• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58803
+
-

ملخ‌های مهاجر به خراسان رضوی نمی‌رسند

خبر
ملخ‌های مهاجر به خراسان رضوی نمی‌رسند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ملخ‌های مهاجر به خراسان رضوی نمی‌رسند و دیگر نگران این مساله نیستیم. به گزارش ایرنا «نجفقلی صالحی» افزود: ملخ‌های بومی همچنان جزو نگرانی‌ها هستند که تلاش می‌شود با برنامه‌ریزی مبارزه با آن به‌موقع انجام شود. 

وی ادامه داد: ملخ آفات بومی خراسان رضوی است و هر سال در این مقطع زمانی در این استان مبارزه با آن می‌شود و به طور معمول سالانه مبارزه با این آفت در ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی ثبت می‌شود و امسال نیز تاکنون سطح مبارزه با آفت ملخ در زمین‌های کشاورزی استان به 7 هزار هکتار رسیده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کانون‌های ملخ شناسایی شده در استان خراسان رضوی تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد. صالحی از کشاورزان، دامداران و چوپانان خواست در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به اداره‌های جهاد کشاورزی خراسان رضوی اطلاع دهند. 

۲۶ کانون ملخ خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از ۹۵ درصد شهرستان‌های این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و با توجه به وضعیت آب‌و‌هوایی امسال در این زمینه حساسیت‌ها و کنترل‌های لازم انجام می‌شود. آفت ملخ به وضعیتی گفته می‌شود که رفتار این حشره در پی افزایش بارندگی سالانه پس از یک دوره خشکسالی و تحریک برای تولید مثل به حالت طغیان درآید. در صورت وقوع چنین شرایطی جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی می‌زنند و با حمله به مزارع، زیان‌های بسیار وارد می‌کنند. پیش از این مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی از هجوم ملخ‌های صحرایی در پی بارندگی‌های اخیر به مناطقی از کشور شامل هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، جنوب استان کرمان و جزیره قشم خبر داده و گفته بود: هجوم ملخ می‌تواند تهدیدی جدی برای زمین‌های کشاورزی و عرصه‌های طبیعی باشد. 

ملخ صحرایی که از شبه جزیره عربستان، امارات متحده عربی و عمان وارد ایران شده است می‌تواند روزانه بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و پوره ملخ (بچه ملخ) می‌تواند روزانه بین 4 تا 8 کیلومتر مسافت را طی کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید