• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58814
+
-

موانع اقتصادی پیش پای صادرکنندگان لرستان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری: محدودیت‌های انتقال ارز و نوسانات نرخ ارز تاثیرات خاصی بر روند صادرات دارد

اقتصادی
موانع اقتصادی پیش پای صادرکنندگان لرستان

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


صادرات محصولات گوناگون یکی از راه‌های اصلی‌ درآمدزایی و رونق دادن به اقتصاد استان‌هاست. لرستان در زمره استان‌هایی است که طی چند سال اخیر توانسته در حوزه صادرات نقش قابل ‌توجهی در کشور ایفا کند. البته این استان به دلیل وجود برخی تحریم‌ها و نیز نداشتن بسیاری از زیرساخت‌ها برای رسیدن به جایگاه مطلوب راهی طولانی و دشوار در پیش دارد، اما در صادرات محصولات تولیدی خود در بخش‌های مختلف حرف برای گفتن دارد.

لرستان سال گذشته توانست بیش از 97 درصد برنامه و هدف تعیین‌شده برای صادرات محصولات را محقق کند. همچنین، در شرایطی که صادرات در کشور رشد منفی داشت، لرستان پارسال بیش از 3 درصد افزایش صادرات را در کارنامه خود ثبت کرد.


جلوتر از میانگین کشوری

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان به همشهری می‌گوید: برنامه صادرات لرستان برای سال گذشته (سال 97) 28 درصد تابع هدفگذاری صادراتی کل کشور بود. «بهزاد منصوری» می‌افزاید: هدف‌گذاری صادرات استان بر اساس تغییرات و میانگین 5 ‌ساله در نظر گرفته می‌شود. بر این اساس، میانگین صادرات از لرستان در سال 97 حدود 31 درصد هدفگذاری بلندمدت صادراتی استان بود. در حالی که سازمان توسعه تجارت تحقق 22 تا 24 درصد را هدف صادراتی برای استان‌ها در نظر گرفته بود. این یعنی ما در سال 97 چند درصد از میانگین کشوری جلوتر بودیم.

وی بیان می‌کند: ارزش صادراتی محصولات لرستان در سال 95 مبلغ 148 میلیون دلار و در سال 96 نیز 6/296 میلیون دلار بود. این مسئول ادامه می‌دهد: در سال 97 برای لرستان 360 میلیون دلار صادرات به عنوان پایه در نظر گرفته شده بود و ما توانستیم 7/352 میلیون دلار معادل 9/97 درصد آن را محقق کنیم. به این ترتیب، در مقایسه با سال 96، در حد 6/3 درصد افزایش صادرات داشتیم در حالی که در کل کشور با 7/5 درصد رشد منفی صادرات روبه‌رو بودیم.


تنوع کالاهای صادراتی

منصوری می‌گوید: تنوع کالاهای صادراتی لرستان بسیار بالاست و همین امر خود یک مزیت برای استان به شمار می‌رود. درصدد هستیم که از این تنوع به نحو احسن استفاده کنیم. وی می‌افزاید: محصولات پتروشیمی در کشور بیش از 100 میلیون دلار صادرات دارد و 33 شرکت کار صادرات این محصولات را انجام می دهند. لرستان هم جزو استان‌های دارای این شرکت‌هاست.

 مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار می‌کند: 324 شرکت در کشور  نیز صادرات بیشس از 10 میلیون دلار دارند که شرکت‌های فروآلیاژ و اکسیر لرستان هم در میان آنها قرار دارند. به گفته وی، بیشترین حجم صادرات از لرستان به محصولات پتروشیمی و مواد صنعتی مربوط می‌شود.


ارزش صادراتی محصولات مختلف

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بخش‌های صادراتی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: متناسب با برنامه هدف‌گذاری شده در سال 97 سهم ارزشی صنعت 8/92 درصد، معدن 8/4 درصد و کشاورزی 4/2 درصد بود. وی ادامه می‌دهد: ظروف شیشه‌ای، پتروشیمی، هیدروکربنات، علف‌کش‌ها، بیسکویت، ماکارونی، محصولات فلزی و آهنی، آجر، چرخ خیاطی، لباس مجلسی، ظروف چینی، قابلمه چدن، تفلون، محصولات پزشکی دامی و انسانی، شیشه سکوریت، روکش صندلی، زنجیر چرخ، روغن موتور و دنده، سیم برق و... محصولات صادراتی لرستان در سال 97 بودند که در سال جاری هم صادرات آنها ادامه دارد.

منصوری اظهار می‌کند: شیر خشک صنعتی، پنیر، پای مرغ، مرغ منجمد، خوراک آبزیان، دام سبک و سنگین، انواع چیپس، خیارشور و آردهای نانوایی ازجمله محصولات صادراتی لرستان در بخش کشاورزی به شمار می‌روند. وی می‌افزاید: همچنین پتاسیم، کربنات کلسیم، گچ ساختمانی، آهک هیدراته، خرده‌سنگ و سنگ عمده‌ترین محصولات صادراتی استان در حوزه معدن هستند. به گفته این مسئول، در سال گذشته ارزش صادراتی محصولات کشاورزی 8 میلیون و 347 هزار دلار، مواد معدنی 17 میلیون دلار و مواد صنعتی 327 میلیون دلار بوده است.


بازارهای هدف خارجی

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در ادامه به کشورهای بازار هدف برای صادرات محصولات لرستان اشاره و بیان می‌کند: ترکیه، اسلواکی، ژاپن، هند، آلمان، بلغارستان، چک، عراق، سوئیس، ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، یونان، صربستان، چین، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و... بازارهای هدف استان در سال گذشته و جاری بوده‌اند.

وی می‌افزاید: یکی از شاخص‌های اقتصادی لرستان تنوع بالای محصولات صادراتی آن است و با تمرکز بر حوزه‌های مختلف می‌توانیم میزان صادرات را ارتقا دهیم. منصوری می‌گوید: لرستان در زمینه صادرات محصولات پتروشیمی، داروهای دامی و انسانی، فروآلیاژ و... به حد قابل قبول و خوبی رسیده‌ است و الان دیگر باید به دنبال صادرات محصولاتی برویم که در بازارهای جهانی تقاضای خوبی برای آنها وجود دارد. وی تاکید می‌کند: باید به سمت صادرات محصولاتی برویم که پایه کشاورزی دارند و می‌توانند به بهترین جایگاه دست پیدا کنند چون معتقدیم صادرات محصولات کشاورزی ارزآوری خوبی برای استان خواهد داشت.


برنامه صادرات استان برای سال جاری

منصوری می‌گوید: امسال نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای صادرات انجام داد و انتظار داشت که همه برنامه‌ها صددرصد تحقق پیدا کنند چون کشورمان تحریم است و شرایط ویژه‌ای دارد. وی ادامه می‌دهد: محدودیت‌های انتقال ارز و نوسانات نرخ ارز تاثیرات خاصی بر روند صادرات دارند و محدودیت‌هایی را در ارتباط با کشورهایی که قبلا انتقال ارز راحتی با آنها داشتیم، به وجود می‌آورند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان اظهار می‌کند: این شرایط نه‌تنها برای لرستان، بلکه برای کل کشور وجود دارد و باید با تدبیر و دوراندیشی و اجرای برنامه‌های منطقی از این تنگنا عبور کنیم. وی می‌گوید: برنامه لرستان برای سال جاری 360 میلیون دلار صادرات است که تلاش می‌کنیم محقق شود اما همان‌طور که گفتم، این موضوع به موارد بسیاری بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید