• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58901
+
-

وام کم‌بهره برای توسعه کشت گل محمدی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سمنان: تسهیلات بانکی با نرخ سود ۷ تا ۹ درصد برای توسعه کشت گل محمدی در استان اختصاص یافته است

کشاورزی
وام کم‌بهره برای توسعه کشت گل محمدی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی این استان برای توسعه صنایع تبدیلی گل محمدی خبر داد.

به گزارش ایسنا، «لطف‌الله رضایی» با بیان این‌که استان سمنان مستعد توسعه کشت و تولید گل محمدی است اظهار کرد: برداشت گل محمدی از گلستان‌های استان به بیش از ۶۰۰ تن خواهد رسید. 

وی با بیان این‌که افزایش تولید گل محمدی در این استان هدف‌گذاری شده است ادامه داد: سطح زیر کشت گل محمدی در استان سمنان در سال آبی جاری با ۳۰ هکتار توسعه به ۲۸۵ هکتار رسید. معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان پیش‌بینی کرد: در سال ۹۸ بیش از ۶۰۰ تن گلبرگ از گلستان‌های استان برداشت شود.  
رضایی با بیان این‌که عمده سطح زیر کشت گل محمدی مربوط به شهرستان‌های دامغان و شاهرود، مهدیشهر و میامی است افزود: گل محمدی به عنوان یک کشت کم‌آب‌بر و کم‌توقع در شرایط آب و هوایی بسیاری از مناطق استان سمنان مشابه مناطق مستعد کشور نظیر کاشان برای توسعه و تولید محصول با کیفیت مناسب است. 

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: هرچند کشت گل محمدی در خاک‌های مرغوب عملکرد قابل ملاحظه‌تری دارد، اما برای بسیاری از اراضی کم‌بازده به‌ویژه اراضی شیب‌دار مناطق شمالی استان سمنان انتخابی مناسب است.  وی با اشاره به دیگر مزایای توسعه کشت و برداشت گل محمدی عنوان کرد: ایجاد اشتغال در فصل مناسب، امکان فراوری و ارزش افزوده برای محصول، کم‌آفت بودن و مقاومت به سرما و بهره‌مندی مناسب از بارندگی‌های زمستانه و برداشت زود هنگام از دیگر مزایای این کشت است. 

وی با بیان این‌که صنایع فراوری در مناطق کشت شده در این استان در حال گسترش است عنوان کرد: ایجاد حداکثر ارزش افزوده با تولید اسانس مرغوب صادراتی در این راستا هدف‌گذاری شده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این‌که چند کارگاه گلاب‌گیری و کارخانه فراوری گل محمدی در استان سمنان فعال است و ظرفیت پذیرش این واحدها کاملاً پاسخگوی محصول تولیدی در این استان است بیان کرد: به دلیل پراکنش کشت گل محمدی و وسعت استان سمنان، انطباق حجم تولیدات هر منطقه با صنایع فناوری در دسترس ضروری است. 

وی بیان کرد: برای تولید محصول با حداکثر کیفیت در سال‌های اخیر، تأمین نهال مناسب از نهالستان‌های استاندارد برنامه‌ریزی شده و تلاش شده از رقم‌های مناسب با عملکرد اسانس بالا تکثیر و برای توسعه کشت در استان سمنان استفاده شود. 

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، در سال زراعی جاری تأمین ۴۹ هزار بوته گل محمدی عمدتاً به صورت کشت بافتی و عاری از ویروس تدارک شد و یارانه نهال تعلق گرفت که برای کشت در اراضی شیب‌دار نیز برای هر هکتار ۱۶ میلیون ریال کمک هزینه کشت در نظر گرفته شد. 

رضایی همچنین از اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ سود ۷ تا ۹ درصد برای توسعه کشت گل محمدی در استان سمنان خبر داد و گفت: اعطای این تسهیلات از طریق ثبت ‌نام متقاضیان در سامانه سیتا فراهم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید