مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از مهمترین دستاوردهای هدفگذاریشده این سازمان، افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها) در منطقه خلیج فارس به میزان ۵/۵ میلیون تن در سال است.
به گزارش ایرنا «محمد راستاد» در بازدید از پایانه بزرگ مخازن نگهداری فرآوردههای نفتی در بندر خلیج فارس افزود: این اقدام برای تحقق بند ب ماده ۴۸ قانون ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.
وی بیان کرد: افزایش ظرفیت ذخیرهسازی و نقل و انتقال فرآورده نفتی، ارائه خدمات پشتیبانی به شرکتهای خصوصی فعال در زمینه تجارت دریایی فرآوردههای نفتی و امکان ترانزیت و تبادل این محمولههای تجاری از کشورهای آسیای میانه، عراق و افغانستان از دیگر اهداف این برنامه است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: توسعه بندر خلیج فارس به عنوان بخش نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی و با توجه به موقعیت راهبردی این منطقه، ساخت مخازن جدید ذخیرهسازی و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولید فرآوردههای نفتی، در حال انجام است.
راستاد ادامه داد: این پایانه نفتی با فراهم کردن بستر لازم برای توسعه فعالیتهای تجاری و ترانزیتی با کشورهای همسایه علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش مؤثری در آبادانی و رونق معیشت ساحلنشینان نیز خواهد داشت.
وی افزود: رشد و توسعه بانکرینگ (سوخترسانی به کشتیها)، افزایش ظرفیت پایانهداری، اسکلهها و خطوط لوله، افزایش سهم بازار و سودآوری سرمایهگذاریهای بخش خصوصی، افزایش قلمرو حاکمیت اقتصادی ایران در آبراهههای بینالمللی شمال و جنوب خلیج فارس، افزایش امنیت و برقراری توازن در بازار منطقه و اشتغالآفرینی را از جمله اهداف ساخت و توسعه این پایانه بزرگ نفتی در بزرگترین بندر بازرگانی ایران دانست.
قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ ۱۰ هزار تن
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط 5/7 متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.
«اللهمراد عفیفیپور» اضافه کرد: علاوه بر این اسکلههای شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.
وی به تشریح ابعاد مختلف اجرای این عملیات مهندسی پیچیده در بندر خلیج فارس پرداخت و افزود: این روش علاوه بر برنامهریزی دقیق، نیازمند کنترل و رعایت دقیق برنامه زمانبندی منظم و همچنین مهارت و سرعت عمل بالای کارکنان اجرایی
است.
در این نشست، طرفین بر لزوم همکاریهای بیشتر و تقویت و تعمیق همکاریهای نظامی و تجاری در پهنههای دریایی کشور و اعمال حاکمیت دریایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب :
58820
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/JpKv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved