیر جدید ۶۴ کیلومتر از مسیر قدیمی کوتاهتر است و زمان سفر 3ساعت کمتر خواهد بود. البته خبرها حاکی از این است که عوارض تردد در این قطعه میتواند تا 30هزار تومان برای هر خودروی سواری محاسبه شود اما عوارض نهایی را باید وزارت راه و شهرسازی محاسبه و اعلام کند.