• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58893
+
-

‌۹۵ درصد سطح ‌خراسان جنوبی عرصه‌ منابع طبیعی است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: بیش از ۹۵ درصد سطح استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌اند که ۵۹ درصد آن مرتع است و بیش از ۸۱ درصد مراتع استان نیز ممیزی شده است. به گزارش تسنیم، «غلامرضا آخوندی» در نشست معاونان منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: مساحت مراتع کشور 84.8 میلیون هکتار است و تاکنون 76.5 میلیون هکتار از این وسعت ممیزی شده است. 

وی با اشاره به سهم خراسان جنوبی از این آمار گفت: از کل سطح استان که بیش از 15 میلیون هکتار است 14.5 میلیون هکتار معادل بیش از 95 درصد سطح استان را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌اند که در این میان حدود 8 میلیون و 500 هزار هکتار یعنی معادل 59 درصد مرتع است. وی افزود: 620 سامانه مرتعی با سطحی بیش از 8 میلیون و 164 هزار هکتار معادل 81.64 درصد سطوح دارای بهره‌بردار مرتعی و غیر مرتعی است که ممیزی شده است. 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به این‌که هم‌اکنون در استان بیش از 29 هزار خانوار بهره‌بردار مرتعی داریم گفت: تاکنون در مراتع ممیزی شده برای 13 هزار و 539 خانوار بهره‌بردار، کارت پروانه چرا صادر شده است. آخوندی ادامه داد: در مجموع نسبت به 10 میلیون هکتار عرصه‌های دارای بهره‌بردار در سطح استان، کمی بیش از 1 میلیون و 800 هزار هکتار از عرصه‌های مورد نظر فاقد عملیات ممیزی و تنسیق مراتع است. 

وی با اعلام این‌که تاکنون برای بیش از 2 میلیون هکتار از مراتع ممیزی شده در قالب 193 فقره کتابچه طرح مرتعداری مصوب با بیش از 8 هزار خانوار بهره‌بردار تهیه شده است گفت: در حالی که در سال 93 طرح مرتعداری با هدف تولید علوفه بود اما هم‌اکنون علاوه بر نگرش علوفه بر حفظ پوشش گیاهی و ارتقاء بهبود معیشت مردم نیز تاکید دارد. آخوندی توضیح داد: قرار است در هر استان در طرح مرتعداری به صورت پایلوت در زمینه‌های کشت گیاهان دارویی، تولید عسل، زراعت چوب و دیگر کارکردهای اقتصادی اقدام شود و بر این اساس در خراسان جنوبی نیز چند طرح آماده شده است. 

وی با بیان این‌که منابع طبیعی بستر تولید و بستر حیات است افزود: این امر زمانی تحقق پیدا می‌کند که با حضور و مشارکت مردم باشد تا بتوانیم کار مثبتی برای منابع طبیعی انجام دهیم. وی با اعلام این‌که مسئولین نظام، مدیران کشور و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که مراتع علاوه بر تأمین علوفه دام در تاثیر کربن، تولید اکسیژن، حفظ آب و جلوگیری از هدر رفت آب تاثیر به سزایی دارد گفت: مراتع در تولید داروهای گیاهی نیز نقش به سزایی دارد. 

وی گفت: در اجرای طرح یاد شده فشار خون افراد‌اندازه گیری شده و در سامانه کشوری ثبت می‌شود و افرادی که حداکثر و حداقل فشار خون آنان به ترتیب از ۱۴۰ و ۹۰ بیشتر باشد مبتلا به پرفشاری خون تشخیص داده شده و تحت کنترل و مراقبت قرار می‌گیرند. 

هم اکنون بیش از 5 میلیون نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش خدمات دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و مابقی توسط دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی گناباد، نیشابور، تربت جام، سبزوار و تربت حیدریه خدمات‌رسانی می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید